[D66] Docu: Het verraad van de techniek

René Oudeweg roudeweg at gmail.com
Fri Dec 9 08:04:11 CET 2022

Technowappies,

Deze IKON docu uit 1992 over de Franse technologiecriticus Jaqcues Ellul
is nog altijd zeer de moeite waard om te bekijken al was het maar om je
Frans bij te spijkeren omdat hij gedecideerd en precies articuleert.

Zijn boodschap is dat de hedendaagse technologie incompatibel is met
vrijheid heeft nog niets aan relevantie en kracht verloren. Volgens hem
is het fout gegaan in de 14e en 15e eeuw toen alle tradities en
spirituele waarden overboord gegooid werden. Het mechanistische
wereldbeeld van Newton (1643), Descartes (1596), en de onafhankelijkheid
van de Nederlanden (1581) was daar het gevolg van. Derhalve is ook alle
van generatie op generatie doorgegeven wijsheid verloren gegaan. Hij
stelt intellectuele reflectie in oppositie met de reflex die volkomen
geconditioneerd is door de technologie. Wie zou hem vandaag nog ongelijk
geven?

Ik denk echter dat deze docu, 30 jaar na dato, niet meer door de
NPO-censuur zou komen. Staatsideologen verheerlijken en aanbidden nog
steeds de technologieals het gouden kalf. Neem nou technowappie Thierry
Baudet die verkleed als Steve Jobs recent een app introduceerde dat
binnen de kortste keren gehackt werd. Zo'n technofiele partij valt niet
serieus te nemen evenals de technofielen van D66 die weer staan te
zwaaien met de corona-app.

Als ik Dijkgraaf was, dan sloot ik onmiddelijk alle technische
universiteiten en herstelde ik de oude ambachten. Ik zou ook meteen een
smartphoneverbod instellen, de semiconductor-, petrochemische en de
staalindustrie liquideren omdat ze ecologisch catastrofaal zijn
gebleken. Er voltrekt zich een globale ecocide omdat niemand zich
verantwoordelijk voelt voor de desastreuze uitwerkingen van industriële
technologie.

De ecomodernisten, de globalisten en politici van de industrielobby WEF
en consorten geloven dat hyperindustrialisatie de enige manier is om het
post-industrieel tijdperk in te luiden. Het probleem is echter dat er
geen hyperindustriële uitweg is uit de techno-industriële civilisatie.
Menselijke civilisatie is niet en was nooit duurzaam. Sommige academici
en organisch radicalen spreken daarom liever van het Necrocene dan van
het Antropoceen.

    "The term Necrocene is proposed as a /“system that not only
accumulates capital but drives extinction”/. In line with this
conception, capitalism is described as life-threatening world-ecology
necrotizing the Earth. Capital is illustrated as the engine of endless
accumulation that eventually leads to the extinction of both species and
cultures. Similarly to the Capitalocene, promoters of the Necrocene
underline the exploitation of indigenous cultures and depletion of
natural resources as the inevitable consequences of capitalist practices.^"

^https://wiki.uio.no/sum/sum4200h202/index.php/Main_Page#The_Necrocene

Met de jaren komt de wijsheid... :

https://vimeo.com/14490665?embedded=true&source=vimeo_logo&owner=4578571

R.O.