[D66] 900 computerprogramma's bij Financien (3)

Daniel van Kesteren dvkesteren at dlkvk.dds.nl
Tue Oct 11 19:23:02 CEST 2022

De belastingsdienst is zeker niet de enige die vastzit aan cobol. Ook
bij banken en verzekeraars nog volop in gebruik. Voor een deel omdat het
nog niet meevalt om ontwikkelaars te vinden die en cobol snappen en de
taal waar het naar toe moet, java bijvoorbeeld (object georienteerd).

Ik ken uit de VS een voorbeeld waarbij een staat geprobeerd heeft om
alles uit cobol te porten, dat werd een zeer kostbare mislukking. Een
andere staat koos voor het onderhouden en updaten van de cobol systemen
en was goedkoper uit. Heb helaas de bronnen niet bij de hand.

Ben zelf ook geen oop programmeur, allemaal procedure talen zoals C en
bash scripting. Cobol heb ik wel eens mee gespeeld, zou dat best verder
willen uitbouwen, maar dat is omdat het wel in mijn retrostal thuishoort