[D66] 'Wetenschap is de nieuwe religie'

René Oudeweg roudeweg at gmail.com
Sun Nov 27 10:19:22 CET 2022

Freud en Lacan is psychoanalyse, en de psychoanalyse heeft niet zo'n
wetenschappelijke pretentie als de institutionele psychiatrie. Beide
praktijken zijn nog restanten uit de 19e en 20e eeuwse
ideeëngeschiedenis die nog niet opgeruimd zijn. Met de psychoanalyse is
het lastiger af te rekenen dan de psychiatrie.

School komt overigens van scholè wat rust betekent. De hedendaagse
'scholen' hebben allesbehalve met rust te maken en alles met
indoctrinatie en presteren. De universiteiten van vandaag zijn
kennisfabrieken. Ik heb niet het idee dat wetenschappers van vandaag
elkaar de tent uitvechten.

Nee, wij hebben een totaal onvergelijkbare en onverzoenbare kijk op de
leninistische vraag "Wat te doen?"  Jij bent meer een halve ecomodernist
die pleit voor kernenergie, ruimtevaart, medische wetenschap, landbouw,
onderwijs, een functionerende economie, een functionele staat etc...

Dit civiele conservatisme heb ik al lang verlaten. Filosofie is een
anarchistisch principe.

René Oudeweg