[D66] Toespraak Kaag

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Mon Sep 27 11:21:26 CEST 2021

Vandaag wordt het formatieoverleg over een minderheidskabinet
VVD/D66/CDA voortgezet nadat Kaag gisteren de goegemeente overviel met
een toespraak,
    https://d66.nl/speech-sigrid-kaag-op-strandzuid-in-amsterdam/
waarin ze zei,
    Laten we met alle zes de constructieve partijen – VVD, D66,
    CDA, PvdA, GroenLinks, ChristenUnie – aan tafel gaan.

Zoiets kan toch niet ? Dit is toch niets minder dan het torpederen van
de opdracht aan Remkes de mogelijkheid van een minderheidskabinet te
onderzoeken ? De optie-van-6 had men een paar maanden geleden kunnen
onderzoeken (maar toen wilde niemand) maar nu niet meer. Eerst nieuwe
verkiezingen waarin de partijen de kiezer laten weten met wie ze zouden
willen regeren - daarna mag zo'n optie weer wel.

Zelf houd ik trouwens niet van de kreet 'constructieve partijen' -
kennelijk een truc om de SP en SGP buiten de deur te houden en op 1 hoop
te gooien met wat men tegenwoordig aan ongeregeld in de Kamer aantreft
en dat zich opwerpt als alternatief voor de ontspoorde middenpartijen.
Ik begrijp best dat men afgeeft op het FvD maar wie dit doet vergeet al
snel dat de middenpartijen niet minder zijn ontspoord, dat de rotzooi
waar we thans inzitten door de middenpartijen is veroorzaakt en niet
door het FvD.