[D66] Ukrainecrisis vs. Cubacrisis

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sun Mar 27 15:40:29 CEST 2022

Ernst Debets <edebets1 at euronet.nl>,
> Ik denk eerder dat Putin deze oorlog begonnen is omdat hij het
> waanidee heeft dat hij Czaar van Groot Rusland kan worden.

Er is ook een rationele verklaring...

Bij de EuroUnie staan naast Ukraine ook Moldavie en Georgia op het menu
(deze 3 landen hebben een Associatieverdrag met de EuroUnie opgedrongen
gekregen). Dat Rusland zich bedreigd voelt is gezien de ervaring met
andere oosteuropese staten, die naast EuroUnie-land ook NATO-land
werden, niet zo raar. Ik meen dat vorige week in Elsevier stond dat het
ook omgekeerd zij: Rusland vreest niet alleen omcirkeld te worden door
de EuroUnie maar de EuroUnie dreigt ook omcirkeld te worden door de
bondgenoten van Rusland in Noord-Afrika.

Daarnaast moeten de meeste oosteuropeanen niets hebben van de westerse
woke-gekte. Er worden momenteel onderzoekers van westerse universiteiten
getrapt omdat ze 1 persoon niet in het meervoud aanspreken (iemand is
volgens woke-adepten man *en* vrouw, vandaar). Een vrouw menstrueert
niet, *mensen* doen dit (opnieuw: een vrouw is ook man). Onlangs mocht
een man meedoen een zwemwedstrijden voor vrouwen omdat hij zichzelf als
vrouw beschouwt (hij won uiteraard). Wie dit soort dingen gek vindt (het
komt voort uit dat opdringerige homo-gedoe), wordt in westerse landen al
snel beschouwd als nazi. Putin neemt deze kwalificatie maar al te graag
over.

Puur rationeel, de gekte zit ook in westerse landen.

Steeds vaker ziet met Ukraiense vlaggen in Amsterdam (het Buitenhof
sloot er zowaar mee af door op zo'n vlag buiten in te zoomen). Gisteren
bij de voetbalwedstrijd Nederland-Denemarken ging men helemaal los: Elke
herhaling begon met de vlag van Ukraine, de spelers hadden de Ukraiense
vlag op hun tenue en de aanvoerders droegen de vlag als band om hun
linkerarm. Zoiets is onderdeel van een hersenspoeling - men doet bij ons
hetzelfde als in Rusland - we worden lekker gemaakt voor Wereldoorlog
III. Biden wist zich gisteren in zijn toespraak in Polen ook al niet in
te houden.