[D66] Ukrainecrisis: Olie op het Vuur

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Mon Feb 28 10:14:13 CET 2022

Zegt die vreselijke Von der Leyen zowaar dat Ukraine lid mag worden van
de EuroUnie. Het moment had niet slechter gekozen kunnen worden want het
is zowaar mede een aanleiding van het huidige conflict.

Wat opvalt is dat zo'n beetje iedereen louter olie op het vuur gooit.
Niet alleen Putin maar ook de geestelijke dwergen in het Westen. De
laatsten misbruiken de oorlog om hun alternatieve agenda nog eens te
promoten (EuroEnergie, EuroLeger, EuroKlimaat). De media doen geen
poging te doorvorsen waarom Putin - of wat algemener: Oost Europa -
niets moet hebben van de in het Westen populair geworden
politiek-correcte misvattingen (ik heb ze hier dikwijls genoemd want ik
ben zelfs immers evenmin een gelovige). Rare woke-verhalen over
discriminatie, diversiteit, energie, homo's (nu moeten we 1 persoon
zelfs in het meervoud gaan aanspreken), klimaat, enz enz - in Oost
Europa zijn de meesten er niet van gediend. Dergelijk flutgedoe doet
inderdaad denken aan de ondergang van het Romeinse Rijk en kennelijk
ziet ook Putin dit zo. De EuroUnie is in ontbinding maar Putin's oorlog
versterkt de banden juist.

Voor wie toch in geweld gelooft: De Algemene Vergadering van de
Verenigde Naties zou de EuroLanden kunnen opdragen om de vrede in
Ukraine te herstellen. Met andere woorden: Europese NATO-leden mogen de
Russen in Ukraine van de kaart vegen. Zeg maar: Het model van de
Koreaanse oorlog (1950-1953).

Zodirect is er het debat in de Kamer. Gisteren gaf ik wat ironisch een
zelfbedachte agenda met hierop dat we al dan niet gaan voetballen tegen
de Russen. Een paar uur later hoorde ik dat zowel de KNVB-dames als
KNVB-heren binnenkort moeten voetballen tegen de Russen. Ik wist dit
niet maar het lijkt inderdaad een prima wegkijk-onderwerp.