[D66] Nieuwe crisis: Funderingscrisis

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Wed Nov 2 09:44:48 CET 2022

Gisteren vroeg ik mij hier af wat de volgende crisis zou zijn en
inmiddels zijn we op onze wenken bediend.

Omdat de waterschappen verpolitiseerd zijn, is er geen kunde vereist
over de grondwaterstand. In grote gedeelten van Nederland is de stand te
laag (zomerdroogte, wegpompen) en als gevolg hiervan scheuren en
verzakken huizen. Gaat per huis pakweg EU 100,000 kosten. Deed mij
denken aan de gasbevingen in Groningen (maar nu natiewijd). De
huiseigenaar is de uiteraard sjaak.

Zie,
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/meer-meldingen-van-schade-aan-funderingen-door-hete-zomer-ook-in-regios-waar-je-het-niet-verwacht/
Op Teletekst stond meer maar da's inmiddels weggehaald. Ik heb het
hierboven wel genoemd (vandaar dat er minder staat op de
EenVandaag-pagina).