[D66] VVD en D66 halen uit naar Kamerleden in Stroe

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Wed Jun 22 14:55:08 CEST 2022

[Deze politiek-correcte blindheid grenst aan geestesziekte]

Bron:  Telegraaf
Datum: 22 juni 2022

VVD en D66 halen uit naar Kamerleden in Stroe: 'Niet charmant en
collegiaal'

DEN HAAG - VVD en D66 in de Tweede Kamer zijn er niet over te spreken
dat Kamerleden van andere partijen wel naar het boerenprotest in Stroe
zijn afgereisd. VVD-Kamerlid Thom van Campen en D66'er Tjeerd de Groot
gaan niet vanwege bedreigingen. Van Campen: 'Ik had het elegant,
charmant en collegiaal gevonden als we als 150 Kamerleden een lijn
zouden trekken.'

De Nationaal Coordinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV)
adviseerde Van Campen en De Groot niet te gaan, omdat de veiligheid van
de Kamerleden niet gegarandeerd kan worden. CDA'er Derk Boswijk kreeg
ook dat advies, maar ging toch naar Stroe. Ook Kamerleden van de
oppositie - onder wie Geert Wilders (PVV), Caroline van der Plas (BBB)
en Roelof Bisschop (SGP) - zijn present bij het boerenprotest.

'Dit valt me heel zwaar', zegt VVD'er Van Campen. 'Ik was er graag
naartoe gegaan, om te praten met de boeren over hun zorgen. Als je wordt
aangeraden om niet te gaan, omdat men niet kan instaan voor je
persoonlijke veiligheid, dan heb je daar naar te luisteren.'

Het steekt Van Campen dat andere Kamerleden wel zijn gegaan: 'Ik denk
dat het belangrijk is dat we allemaal - alle 150 Kamerleden - staan voor
de vrijheid van meningsuiting en het uitoefenen van onze
verantwoordelijkheid als volksvertegenwoordiger. Ik had het elegant,
charmant en collegiaal gevonden als we daarin als 150 Kamerleden een
lijn zouden trekken.'

Verwijt

De VVD'er verwijt het de organisatie dat hij niet naar Stroe kan. 'Er
zouden best mogelijkheden zijn geweest voor de organisatie om ons bezoek
op een veilige manier te laten plaatsvinden.' D66'er De Groot heeft geen
goed woord over voor de lokale autoriteiten in Stroe: 'Het is
buitengewoon treurig dat je al je politiecapaciteit inzet om trekkers -
die niet de weg op mogen - naar de demonstratie te leiden, en dat je
geen mensen vrijmaakt om parlementariers hun werk te laten doen.'

De Groot noemt het optreden van de burgemeester van Barneveld 'heel
vreemd'. Ook haalt De Groot uit naar John Berends, de Commissaris van de
Koning in Gelderland. 'Ik kreeg gisteren een heel vaag telefoontje van
de Commissaris van de Koning', zegt De Groot. 'Hij adviseerde mij om
niet te gaan, maar hij had niets concreets. Pas daarna is een hele
analyse gemaakt door de NCTV, en daar kwam een zeer negatief advies
uit.'

D66'er Sjoerd Sjoerdsma, collega van De Groot, noemt het 'pijnlijk' dat
een Kamerlid als Boswijk wel naar Stroe is. 'Toen Egypte PVV-Kamerlid De
Roon weigerde, zegde de Tweede Kamer het werkbezoek af', aldus
Sjoerdsma. 'Toen Rusland mij weigerde, was iedereen solidair. Zo stonden
wij voor onze democratie. Het is pijnlijk dat enkele Kamerleden nu dat
principe loslaten nu andere Kamerleden niet naar een demonstratie kunnen
vanwege onveiligheid', vindt Sjoerdsma.

Maar volgens SGP-Kamerlid Chris Stoffer is het 'een keuze'. 'Onze Roelof
Bisschip is gewoon in Stroe', twittert Stoffer. 'Overigens voel ik mij
op de Veluwe altijd veel meer op m'n gemak dan in Den Haag.'

CDA-Kamerlid Boswijk laat vanuit Stroe weten dat het voor hem 'geen
optie was om niet te gaan'. 'Ik maak een hele zware tijd door binnen
mijn partij', zegt Boswijk. 'Ik heb kunnen praten met boeren en
voorzitters van vakverenigingen. Geen moment heb ik mij onveilig
gevoeld.' De CDA'er noemt het 'klote' dat andere Kamerleden niet konden
komen. Zelf legde hij een negatief advies van de NCTV, om naar Stroe te
gaan, naast zich neer.

BBB-leider Van der Plas vindt dat elk Kamerlid vrij moet zijn om te gaan
en te staan waar hij of zij wil. 'Maar als ik even naar mezelf kijk,
persoonlijk, en er zou een demonstratie zijn van Extinction Rebellion
bijvoorbeeld of een hele activistische milieugroep, dan zou ik denken,
nou, daar ga ik niet heen. Wat is mijn meerwaarde daar? Ik ben het toch
niet met ze eens en misschien worden ze wel boos op mij.'

--------
(c) 2022 Mediahuis