[D66] Totalitarisme (Re: Marcuse)

René Oudeweg roudeweg at gmail.com
Tue Apr 18 14:36:59 CEST 2023

99% van de nederlanders is eendimensionaal, hoe is het ook anders
mogelijk in een land waar alles gecontroleerd, gecalculeerd, gechecked
en afgevinkt wordt? Waar ieder tuintje aangeharkt is en overal
protocollen voor zijn en waar de NPO en de MSM nog steeds een stevige
greep heeft op het publiek.

Iedere burger die een stem uitbrengt bij de verkiezingen is
eendimensionaal, of hij het beseft of niet...

Het kapitaal heeft die eendimensionaliteit goed weten uit te buiten,
ook door de Slegte boekhandels omzeep te helpen en buitenlandse kranten
uit de roulatie te halen. Alles is industrie en eenheidsworst van de
grauwe middelmaat geworden.

Het zou een misschien een 'goed' teken zijn als het totalitarisme van de
eendimensionale eenheidsworst overhelt naar 'Russische stijl'
totalitarisme omdat dat zou impliceren dat er nog een 1% is die zich
niet laat conformeren aan gevestigde belangen. Maar ik vrees de
geestelijke armoede reeds zijn dodelijke uitwerking heeft bereikt, en
dat de werkelijkheid nog gitzwarter is dan in 'De eendimensionale
mens'... Een soort zombie liberalisme in zijn laatste stadium.

R.O.