[D66] Burgerwacht in Ter Apel opgericht

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sat Jun 24 12:22:06 CEST 2023

Bron:   Telegraaf
Datum:  24 juni 2023
Auteur: Roy Klopper

Ter Apel wapent zich tegen raddraaiers uit azc:
'Geweld beantwoorden we met geweld'

Het broeit in Ter Apel, en niet alleen door de hoge temperaturen. In
menig woning is een openlijke 'mobilisatie' gaande waarbij rieken en
ijzerstaven klaar staan als potentieel wapen tegen indringers. 'De grens
is bereikt. Stelende gelukszoekers lopen vrij rond terwijl wij uit angst
voor inbraken gevangen zitten in onze huizen.'

Voor bezoekers is het even wennen dat voorbijgangers elkaar zelfs in het
dorpscentrum vriendelijk groeten. Die sympathieke bejegening treft
overigens niet iedereen: passanten met een exotisch uiterlijk, veelal
afkomstig uit het lokale asielzoekerscentrum, worden volstrekt
genegeerd. Zodra voor het terras van visrestaurant Het Scholletje aan de
Hoofdstraat een donkere fietser twee krijtwitte meiden passeert, roept
hij het duo op vriendelijke toon iets toe. Stilte is zijn deel, even
later gevolgd door een voor hem onzichtbare middelvinger.

Voorouders

Zo'n onvriendelijke bejegening viel ook Lendy (35) ten deel toen ze
begin dit jaar vanuit Delfzijl naar Ter Apel verhuist. Als telg van
voorouders met onder meer Chinees en Surinaams bloed is ze getint, net
als haar vier kinderen. 'De dorpelingen dachten dat ik ook in het azc
zat en ontliepen me. Mijn zoontje van vier werd in de supermarkt
ingefluisterd dat hij wel een dief zou zijn.'

Lendy ontdekte al snel de bron van de kille houding. 'Als inwoner voel
je je onveilig, vreemdelingen morrelen ongestraft aan je deur en auto.
Laatst stond er eentje te posten bij mijn achtertuin. Ik bijt wel van me
af, maar heb ook een dochter van 14 thuis.'

Na schemering

Lendy staat een uurtje voor middernacht in het centrum van Ter Apel,
waarin ze als lid de lokale buurtpreventiewacht vaak vertoeft. Vanwege
een enorme stortbui is het deze avond rustig op straat. 'Met regen komen
ze het azc niet uit.'

Andere dagen is het na schemering geregeld bal. 'Zodra via de
WhatsApp-groep alarm wordt geslagen is het hup, het bed uit en naar de
plek des onheils. Meestal zijn we snel met zeker zes mensen ter plekke
om een verdachte staande te houden en over te dragen aan de politie',
weet Lendy.

Het exacte aantal leden van de burgerwacht houdt voorman Harry Siemers
(63) graag voor zichzelf, net als de precieze werkwijze. Hij erkent dat
de leden over straat lopen, maar wil de term patrouilleren vermijden.
'We houden onze oren en ogen goed open.'

Idiote fratsen

Meldingen komen ook van mensen die vanuit hun huiskamer of auto iets
raars zien. En idiote fratsen zijn er legio, zo bewijzen tientallen
recente filmpjes. Harry toont onthutsende beelden van verwarde
Noord-Afrikanen die schreeuwend in bosjes liggen of zich bevredigen in
het zicht van Nederlandse meiden. 'Vrouwen durven niet eens meer alleen
naar buiten', melden burgerwachters Wim en Willeke. En dan zijn er nog
vastgelegde vernielingen en inbraken. 'Wij gaan niet meer op vakantie
uit angst voor wat er thuis gebeurt', aldus Wim.

Siemers erkent dat soms 'stevig wordt ingegrepen': 'Geweld beantwoorden
we met geweld.' Hij wijst naar een scherpe riek in zijn tuin. 'Die zal
ik gebruiken ook zodra ze op mijn erf komen.' Mede-burgerwacht Edis
Vukalic (39) meldt dat overal in het dorp knuppels en staven klaar staan
tegen insluipers. 'Ik voel me, vooral vanwege mijn kinderen, bijna net
zo angstig als toen ik in 1993 de Bosnische oorlog ontvluchtte voordat
ik naar Nederland kwam.'

Beresterke dertiger

De beresterke dertiger toont beelden waarop te zien is hoe hij een agent
te hulp schiet bij een schermutseling met een doorgedraaide vreemdeling.
'Door verdovende middelen voelen die gasten vaak geen pijn en gaan ze
maar door.'

Zegsman Thijs Damstra van politie Noord-Nederland bevestigt de
samenwerking: 'Burgeraanhoudingen zijn geoorloofd zolang er geen geweld
aan te pas komt. Indien daarvan wel sprake is, volgt een onderzoek.'

Burgemeester Jaap Velema van gemeente Westerwolde beziet de burgerwacht
met argusogen en verbiedt elke vorm ven geweld. 'Zoiets ontstaat uit
onmacht, als burgers niet meer op hun overheid vertrouwen.' Hij bepleit
een snelle opening van een gesloten opvang voor kansloze asielzoekers
uit landen als Marokko en Algerije. Dan zijn de grootste raddraaiers van
straat, zo is de hoop.

Economische schade

De huidige situatie geeft volgens dorpelingen ook flinke economische
schade. Zo signaleert de uitbaatster van Bed & Breakfast De Tuinkamer
mistroostig dat toeristen massaal wegblijven. Anderen melden dat
woningen schier onverkoopbaar zijn, iets waarop de lokale makelaar Peter
Erdman niet wil reageren. 'Hij is even druk', meldt de secretaresse in
zijn kantoor.

Als ze verneemt dat wachten geen probleem is, blijkt Erdman plots op
vakantie. 'Hij vreest ook een steen door de etalageruit', suggereren de
burgerwachtleden.

De makelaar is niet de enige die duikt uit angst, zelfs de sterke arm is
bevreesd. Een politievrouw die een winkeldiefstal door asielzoekers in
de lokale Aldi afhandelt, verzoekt om haar op de foto van de arrestatie
onherkenbaar te maken. 'Ik woon hier vlakbij, de lontjes zijn momenteel
extreem kort. Als ik word herkend, is de kans op ongewenst thuisbezoek
allesbehalve ondenkbeeldig.'

--------
(c) 2023 Mediahuis