[D66] Plaatje: AI

René Oudeweg roudeweg at gmail.com
Wed Jun 21 17:16:07 CEST 2023

L.S.

Een naïeve en politiek correcte column van Laura de Vries (D66) die
oproept tot 'regulering'. Technologie kan niet gereguleerd worden, net
zomin als het world wide web nog gereguleerd kan worden. Het is niet
mogelijk deze techbedrijven ter verantwoording te roepen. De Deep State
(De inlichtingendiensten en de Amerikaanse overheid) houdt hen uit de
wind. Biden, en voorheen Obama, had hun Ivy League CEO's en ICT-cowboys
al lang in de disposition matrix gezet als hij niet achter de imperiale
techagenda stond. Amerikaanse presidenten zijn bezeten van gevoelens van
grandiositeit die de technologie op hen projecteert. Dat begon overigens
al in Egypte waar de farao's megalomane pyramides lieten bouwen.

De enigste mogelijkheid om AI te 'reguleren' is om de CEO's "en hun
vrienden in Portland" fysiek uit te schakelen, moord dus. Het
alternatief is een atoombom op Silicon Valley, Eindhoven en Taiwan.

De AI-technologie is in niemandshanden veilig, niet in de handen van de
techsector, de overheid, laat staan bij burgermans of een "atoomwaakhond
voor de AI".

Gisteren hoorde ik op de radio de eveneens naïeve staatssecretaris van
Huffelen, die zich bij voorkeur in clownskleuren in het publiek
vertoond, dat zij geen aanleiding ziet om met algehele verboden te komen
op AI-technologie. Er zouden wel immers toepassingen voor te vinden zijn.

Mag ik even lachen om de opmerking van de Vries dat AI behulpzaam kan
zijn bij het redden van de taal 'te reo Maori' van Maori's ?  In Mexico
worden nog 68 inheemse talen gesproken, moet de AI van Altman en
Microschoft ook op een dergelijke invasieve manier de inheemse culturen
bereiken? Technologische kolonisering en onderwerping is dat.

Mijn niet politiek-correcte oplossing is dat we een kernoorlog moeten
riskeren, en Kaczynski was het volledig met mij eens. En geloof mij, ik
zal een kernoorlog riskeren. Niet uit een soort almachtsfantasie maar om
aan de reëel bestaande benjaminiaanse noodrem te trekken met
inachtnemening van het gevaar dat de atmosfeer na de kernexplosies zal
ontbranden en al het leven op Aarde zal vergiftigen en doden. De
nucleaire Gnadentod valt te riskeren al we daarmee de laatste off-grid
gebieden kunnen redden, bijv. Oceanië.

Misschien een ordinaire stellingname als je Günter Anders gelezen hebt
en sympathie had voor antiwar-marxisten, maar er is geen andere noodrem.
Ik stel voor dat we eerst een conventionele oorlog proberen met
precisiebombardementen op de kritische infrastructuur van Silicon
Valley. Momenteel worden op Twitter al plaatjes gedeeld van opmerkelijke
troepenbewegingen in de VS zelf.

R.O.

Ref:

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/opinie-reguleer-niet-alleen-ai-maar-ook-de-grote-techbedrijven-die-erachter-zitten~bd3a6797/