[D66] Inflatiecrisis: Winkeliers worstelen met prijsstijgingen

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sat Apr 9 10:47:00 CEST 2022

Bron:   Het Parool
Datum:  8 april 2022
Auteur: Malika Sevil

Winkeliers worstelen met prijsstijgingen: 'Normaal betaal ik
1200 euro bij de groothandel, nu 2000, voor dezelfde spullen'

Het is de laatste tijd schrikken in de buurtsuper tijdens het
boodschappen doen, voor de prijsbewuste en -onbewuste consument. Kaas,
thee of een kilootje kruimig kosten rustig tientallen eurocent meer.
'Klanten zeggen: wow, zo duur!'

De klanten schrikken van de prijzen. Net nog. Een oudere vrouw kwam
binnen, pakte een platbrood van de stapel, wilde betalen en schrok zich
een ongeluk dat ze 1,50 euro moest afrekenen. 'Zo'n brood was 1 euro,'
zegt eigenaar Hassan El Nejib van slagerij Zagora in De Pijp.
'Anderhalve euro is veel te duur,' zei de vrouw.

Bij zo'n reactie moet El Nejib dus eigenlijk uitleggen dat hij bij de
groothandel ook fors meer moet betalen voor vlees, groente en granen en
dat hij dat aan zijn klanten moet doorberekenen, omdat hij anders zijn
zaak niet draaiend kan houden. Maar dat is een lastige boodschap. 'De
discussies met de klanten doen pijn,' zegt El Nejib. Hij legt zijn hand
op zijn hart. 'Ik wil mijn klanten juist blij maken, maar nu zeggen ze:
wow, zo duur!' Dus zei hij tegen de vrouw: 'Neem maar mee, je hoeft het
niet te betalen.' Met het gratis brood onder de arm verliet ze de zaak.

Bij Zagora wordt de hele dag over de prijzen gesproken, en dat is in
veel andere winkels niet anders. Het besef dat alles duurder wordt,
begint nu zo'n beetje in te dalen, zegt de slager.

Niet alleen brood en zonnebloemolie

Er was al veel aandacht voor de stijging van de benzine- en gasprijzen,
maar ook de boodschappen worden steeds duurder - en heus niet alleen het
brood en de zonnebloemolie. Wie inzoomt op de digitale
boodschappenbonnetjes - bijvoorbeeld van het online bezorgen - ziet de
prijzen omhoog kruipen. Dubbeltjeswerk, zo op het oog, maar bij elkaar
stegen de prijzen van voeding in maart 6,2 procent ten opzichte van
dezelfde maand vorig jaar, zo berekende het CBS donderdag.

Kostte een 'Kilootje kruimig' van de Albert Heijn vorig jaar april 1,19
euro, nu betaal je voor deze aardappelen 1,69 euro. Geraspte kaas was
1,89 euro en klom naar 2,09 euro. Sommige producten zijn nu iets
goedkoper, zoals kidneybonen, maar er zijn ook veel uitschieters naar
boven. Twaalf eieren zijn vijftig eurocent duurder geworden en de
komkommer is in prijs verdubbeld. Ook bij de andere supermarkten stijgen
de prijzen. Volgens een woordvoerder van Albert Heijn fluctueren de
prijzen altijd wel door verschillende factoren. Nu is vooral een
stijging van grondstof- en energieprijzen de boosdoener.

Dat heeft El Nejib ook gemerkt toen hij de laatste keer zijn wekelijkse
inkopen deed bij de groothandel. Hij schrok zich te pletter van de
rekening. 'Normaal betaal ik 1200 euro. Maar nu moest ik 2000 euro
afrekenen. Voor dezelfde spullen. Het rundvlees was zelfs dubbel zo
duur.'

Dat betekent dat hij de prijzen op moet schroeven. Een student zet een
fles zonnebloemolie op de toonbank en moet er om lachen, want de
zonnebloemolie is zo langzamerhand het meest uitzinnige voorbeeld van
prijstoename in de winkelschappen. CBS heeft nageplozen dat 84 procent
van de in Nederland geimporteerde ruwe zonnebloemolie uit Oekraine komt.
Dat verklaart de schaarste. 'Hoe duur is deze?' vraagt de student aan El
Nejib. 'Vier euro? Oh, dat valt nog mee.' El Nejib vindt het zelf genant
om die prijs te vragen. 'Een fles kostte 95 cent, en nu moet ik vier
euro vragen. Dat voelt voor mij niet als service voor de klant.'

