[D66] Bij de dood van de rechtsstaat: Brandpunt profiel Inez Weski (10)

René Oudeweg roudeweg at gmail.com
Tue Apr 25 14:01:10 CEST 2023

In de herhaling:

https://www.npostart.nl/profiel/12-10-2011/KRO_1483483

      Brandpunt Profiel

12 okt 2011 22:55 - Seizoen 7 Afl. 26 - Inez Weski

  *

Achter een opvallend uiterlijk schuilt een van de beste
strafrechtadvocaten van Nederland: mr. Inez Natalie Weski. Bij de
rechtbank grossiert ze in vrijspraken. Als kind al leerde ze scherp
formuleren. 'Elk goed argument werd door mijn moeder beloond met een
dubbeltje.' Tegenwoordig rekent Weski 400 euro per uur (ex btw). Profiel
portretteert een toegewijde doorbijter, een pitbull in toga. Inez Weski.
-Inez.wie?! Die advocaat met de zwarte ogen. - O, die gothic. Dat ze
iets met gothic zou hebben, is een hardnekkig misverstand, zegt haar
zoon Guy, zelf ook advocaat en werkzaam op hetzelfde kantoor als zijn
moeder. 'Veel mensen denken dat ze een duistere kant heeft, maar het
tegendeel is waar. Mijn moeder is juist heel open en je kan ontzettend
met haar lachen. Ik denk dat ze nog nooit in haar leven een cd'tje met
gothic muziek heeft opgezet.' Een verdachte van een winkeldiefstalletje
hoeft niet (meer) bij mr. Inez Weski aan te kloppen. Grote, liefst
internationale strafzaken zijn haar specialiteit en passie. Hoe
complexer, hoe liever. Ze staat de vermeende wapengroothandelaar Guus
Kouwenhoven terzijde, de man die volgens het Openbaar Ministerie goud
geld verdiende aan de Liberiaanse burgeroorlog. De Surinaamse president
(en veroordeeld drugshandelaar) Desi Bouterse heeft haar nummer in het
geheugen van z'n telefoon staan. Iedereen heeft, ongeacht de feiten
waarvan hij of zij wordt verdacht, recht op de beste verdediging, is
haar motto. Weski kan zich niet voorstellen dat ze ooit een zaak zou
weigeren.