[D66] The Holy Mountain' and more...

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sat Jul 29 10:09:02 CEST 2023

Rene Oudeweg <roudeweg at gmail.com>,
> Mijn theorie van de Kosmos dat er aan de uiterste grenzen van de
> ruimtetijd
> er geen zonnen meer zijn, maar slechts [...] foto's van het kosmisch
> geheugen

De grens van het waarneembare heelal kan men niet zien. Ten eerste omdat
het destijds niet doorzichtig was (materie en straling waren destijds
niet ontkoppeld) en ten tweede verschuift straling hoe verder weg hoe
meer naar het rood, roder, roodst, radio, ... enz, enz.

> Overigens is de theorie van de constante lichtsnelheid (c) onjuist.

Zou op zich nog wel kunnen maar de snelheid is wel eindig (men kan haar
immers meten). De eerste die de snelheid mat was Galilei. Hij keek waar
de door hem ontdekte manen van Jupiter waren, waar de Zon en waar de
schaduw van de manen op Jupiter te zien was (de schaduw loopt dan wat
achter door een eindige lichtsnelheid). De onzekerheid was groot maar
hij vond toch de juiste snelheid. Tegenwoordig zijn er ruimtemissies en
dan heeft men te maken met vertraging van radiosignalen als gevolg van
de eindige lichtsnelheid.

In een Euclidisch heelal is de lichtsnelheid wel oneindig (d.w.z. ruimte
en tijd zijn ontkoppeld; overal in het heelal is het even laat) maar in
het echte heelal is ze eindig (d.w.z. zijn ruimte en tijd gekoppeld).