[D66] HypnoGarman: Wakeup condities

René Oudeweg roudeweg at gmail.com
Fri Aug 25 10:34:59 CEST 2023

L.S.

Het is niet ongebruikelijk als mensen zeggen en beweren dat ze in kleur
dromen, dat hun droombeelden al het ware gekleurd zijn. Nu herinneren de
meeste mensen hun dromen niet als ze ontwaken, of het moet een heftige,
lucide droom geweest zijn. Zelf ben ik een ervaren lucide dromer. Een
lucide droom is droom waarbij je bewust bent dat je droomt en dat je
bewust je droom kan sturen (terwijl slaapwandelaars er niet van bewust
dat ze wakker zijn). De Franse surrealisten gaven prioriteit aan de
droom en haar potenties en potentialiteiten. Ik heb nog een ansichtkaart
in mn verzameling met daarop de pasfoto's van de surrealisten met
gesloten ogen.

Mijn dromen zijn zelden gekleurd, tot op heden. Mn brein heeft weer een
nieuwe 'emergent property': het projecteert me een kleurenbeeld in mijn
visuele cortex als wakeup conditie. Vlak voordat ik vandaag 2x wakker
werd kreeg ik de volgende twee beelden:

1. Een (zelf)portret van een oudere meneer met een Mona-Lisa-lachje en
grijs haar.  (1e ontwaking)

2. Twee lege schilderijen naast elkaar.  De linkerschilderij was zonder
afbeelding enkel frame; de rechterschilderij was een frame met een rood
paspartout die het gehele oppervlak bestreek. (2e ontwaking na de REM slaap)

Over die Traumdeutung zijn al veel freudiaanse boeken volgeschreven.
Het is mij niet bekend of er ook literatuur is over droombeelden in
kleur als ontwaakconditie...

Zal de linkerschilderij morgen een groen paspartout hebben?

...Het vreemde is dat mensen zich wel afvragen wat ze afgelopen nacht
weer gedroomd hebben maar zich zelden afvragen wat ze de komende nacht
weer zullen dromen... QED

R.O.

Ref:

https://li.wikipedia.org/wiki/Hypnos