[D66] Ukraine-oorlog: Zwarte lijst met namen sceptische/pacifistische intellectuelen in Italie

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Mon Nov 14 17:12:17 CET 2022

[Wie zijn nu eigenlijk de *echte* nazi's ?]

Bron:   NRC Handelsblad
Datum:  13 november 2022
Auteur: Ine Roox

Pacifiste Donatella Di Cesare over Oekraine: 'Dit is de zelfmoord van
Europa'

Filosoof Donatella Di Cesare (66), later deze maand te gast op de
Nexus-conferentie in Amsterdam, spreekt zich in Italie al maanden fel
uit tegen wapens voor Oekraine. 'Poetin is de nieuwe demon? Prima, maar
ook met de vijand onderhandelt men.'

Een keer, tijdens een interview van haast twee uur in haar kleine
kantoortje aan de filosofiefaculteit van de Universiteit Sapienza Rome,
zal Donatella Di Cesare (66) de Russische inval in Oekraine
ondubbelzinnig veroordelen als 'een criminele actie, waarvoor er geen
woorden zijn'. Veel vaker en nadrukkelijker weerklinkt echter haar felle
kritiek op de Europese Unie, die 'geen eigen politieke koers vaart, los
van de Verenigde Staten en vooral los van de NAVO'. Door oostwaarts uit
te breiden ging dat militaire bondgenootschap 'blaffen aan de grenzen
van Rusland - en dat zijn niet mijn woorden, maar die van de paus'.

De toon is gezet, en die toon is - zeker ook in haar thuisland Italie -
controversieel. Al sinds het begin van deze oorlog spreekt Di Cesare,
een bekende Joods-Italiaanse politiek filosoof die levendig en in
barokke volzinnen praat, is een veelgevraagde talkshowgast die zich met
aandrang uitspreekt tegen wapenleveranties aan Oekraine.

U bent ook kritisch op de sancties tegen Rusland.

Di Cesare: 'In Italie hakken de sancties er flink in. Ik zie geen
Europees beleid inzake onze economie en energie. Voor een Italiaans
bedrijf lopen de energiekosten veel hoger op dan voor een onderneming in
Frankrijk. Dus zullen Italiaanse bedrijven moeten sluiten. Dat heeft
volstrekt niets te maken met onverschilligheid jegens het Oekraiense
volk, maar Italie trekt dit niet. En wat doet Duitsland intussen?
Tweehonderd miljard euro in de eigen economie pompen. In Europa is het
inmiddels ieder voor zich. De onderlinge solidariteit die er was tijdens
de pandemie, toen Europa collectief vaccins en medisch materieel
aankocht, is helemaal verdampt.'

Di Cesare heeft veertien jaar in Duitsland gewoond en voelt zich sterk
verbonden met het land. Vlak voor ons gesprek begint, neemt ze vlot
afscheid van een Duitse collega, in de taal van Goethe. Behalve als
pacifiste omschrijft ze zich daarom ook graag als volbloed Europeaan.
Precies daarom heeft de Europese aanpak van deze oorlog op Europese
grond haar naar eigen zeggen zo diep ontgoocheld.

Wat had Europa anders moeten doen?

'Ik had verwacht dat Europa een belangrijke diplomatieke rol zou spelen.
In plaats daarvan moeten we toekijken hoe [voorzitter van de Europese
Commissie] Ursula von der Leyen in Kiev zonder aarzeling de Oekraiense
kleuren aantrekt en maar wapens blijft uitdelen, in een escalerend
conflict met een kerndreiging als ondertoon. Is dat de rol van de EU?
Dit beleid is de zelfmoord van Europa.

'Waarom gaat de Amerikaanse president Joe Biden eigenlijk zelf niet aan
tafel zitten met Vladimir Poetin? Het evenwicht tussen supermachten
speelt in dit conflict een duidelijke rol. Dat Biden dat niet doet, is
onaanvaardbaar, ook al omdat de Amerikaanse burgers zelf niet de
gevolgen van de sancties voelen, en niet hetzelfde risico lopen als wij
Europeanen wanneer er kernwapens zouden worden ingezet.'

