[D66] Door weg te lopen uit de Kamer heeft Sigrid Kaag het zichzelf nog moeilijker gemaakt

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Fri Sep 23 13:20:34 CEST 2022

Bron:   Vrij Nederland
Datum:  23 september 2022
Auteur: Thijs Broer

Door weg te lopen uit de Kamer heeft Sigrid Kaag het zichzelf nog
moeilijker gemaakt
Het was best begrijpelijk dat Sigrid Kaag uit de Kamer wegliep na
insinuaties van Thierry Baudet, schrijft Thijs Broer. 'Woorden zijn niet
onschuldig.'

In de ene na de andere peiling scoort het kabinet-Rutte de laatste weken
lager dan ooit. Volgens het onderzoek van I&O Research voor NRC is bijna
tachtig procent van de Nederlanders het vertrouwen in het kabinet
helemaal kwijt, en krijgt Mark Rutte zelf als waarderingscijfer een 4,5:
niet eerder scoorde de tot dusverre ongenaakbare premier zo laag.

Maar nog harder krijgt minister van Financien en D66-leider Sigrid Kaag
het te verduren: haar waardering is gedaald naar een povere 4,1. De
Prinsjesdagpeiling van EenVandaag meldde zelfs dat het kabinet is gezakt
naar een 3,1, en dat niet meer dan een treurige 16 procent van de
Nederlanders enig vertrouwen heeft in minister Kaag. 'Ik heb het niet
gelezen,' was haar reactie. 'Ik weet dat ik werk naar eer en geweten. Ik
heb natuurlijk een moeilijke taak: minister van Financien in een de
facto oorlogstijd. Wij doen het beste. En ik werk niet voor
populariteit, ik werk om het juiste te doen voor het land, en daar heb
ik vrede mee.'

Dat mag zo zijn, maar eerdere ministers van Financien werden steevast
hoog gewaardeerd, van Onno Ruding tot Wim Kok, van Wouter Bos tot Wopke
Hoekstra. Maakt niet uit wat ze deden: als ze verantwoordelijk waren
voor harde bezuinigingen in crisistijd hielden ze knap de hand op de
knip, als ze bakken geld uitgaven in de hoogconjunctuur waren ze de
grote weldoener. Zo werkt het kennelijk in dit land van kruideniers: de
bewaarder van de schatkist is boven iedere twijfel verheven. Behalve dus
Sigrid Kaag, de eerste vrouwelijke minister van Financien, die nu
verantwoordelijk is voor het construeren van het grootste
koopkrachtpakket uit de Nederlandse geschiedenis.

BRANDENDE FAKKEL

Wat niet hielp voor Kaags populariteit is de vanaf het begin soms wat
elitaire, hautaine toon die ze onbedoeld aansloeg, zoals haar beruchte
opmerking op de achterbank van de dienstauto over de FvD-kiezers: 'Wie
zijn die mensen die daarop stemmen?' Zo vestigde zich het beeld dat ze
door haar lange jaren als diplomaat in het buitenland weinig gevoel had
voor wat er in Nederland leefde. Evenmin behulpzaam was het dat Kaag
tijdens de verkiezingen 'nieuw leiderschap' beloofde en zich vervolgens
na een ellenlange formatie gedwongen zag toch met Mark 'functie elders'
Rutte een coalitie te sluiten. En wat de laatste tijd al helemaal niet
hielp was haar onzichtbaarheid in de zomermaanden, terwijl de armoede in
Nederland om zich heen greep door de inflatie en de stijgende
energieprijzen.

In de Tweede Kamer, in de pers en op de sociale media wordt Kaag
inmiddels zo onbarmhartig over de hekel gehaald dat ze geen goed meer
kan doen. Als ze glimlacht tijdens de troonrede neemt ze de zorgen van
de mensen niet serieus, als ze niet glimlacht is ze een kille
technocraat. En intussen wrijven politici als Geert Wilders met duivels
genoegen zout in de wonden. Al in de eerste minuten van de Algemene
Politieke Beschouwingen deze week brandde de PVV-leider los: 'En de
gouden bezem, die gaat dit jaar naar mevrouw Kaag. Zij staat met stip op
een als de meest onbetrouwbare politicus. Gefeliciteerd ermee, mevrouw,
toch knap dat u zelfs Rutte en De Jonge weer voorbij bent gevlogen!'

Ik zal niet de enige zijn die even om de opmerkingen van Wilders moest
grinniken. Maar hoe lollig de beeldspraak van de heks op de bezemsteel
misschien ook lijkt, onschuldig is hij niet. Dezelfde ochtend viel mijn
oog op een artikel in NRC over het pleidooi van D66 Roermond voor
eerherstel voor zo'n 75 heksen die daar in de zeventiende eeuw ter dood
werden gebracht.

Een oproep om recht te zetten wat vier eeuwen geleden is gebeurd lijkt
me vooral modieuze praat - er is in het verre verleden wel meer
verschrikkelijks voorgevallen, en vrouwenhaat en al dan niet bewust
seksisme help je de wereld niet uit met ahistorische symboolpolitiek.
Maar op zichzelf kan wat meer aandacht voor de heksenvervolgingen geen
kwaad, zoals historicus Steije Hofhuis in het artikel betoogt, al was
het maar vanwege de parallellen met het heden. Want heel lang geleden is
het niet dat er een man met een brandende fakkel bij Sigrid Kaag voor de
deur stond, waarna ze een boekje opendeed over de gruwelijke
scheldpartijen en doodsbedreigingen waar ze dagelijks mee te maken
heeft.

WANTROUWEN

Het was dan ook best begrijpelijk dat voor de bewindsvrouw een grens was
bereikt toen Thierry Baudet aan het begin van de avond tijdens de
Algemene Beschouwingen stelde dat St Antony's College in Oxford, 'waar
Sigrid Kaag heeft gestudeerd', niets anders zou zijn dan een
'opleidingsinstituut voor de geheime dienst' - die op haar beurt weer
dienstbaar zou zijn aan het door Baudet verfoeide 'globalisme'. Waarop
Kaag verontwaardigd de Kamerzaal verliet, gevolgd door de rest van het
kabinet.

Aan Mark Rutte's body language was te zien dat hij aanvankelijk wilde
blijven zitten, met een geamuseerd glimlachje op zijn gezicht, alsof hij
wilde zeggen: laat Baudet maar kletsen. Dat was ook wel zo tactisch
geweest, want als het kabinet niet was opgestaan had waarschijnlijk geen
haan gekraaid naar de insinuerende opmerkingen van Baudet. En een sterk
beeld was het niet: een kabinet dat de plaat poetst als een Kamerlid
gekke dingen zegt. Koren op de molen van de al genoemde groeiende schare
mensen die de politiek toch al wantrouwen.

Bovendien betoogde Geert Wilders, de gehaaide parlementarier die het
Reglement van Orde van de Tweede Kamer uit z'n hoofd kent, onder bijval
van nestor van de Kamer Kees van der Staaij, dat het niet aan het
kabinet is om een debat te beeindigen, maar aan de Kamer. Maar toen was
het leed dus al geschied.

En zo belandde Sigrid Kaag, die naar eigen zeggen de grenzen van haar
integriteit wilde bewaren, politiek in een nog neteliger parket.

De les van dit alles? Woorden zijn niet onschuldig.

--------
(c) 2022 Vrij Nederland