[D66] Cartesianisme

René Oudeweg roudeweg at gmail.com
Fri Sep 2 13:07:19 CEST 2022

Dat vind ik iets te gemakkelijk, het rechtlijnige materialisme. Het
leven moet ontstaan zijn uit een niet-stoffelijk principe, er is immers
nog nooit leven ontstaan uit de 'dode materie'. Trouwens, Het Nieuwe
Testament noemt de term 'geest' 333 maal:

https://www.statenvertaling.net/zoek.php?q=geest&delen%5B%5D=1&delen%5B%5D=2&delen%5B%5D=3&in=h

Het woord 'materie' komt in z'n geheel niet voor in de bijbel.

https://www.statenvertaling.net/zoek.php?q=materie&delen%5B%5D=1&delen%5B%5D=2&delen%5B%5D=3&in=h

Mag kan speculeren of de 'heilige geest' stoffelijk of niet-stoffelijk
is (immaterieel). Andere niet-stofffelijke principes zijn o.a het élan
vital (Bergson) of in de wetenschap: golven en informatie.

Overigens kan niets bestaan zonder ritme.

René Oudeweg