[D66] CO2budget?

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Wed Aug 3 10:18:25 CEST 2022

Rene Oudeweg <roudeweg at gmail.com>
> Laten we het zeggen zoals het is: De elite is op zoek naar manieren
> om klimaatopwarming te stoppen, zonder dat zij hun eigen levensstijl
> willen aanpassen. Dus moet de rest vrijheid inleveren, voor een
> zakcentje, zodat zij hun gang kunnen blijven gaan.

Gisteren, bij Op1, stelde Barbara Baarsma zoiets voor,
   https://www.npostart.nl/op1/02-08-2022/POW_05380454

Hoewel ik niet in klimaatopwarming geloof, vind ik wel dat de
energieconsumptie oplaag zou moeten. Er wordt veel energie verspild en
de hoeveelhied energie is eindig zolang de overheden weigeren over te
stappen op kernenergie. Op zich zou dit vrij simpel kunnen.
* Vroeger, vlak na WOII, zat alles-en-nog-wat op de bon. Tegenwoordig
zou dit kunnen met het updaten en afschrijven van energiequota op een
soort credit-card.
* Vroeger zat er bij de energie-meterkast een kastje waarin men speciale
penningen moest doen (die men bij de supermarkt kon kopen) waarna er
weer een bepaalde hoeveelheid energie beschikbaar was. Tegenwoordig zou
dit met zo'n credit-card-achtig kaartje kunnen.

Men is dan klaar zonder dat de overheid bij iedereen over de schouder
meekijkt (zoals Barbara Baarsma voorstaat) en zonder dat men in de quota
kan handelen (zoals Barbara Baarsma eveneens voorstaat) waarbij rijken
de mindervermogenden tegen betaling energiequoata kan aftroggelen.

Simpel en technisch mogelijk.
De overheid hoeft alleen nog maar te kijken naar de som van alle
updates.