[D66] En, Sigrid, hoe vind je zelf dat het gaat?

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Wed Sep 29 11:23:53 CEST 2021

Bron:   HP / De Tijd
Datum:  29 september 2021
Auteur: Jan Kuitenbrouwer

En, Sigrid, hoe vind je zelf dat het gaat?
Sigrid Kaag is nijdig dat zij haar minderheidskabinet niet krijgt en
verspreidt de roddel dat Johan Remkes dronken informeerde. Jan
Kuitenbrouwer over Sigrid Kaags 'nieuwe leiderschap' en 'bestuursstijl'.

Het mooist was nog die totaal koelbloedige reactie vanuit het bureau van
informateur Remkes. Die had het die dag gehouden bij een borrel voor het
eten en eentje tijdens, liet zijn woordvoerder deadpan weten. Dit nadat
er vanuit D66, lees Sigrid Kaag en Rob Jetten, een commentaar de wereld
in was geholpen dat er op enig moment tijdens Remkes' werkzaamheden,
'drank in de man' zou zijn geweest.

Dat een formatie mislukt doordat de informateur voortdurend dronken was,
incoherente taal uitsloeg, zo nu en dan in slaap viel en met luid
gesnurk de voortgang belemmerde - en als er een Haags kopstuk is bij wie
ik me zoiets zou kunnen voorstellen dan is het Johan Remkes, die er,
laten we eerlijk zijn, nu eenmaal een beetje, hoe zal ik het zeggen,
gemarineerd uitziet - dan moet je dat ook wereldkundig kunnen maken,
vind ik. Ze zijn nu verdorie al een half jaar bezig een landsbestuur te
vormen, als er dan iemand een partijtje gaat lopen zooien, zoals het op
de societeit heet, dan is het gerechtvaardigd om daar je beklag over te
doen. Maar dan willen we ook het hele verhaal. De man, het paard, de
flessen, de glazen, de bezemkast en die geheimzinnige vlek in de
gordijnen. Vooralsnog moeten we het doen met de halve roddel van Sigrid
en Rob: dat er op enig moment 'drank in de man' was. Het hele verhaal
zullen we te zijner tijd moeten lezen in een minutieuze reconstructie in
HP/De Tijd, door Ton F. Van Dijk, denk ik.

[Er is meer tekst]

--------
(c) 2021 HP / De Tijd