[D66] Dirty Data

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sun Oct 23 16:50:58 CEST 2022

Rene Oudeweg <roudeweg at gmail.com>,
> https://www.e-flux.com/journal/72/60480/a-sea-of-data-apophenia-and-pattern-mis-recognition/

Op,
   https://en.wikipedia.org/wiki/Apophenia
staat,
   Apophenia is the tendency to perceive meaningful connections between
unrelated things.

Probleem is dat velen geen verbanden kunnen zien waar deze er wel zijn.
Dit betekent echter niet dat er iets mis zou zijn met degenen die
dergelijke verbanden wel kunnen zien. Zo zien mensen meer verbanden
naarmate ze ouder worden. Men kan dingen die men in het heden ziet,
koppelen aan dingen van vroeger (definitie van wijsheid die met de jaren
komt). Wie jong is, kan zoiets nog niet.

Baudet haalt de dingen louter wat door elkaar, maar gek lijkt hij me
zeker niet. Hij is dermate intelligent dat velen hem niet meer kunnen
volgen. En hij is nog zoekende (lijkt mij). Een fout die velen
(waaronder ook Baudet) maken is dat ze iets menen te zien en vervolgens
blabla gaan zoeken die hun vermoeden bevestigt. In zo'n geval dreigt
iemand te gaan geloven in roddels en samenzweringstheorieen. In plaats
van een dergelijke deductief-achtige methode te volgen moet men zoeken
naar de inductie maar de meesten beheersen de inductie niet.

Als ik hier dingen zou posten uit de Algemene Relativiteitstheorie (een
inductieve theorie) kunnen de meesten mij niet meer volgen terwijl er
toch echt niets mis zij, noch met deze theorie, noch met Einstein, noch
met mij.

Marc Fluks, Amsterdam