[D66] Stikstofblues en scheikunde

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Wed Jun 22 15:16:58 CEST 2022

Antid Oto <jugg at ziggo.nl>,
> Ik denk dat de politieke orientatie van je ingegeven is door een
> overmaat aan vertrouwen in wetenschappelijke en economische zekerheid.

Ging het me niet om, hoor.

Ik ben tegen dat stikstofgewap maar wilde even kijken wat de kern ervan
zij. Ammoniakgas is immers basisisch en da's het tegenovergestelde van
verzuring. Nu weten we dus het hoe en wat.

Maar dit doet niets af van dat het pseudo-wetenschap zij. Een windmolen
geeft ook energie (niet veel, trouwens) maar dit houdt niet in dat men
voor windmolenparken moet zijn. Dat een basevormend gas middels oxidatie
toch verzurend kan werken, houdt niet in dat degenen die op boeren menen
te moeten jagen gelijk zouden hebben. Want ze maken er een rare - en
aggressieve - ideologie van die ze anderen verplicht willen opleggen.

Aardige bijkomstigheid is dat de scheikunde leert dat men ook energie
uit ammoniakgas kan winnen zonder dat er iets vervuilends overblijft...
:-)

Het zal wel geen toeval wezen dat we hier nooit iets van horen.

Marc Fluks, Amsterdam