'Poetin-fluisteraars'

Voor deze oorlog had Italie een zeer sterke band met Moskou. Van oudsher
is er veel economische samenwerking tussen bedrijven, en daarbij was
Moskou ook een belangrijke gasleverancier voor Italie. Maar de Russische
inval in Oekraine was een keerpunt voor Rome. Nog voordat toenmalig
premier Mario Draghi verwoed elders op zoek ging naar gas, schaarde hij
zich voluit achter de lijn van het Westen en de NAVO, en voor de
bewapening van Oekraine. Ook Fratelli d'Italia - toen de enige
oppositiepartij, nu de partij van premier Giorgia Meloni - stemde
destijds mee voor wapenleveranties aan Oekraine. Wie tijdens de eerste
maanden van de oorlog op de Italiaanse televisie en in kranten van die
consensus afweek, liep het risico om als 'Poetin-fluisteraar', of op
zijn minst als verdacht te worden weggezet.

Het overkwam ook Donatella Di Cesare, die van de gezaghebbende krant
Corriere della Sera het verwijt kreeg dat 'Poetin het allemaal zelf niet
beter had kunnen verwoorden'. De filosofe schreef twee jaar lang
bijdragen voor La Stampa, tot de redactie van die Turijnse krant besloot
dat ze te ver was gegaan. 'Ik mocht alleen nog stukken insturen als de
krant 'afwijkende mening' boven mijn artikelen mocht zetten.' Di Cesare
weigerde, en voelde zich daarin gesteund. 'De overgrote meerderheid in
dit land is tegen wapenleveranties voor Oekraine.'

De oorlog in Oekraine verdeelt de publieke opinie in Italie, blijkt uit
recent onderzoek. Terwijl de Italianen grote solidariteit voelen met de
Oekraiense vluchtelingen in hun land, bestaat er veel meer scepsis over
het sturen van wapens, waar 57 procent tegen is. Bij de kiezers van de
Vijfsterrenbeweging - een partij die al jaren van Rusland-sympathieen
wordt verdacht - is zelfs meer dan 60 procent tegen wapenleveranties aan
Kiev. Alleen aanhangers van centrum-links en van het nieuwe centrumblok
van onder anderen oud-premier Matteo Renzi staan volmondig achter
militaire steun. Al die partijen zitten tegenwoordig in de oppositie in
Italie, waar Meloni's regering de lijn van Draghi inzake de oorlog
doorzet.

Di Cesare hoopt dat Italie geen nieuwe wapens naar Kiev stuurt zonder
voorafgaand parlementair debat, zoals ook de Vijfsterrenbeweging
verlangt. 'Sinds een maand of drie bestaat er in Italie een levendige
discussie over de aanpak van de oorlog in Oekraine', zegt de filosofe
tevreden. In een eerdere fase van dit conflict was die ruimte er niet:
'In de Italiaanse media zijn er zwarte lijsten gepubliceerd met namen
van intellectuelen die niet de gedachte vertolkten die over de oorlog
moest overheersen. Zo dood je het debat. Daartussen mijn naam zien
opduiken, was traumatisch.'

Begrijpelijk. Maar begrijpt u ook de mensen die zeggen dat uw
standpunten Poetin of het Kremlin soms wel heel goed uitkomen?

'Nee, dat snap ik helemaal niet. Inmiddels weten we heel goed dat de
vrienden van Poetin zich aan de Italiaanse rechterzijde bevinden, bij de
entourage van Matteo Salvini en van Silvio Berlusconi, en niet bij
intellectuelen die zich uitspreken voor vrede. Ik sta alleen, zonder
partij achter me. Op de koop toe ben ik een vrouw. Dat maakt het nog
veel makkelijker om mij keihard aan te vallen, zeker in Italie, waar de
publieke ruimte heel sterk door mannen wordt ingenomen. Als ik een
pacifistisch standpunt inneem, dan is dat niet uit onverschilligheid
over deze verschroeiende oorlog, maar vanuit een sterk geloof in de
noodzaak van een vredesbeleid.'

