[D66] AI: The Mastermind... (2)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Tue Jun 20 11:29:58 CEST 2023

Ik, gisteren,
   Het ligt voor de hand dat er geen enkel verschil bestaat tussen
   kunstmatige intelligentie en die van mens en dier.

Lijkt mij een prima wetenschappelijk uitgangspunt. Mocht het juist
blijken te zijn dan is AI een manier om te begrijpen hoe ons eigen
bewustzijn/intelligentie werkt. Zelf neem ik aan dat dit niet bepaald
uniek zij - dat wie hier anders over denkt louter verstrikt is geraakt
in pseudo-wetenschappelijk gefantaseer, daar waar het eigenlijk gaat om
een structuur van materie die een onderliggende uitwisseling van
signalen mogelijk maakt.

Het zou interessant zijn als AI iets bedenkt dat de Mensheid nog
onbekend zij. Zodat vaststaat dat het er niet ingestopt kan zijn. Bijv.
de vereniging van Quantum-theorie en Relativiteits-theorie of een ander
wetenschappelijk probleem. Wellicht het oplossen van het begrip
'bewustzijn/intelligentie' zelf. Je weet maar nooit.

Wellicht is AI de volgende (niet-biologische) stap in de evolutie ?

Marc Fluks, Amsterdam

PS: Ook gisteren in Nieuwsuur: Post-corona.
     https://www.npostart.nl/nieuwsuur/19-06-2023/VPWON_1343659
Hier waarschuwde ik alhier al voor toen de zogenaamde deskundigen nog
hardnekkig aan het strijden waren tegen mondkapjes. Veel werkers in de
Zorg die deze destijds niet van Van Dissel c.s. mochten dragen, hebben
thans post-corona en het dringt nog niet tot hen door dat ze nooit meer
beter zullen worden. Ze zijn dankzij onze perfide regering niet voor
niets volledig rechteloos.