Nog geen dip

Of mensen nu al minder gaan uitgeven, weet El Nejib eigenlijk niet. CBS
ziet vooralsnog geen dip in de uitgaven die mensen doen. Sterker: mensen
geven nog altijd meer uit dan vorig jaar, waarbij hoofdeconoom Peter
Hein van Mulligen van het CBS wel de kanttekening maakt dat het toen
moeilijker was om geld te spenderen door de maatregelen tegen corona en
de (gedeeltelijke) sluiting van winkels en horeca.

CBS peilt in enquetes ook het consumentenvertrouwen. Hoe denken
Nederlanders over de economie en de financiele situatie van hun eigen
huishouden? Steeds somberder, zegt Van Mulligen. 'In de zomer leek het
te herstellen, maar omdat de coronapandemie langer aanbleef dan we met
zijn allen hadden verwacht en gehoopt, zagen we in het najaar het
consumentenvertrouwen hard dalen. Daar kwam de oplopende inflatie bij.
In maart daalde het vertrouwen weer verder. Daar zullen meerdere
factoren een rol hebben gespeeld: de Russische invasie, maar ook de
gestegen prijzen. Het is geen wet van Meden en Perzen, maar vaak is het
zo dat als het vertrouwen in de eigen financiele situatie afneemt,
vervolgens ook de koopbereidheid daalt.'

Maar een harde voorspelling durft Van Mulligen niet te doen, omdat het
zo'n 'unieke situatie' is. Sinds de crisis van de jaren zeventig was de
inflatie niet zo hoog, maar dat wordt ook voor een groot deel bepaald
door de gestegen gasprijzen en uitgerekend die prijsstijging wordt door
een deel van de Nederlanders - in elk geval degenen die hun
energiecontract voor bepaalde tijd hebben vastgezet - nog niet gevoeld.
'Het is een bijzondere situatie. Er leven zorgen over de inflatie, over
de invloed van de oorlog in Oekraine, tegelijkertijd komen we uit een
situatie waarbij veel bedrijven schreeuwen om personeel. We kunnen het
dus moeilijk vergelijken met bijvoorbeeld de crisis van 2012/2013, toen
er juist veel mensen bang waren hun baan te verliezen.'

Groenten en fruit van het seizoen

Terug naar de slagerij in De Pijp. Met een bijl klieft El Nejib een geit
doormidden die hij net uit de koeling heeft gehaald. Vaste klant Ab
Tlili (61) wil er een gerecht met pruimen en kaneel van maken. Tlili was
achttien jaar lang chef-kok en heeft zijn restaurant Zina in coronatijd
van de hand gedaan, omdat hij het rustiger aan wil doen. Met die extra
tijd en zijn liefde voor mooie producten, maakt hij er een sport van om
zo goedkoop en goed mogelijk in te kopen. Hij wandelt regelmatig een
rondje door de Albert Heijn, de Lidl, over de markt, door de
groothandel, langs de vaste adresjes en kijkt wat er in de aanbieding
is. Als de paprika's zijn afgeprijsd, grilt hij paprika's en als de
tomaten in de aanbieding zijn, dan eet hij tomaten.

In zijn hand heeft hij een plastic tas van de visboer van de Albert Cuyp
Markt. Er zitten twee dikke vissenkoppen in voor de vissoep van
vanavond. Zijn besparingstips: eet groenten en fruit van het seizoen.
'Waarom zou je nu aardbeien eten? Ze zien eruit als aardbeien, maar
smaken nergens naar.' Andere tip: zoek alternatieven. 'Zonnebloemolie?
Je bent gestoord als je dat nu koopt. Bij de Lidl hebben ze een mooie
fles olijfolie voor hetzelfde geld, en dat is ook nog eens gezonder.'

Nooit, maar dan ook nooit zou hij een zakje voorgesneden sla kopen. Hij
laat op zijn telefoon een foto zien van zichzelf achter een berg
doperwten in de schil: tien kilo voor 12 euro bij de groothandel. Hij
pelt, verdeelt het in kleine porties en ze gaan in zakjes de vriezer in.
'Voor een kleine portie verse doperwten ben je bij de supermarkt zo vier
euro kwijt. Je kan besparen, maar je moet er wel moeite voor doen.'

Broodje minder

Verderop, in de Dirk van den Broek aan het Marie Heinekenplein, kijkt
Hillie Meijer (64) eens kritisch in haar winkelwagentje. Dat de prijzen
ook in de winkels stijgen, ziet ze nu voor het eerst. 'Mijn boodschappen
bleven altijd onder de 25 euro. Nu moet ik 27 euro afrekenen. Ja, dan is
het toch echt duurder. Weet je wat me wel meteen opviel? De broodjes.
Eerst kreeg je vier broodjes voor een euro, nu drie. Daar zag ik het
gelijk aan. Ik dacht: nou, dat is wel mooi een broodje minder.'

--------
(c) 2022 DPG Media B.V.