[D66] Blunderende D66-wethouder Rijxman stapt eindelijk op

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Wed Feb 22 10:21:44 CET 2023

Bron:   Het Parool
Datum:  21 februari 2023
Auteur: Tim Wagemakers en David Hielkema

Hoe een topbestuurder mislukt als wethouder: de grote plannen van Shula
Rijxman bleven bij holle leuzen

Shula Rijxman, de oud-NPO-topbestuurder die vorig jaar door D66 als een
hoofdprijs in Amsterdam werd gepresenteerd, heeft in haar wethouderschap
nooit het college en de raad weten te overtuigen. Haar vertrek dinsdag
is daar een logisch gevolg van.

Lang heeft Shula Rijxman (Zorg, Deelnemingen, ICT) zich strijdbaar
getoond na de valse start van haar wethouderschap in juni 2022. In die
periode verschenen er kritische berichten over haar verleden als
NPO-bestuurder en in de gemeenteraad maakte ze bij optredens een zwakke
indruk.

Rijxman (63) zei daar in december in een interview met Het Parool nog
over: 'Als je begint met achterstand en je wordt voortdurend weggehaald
van de feiten, dan vind ik het nog knap wat ik in die maanden heb
gedaan. Vind ik het genoeg? Nee. Moet ik nog leren? Natuurlijk.' Haar
conclusie: ze verdiende een zesje en wilde deze zomer een ruime negen
halen.

Amper twee maanden later stapt Rijxman alsnog op. In haar afscheidsbrief
aan de raad schrijft ze dat de rol van wethouder haar minder goed past
dan ze van tevoren had gedacht. Ze kon dingen binnen de ambtelijke
organisatie 'niet effectief' doen en ze concludeert dat haar eerdere
ervaringen als NPO-bestuurder geen meerwaarde hebben.

D66 noemt haar een 'geweldige netwerker'

Hoe anders is de stemming bij haar presentatie in juni, waar ze door
D66-leider Reinier van Dantzig als hoofdprijs wordt gepresenteerd. In de
vorige collegeperiode had de PvdA de show gestolen met de presentatie
van ex-staatssecretaris Sharon Dijksma als wethouder, ditmaal geeft D66
met Rijxman het college meteen smoel: een topbestuurder van de NPO en
ook nog eens een landelijk bekend gezicht.

Rijxman krijgt zonder aantoonbare ervaring de zorgportefeuille toebeeld,
maar D66 verwacht dat ze snel het complexe dossier onder de knie krijgt.
Wat de partij dan nog niet goed inschat, is dat Rijxman al snel een
strijd op twee fronten voert. Aan inwerken als wethouder van de
belangrijke zorgportefeuille komt ze amper toe, omdat ze de eerste
maanden vooral in de verdediging moet over haar NPO-verleden.

Rijxman wordt belangenverstrengeling verweten, doordat ze een goede
priverelatie had met de hoogste ambtenaar van het ministerie, die juist
een melding van een klokkenluider moest afhandelen tegen de NPO. Het
leidt tot onderzoeken in de Tweede Kamer en bij het Commissariaat voor
de Media, waarvan bij het commissariaat de conclusies dit voorjaar
verwacht worden.

D66 blijft in die periode wijzen op de goede dingen die Rijxman heeft
gedaan bij NPO: ze voerde een salarisplafond in en wist geld los te
peuteren in Den Haag. Rijxman noemen ze intern een geweldige netwerker.
De negatieve verhalen die na haar aanstelling naar buiten komen, vinden
ze niet terecht en komen als een verrassing.

Genadeloos door het ijs gezakt

De beste manier om kritiek de kop in te drukken over het NPO-verleden is
snel presteren als wethouder. Wethouder zijn in Amsterdam kent globaal
drie eisen waar iemand aan moet voldoen: inhoudelijke kennis hebben over
de portefeuilles, het ambtelijk apparaat goed kennen om beleid door te
kunnen voeren en de gemeenteraad voor je weten te winnen.

Bij de eerste raadsvergaderingen in juni en juli gaat het stroef bij
Rijxman, maar tot het zomerreces is de verwachting dat het om
'opstartproblemen' gaat. Inhoudelijk kan ze de vakantiemaanden gebruiken
om zich in te lezen op dossiers. Daarna zal het snel beter gaan, denkt
de partij.

Rijxman zakt echter genadeloos door het ijs tijdens de eerstvolgende
commissievergadering op 7 september. Ze leest antwoorden op van haar
iPad die ambtenaren haar souffleren, de vergadertechnieken laten te
wensen over en de raad is zichtbaar geirriteerd over een wethouder die
amper parate kennis heeft.

Bij D66 Amsterdam zijn ze dan ook geschrokken. Oud-raadslid en
stadsdeelbestuur Jan-Bert Vroege biedt Rijxman na het beschamende
optreden hulp aan. Hij speelt voorzitter; Rijxman moet met 'hart voor de
zaak' en 'begrip' antwoorden geven, onthouden dat ze via de voorzitter
spreekt en niet vergeten de microfoon uit te zetten.

'Daar komt een brief over'

Haar raadsoptredens worden iets beter en Rijxman probeert in het najaar
de ruis over haar verleden en eerste commissieoptredens weg te nemen. Ze
wil de beginmaanden achter zich laten en stelt 'ingewerkt' te zijn.
Meerdere malen geeft ze aan met grote plannen te komen voor de zorg, al
kan ze in een interview in december met Het Parool niet aangeven wanneer
die plannen precies komen. Het blijft bij veel holle leuzen.

Het lukt Rijxman aan het eind van het jaar niet om dagbesteding Kwekerij
Osdorp overeind te houden, ondanks herhaaldelijke verzoeken vanuit de
raad. Vanuit het college is op de achtergrond kritiek te horen, daar
wordt gezegd dat de kans dat een andere wethouder het wel gelukt was
levensgroot is.

Naast raadspartijen kijken dan ook directe collega's steeds meer met
gefronste wenkbrauwen naar het optreden van de wethouder. Het leidt nog
niet tot publiekelijke aanvaringen, maar de zorgwethouder voeltdat de
steun langzaam verbrokkelt. Binnen de ambtelijke organisatie is er
frustratie dat Rijxman vrijwel elk debat afdoet met de opmerking dat 'er
een brief over gestuurd' wordt.

Hulp van oud-minister Van Engelshoven

Rijxman heeft dan al even de hulp van voormalig D66-minister van
Onderwijs Ingrid van Engelshoven ingeschakeld om haar voor te bereiden
op raadsvergaderingen. Maar dat levert niet het gewenste resultaat op.
In de acht maanden wil ook Rijxmans tweede persoonlijk adviseur in korte
tijd vertrekken.

Op 21 februari schrijft Rijxman een brief aan de raad en het college,
tot verrassing van de directe collega's die dagelijks met haar werkten.
Haar vertrek is uitzonderlijk, aangezien weinig wethouders vertrekken
zonder een directe aanleiding. 'Het wethouderschap in Amsterdam past
minder goed bij me dan ik van tevoren heb gedacht. Ik voel mij niet meer
lekker in de rol en daar heb ik vandaag mijn conclusie uit getrokken.'

Shula Rijxman gaf in december een interview aan Het Parool over haar
roerige eerste half jaar als wethouder. 'Als je begint met achterstand
en je wordt voortdurend weggehaald van de feiten, dan vind ik het nog
knap wat ik in die maanden heb gedaan. Vind ik het genoeg? Nee. Moet ik
nog leren? Natuurlijk.'

--------
(c) 2023 DPG Media B.V.