[D66] Pechtold beschuldigd van verkrachting

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sun May 8 17:44:28 CEST 2022

Bron:  Geen Stijl
Datum: 27 april 2022

Gaat rond in D66-appgroepen: anonieme MeToo-beschuldiging aan Pechtold
[Radio-1 link]

Vooropgesteld: we weten niet of het waar is, deze anonieme
MeToo-beschuldiging aan het adres van Alexander Pechtold. Maar, dankzij
de NPO (EenVandaag, gisteravond) weten we wel dat een vergelijkbare
beschuldiging rondgaat in D66-appgroepen. Via een vvd-raadslid uit
Deventer dook dit blog ook op twitter op. Het lijkt geschreven door een
vrouw die zegt dat ze acht jaar geleden door de toenmalige partijleider
Alexander Pechtold is verkracht en dat ze daarvan gisteren aangifte
heeft gedaan bij de politie. Ook zou ze het voorval al eerder (niet
duidelijk is wanneer) aan het bestuur van D66 hebben gemeld. 'Ja, de
melding hiervan binnen het bestuur, is genegeerd en wordt nog steeds
genegeerd. Ik ben inmiddels geen lid meer van de partij.' Ook in dit
blog wordt, net zoals eerder in het anonieme blog over Frans van
Drimmelen, gesteld dat het voorval geen incident was.

'Ik weet dat meerdere vrouwen het bed in zijn gelokt door de heer
Pechtold. Ze geloofden wellicht dat een seksuele relatie hen meer
perspectief op een carriere zou bieden. Zo werd mij dit door hem
toegezegd. Dat hij wel een goed woordje voor mij kan doen en ik op een
verkiesbare plek zou komen.'

En: 'Ik weet dat ik het spuugzat ben dat deze vrouwonvriendelijke
cultuur weg kan blijven kijken. Dat Pechtold het bestuur en zijn
vrienden kan blijven manipuleren. Als een David tegen Goliath wil ik
mijn geloof in een rechtvaardige samenleving vasthouden. Maar dat kan ik
niet alleen. Daarom wil ik een oproep doen aan alle vrouwen die zich in
mij herkennen. Deel je verhaal. Ontsluier de wegkijk cultuur. En laten
we samen Goliath recht in zijn ogen aankijken. Dit. Kan. Niet.'

Nogmaals: het is een beschuldiging. Geen bewijs. Maar D66 zal deze casus
echt niet meer zo halfslachtig kunnen oplossen als de vorige.

--------
(c) 2022 Geen Stijl