En dus in politieke onderhandelingen met Poetin?

'Poetin is de nieuwe demon? Prima, maar ook met de vijand onderhandelt
men. De oorlogslogica levert helemaal niets op, behalve duizenden doden,
onnoemelijk leed en inkomsten voor de oorlogsindustrie. Dat noem ik de
politiek van de dood, necropolitiek. We kunnen niet gewoon verder wapens
aan Oekraine blijven leveren. Natuurlijk gaat die overgang niet van
vandaag op morgen: het gaat erom dat er nieuwe scenario's worden
gezocht, dat er ten minste een opening naar het diplomatieke pad wordt
overwogen. En dat gebeurt niet, of we zoeken niet hard genoeg. Dat de EU
de rol van onderhandelaar aan een man als Erdogan heeft overgelaten, is
schandelijk.'

Hoe rijmt u dat pacifistische standpunt met de praktijk? Hadden de
Oekrainers zich dan gewoon moeten overgeven toen Poetin binnenviel?

'Het woord 'overgave' maakt deel uit van het oorlogsjargon. Dat woord
past bij de idee dat problemen met geweld worden opgelost, en dat er
ofwel strijd is ofwel overgave. Ik dacht dat wij, zeker als Europeanen,
na twee wereldoorlogen en na de Holocaust niet meer in zulke termen
dachten. Ik kan er echt met mijn hoofd niet bij dat mensen elkaar met
wapens te lijf gaan voor een lap grond. Daarom spreek ik van
necropolitiek.'

Maar Rusland besloot om een onafhankelijk en soeverein land binnen te
vallen.

'Ik ben ervan overtuigd dat samenlevingsproblemen tussen volkeren niet
worden opgelost met wapens en met geweld. Net zoals ik ervan overtuigd
ben dat de problemen veel eerder zijn begonnen dan met de Russische
inval door Poetin.'

'Europa had zich als grote opdracht moeten stellen om het samenleven
tussen volkeren te bevorderen, en niet om een identitair nationalisme op
te poken. Dat had het echte Europese project, de Europese integratie
moeten zijn, en met name in het oosten van Europa was dat belangrijk
geweest. Kijk naar Kroatie, Slovenie, enzovoort. Het staat buiten kijf
dat daar moet worden gestreefd naar een samenleven tussen volkeren.
Keren we daar terug naar de mentaliteit van naties, dan vallen we
opnieuw in de val van de Eerste Wereldoorlog. Dat is de barbarij van
deze oorlog.'

Hoe hadden de Oekrainers dan moeten reageren?

'U vraagt naar praktische oplossingen. Maar ik zet geen beleidslijnen
uit, ik ben een filosoof.'

Is dat niet wat makkelijk?

'Mijn kleine bijdrage bestaat erin om problemen op een andere manier
voor te stellen. Als de vraag anders wordt gesteld, dan is het antwoord
ook anders, en dan kijken we naar andere oplossingen. Al eeuwenlang zijn
wij gewend geraakt aan de gedachte dat oorlog altijd eerst komt, en dat
men pas daarna de vrede bereikt. De grote filosoof Heraclitus zei het
al: polemos, oorlog, is de vader van alle zaken. Maar in zijn traktaat
Naar de eeuwige vrede zegt filosoof Immanuel Kant iets helemaal anders:
ofwel is er een akkoord tussen volkeren, ofwel zal er de eeuwige vrede
van de kerkhoven zijn.

'Daarom moeten we vrede op de eerste plaats zetten, en doordrongen raken
van de gedachte dat we de ander nodig hebben. Zoals we tijdens de
pandemie hebben ontdekt. Vrede moet onze basishouding zijn, en oorlog de
uitzondering. Kijk je door die bril naar de dingen, dan duiken er ook
andere oplossingen op.'

--------
(c) 2022 Mediahuis