[D66] Amerikaanse weigeraar omarmt vaccin pas op zijn ziekbed (Wuhan Coronavirus 2019-nCoV #758)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Mon Sep 13 10:42:57 CEST 2021

Bron:   NRC Handelsb;ad
Datum:  12 september 2021
Auteur: Merijn de Waal

De Amerikaanse weigeraar omarmt vaak pas op zijn ziekbed het vaccin

Corona in de VS President Joe Biden wil via vaccinatieplichten de lage
prikgraad in zijn land opkrikken. Aan de weinig ingeente Golfkust
blijven conservatieven de vaccins afwijzen als 'links' of 'onveilig',
terwijl medisch personeel in wanhoop raakt over al dit vermijdbare
lijden. 'Het is uiteindelijk gewoon darwinistisch.'

Veel patienten die verpleegster Bonnie Powell deze zomer op haar
Covid-afdeling ziet belanden, klampen haar na opname meteen aan.
'Wanneer kan ik alsnog een vaccin krijgen?', willen ze dan weten. Of ze
vragen haar hun familie te bellen om te zeggen dat dit virus toch geen
geintje is. ''Zeg ze een prikafspraak te maken, voordat ze spijt
krijgen'', vertelt Powell tijdens haar ontbijtpauze, in een eetkamer van
het Singing River-ziekenhuis in Ocean Springs, een stadje aan de
zuidelijke Golfkust van Mississippi.

Powell (32) werkte ook met Covid-patienten tijdens de sterftepiek van
afgelopen winter. Hoewel er sindsdien meer en betere behandelmethodes
beschikbaar zijn gekomen, vindt ze de tweede besmettingsgolf die deze
zomer over Mississippi spoelt mentaal zwaarder. De patienten zijn geen
zeventigers en tachtigers meer, maar veertigers en vijftigers. 'Mensen
zonder medische voorgeschiedenis, die heel ziek kunnen worden.'

Bovenal raken deze patienten haar meer, omdat ze hier liggen nadat ze
maandenlang de vaccinaties hebben afgeslagen. 'Het is erg ontmoedigend
weer een kamer binnen te stormen bij iemand die verslechtert, en te
beseffen dat diegene een simpele stap had kunnen zetten om veel minder
ziek te worden. Maar mensen hebben een mentaliteit van: mij overkomt het
niet.'

In de VS waren vaccins vanaf maart voor elke volwassene beschikbaar. Ze
zijn nu op de laagdrempeligste plekken te krijgen, niet zelden met
cadeautjes toe. Toch blijft de Amerikaanse vaccinatiegraad steken op 64
procent van de volwassenen. De andere 36 procent weigert de prik, uit
steeds stelligere overtuiging.

'Velen van ons zijn gefrustreerd over de tachtig miljoen Amerikanen die
ongevaccineerd blijven', zei president Biden donderdag bij zijn
aankondiging van vaccinplichten binnen de federale ambtenarij en bij
bedrijven met honderd of meer mensen in dienst. Daarmee zette de
Democratische president het al verhitte vaccindebat verder op scherp.
Vooral Republikeins stemmende Amerikanen slaan de prik af. Ook al werden
de vaccins nog ontwikkeld onder 'hun' president Donald Trump, onder veel
van diens kiezers heerst een antivax-sentiment: toen de ex-president
half augustus een rally gaf in Alabama en zijn aanhang voorzichtig
opriep zich te laten vaccineren, werd hij uitgejouwd.

Van Powells patienten blijft een op de zeven ook op hun ziekbed de prik
weigeren, schat ze. 'Die zeggen: 'O, ik ben hier alleen maar voor een
beetje zuurstof en dan ga ik weer naar huis'. Maar dan hebben ze toch
meer behandeling nodig, meer medicatie en worden ze zwakker en zwakker.'
Of ze zeggen: ik heb het nu gehad, ik ben immuun. 'Maar je kunt elk
laagje bescherming gebruiken bij dit virus.'

Veldhospitaal en extra mortuaria

Mississippi bungelt onderaan in de prikstatistieken, maar staat samen
met andere zuidelijke staten bovenaan als het gaat om ziekenhuisopnames
en Covid-doden. Sinds half juli - tien dagen na alle barbecues en
vuurwerkshows rond de Fourth of July - stroomden de ziekenhuizen langs
de Golfkust plots weer vol. In het slecht gevaccineerde Zuiden spelen
zich sinds de opmars van de besmettelijkere Deltavariant taferelen af
die de VS kenden uit het prille begin van de pandemie - toen er nog geen
vaccin beschikbaar was. Florida moest mobiele mortuaria bestellen. In
Jackson, de hoofdstad van Mississippi is een veldhospitaal geopend in de
parkeergarage van het ziekenhuis.

Het nieuws hierover heeft geleid tot een kleine toename van het aantal
prikken in de hardst getroffen zuidelijke staten, maar in Alabama en
Mississippi blijft twee derde van de bevolking niet volledig ingeent.
Gezondheidsautoriteiten houden hun hart vast voor het najaar, als het
griepseizoen begint en het virus een paar weken heeft kunnen rondgaan
onder ongevaccineerde basisschoolkinderen.

Bill Admire, internist bij het Infirmary-ziekenhuis in Mobile, Alabama,
ziet een donkere winter opdoemen, vertelt hij. 'Hoe langer het duurt
iedereen te vaccineren, hoe meer kans de Deltavariant krijgt om te
muteren. En aangezien die al zo besmettelijk en virulent is, zullen veel
mensen er ziek van worden, oud en jong.'

Een collega van Admire haalde vorige maand het nieuws toen hij een
briefje aan zijn praktijkdeur hing waarop hij aankondigde vanaf 1
oktober geen ongevaccineerden meer te behandelen. 'Ik ken die arts en
heb hem persoonlijk gesproken. En hij zal heus nog wel iedereen zien en
niemand wegsturen. Maar hij kan het gewoon niet langer aanzien dat
zoveel mensen een vermijdbare dood sterven. Hij wilde een signaal
afgeven.'

Het virus is politiek geworden. Democratische kiezers keuren maatregelen
als mondkapjes of vaccinbewijzen veelal goed en laten zich in hoge mate
inenten. Progressieve media analyseren dat rechtse Amerikanen het vaccin
weigeren om de economie en het presidentschap van Biden te ondermijnen,
'to own the libs' (om linkse mensen te sarren). Anderen op links wijzen
er vrolijk op dat vaccin weigerende Trump-kiezers het Republikeinse
electoraat op natuurlijke wijze uitdunnen.

De coronakaart van de VS vertoont in ieder geval grote overeenkomsten
met die van de stembusuitslagen: Republikeinse gebieden vlammen op als
coronabrandhaarden. Bestuurders van de partij worstelen met het
antivax-sentiment onder hun achterban. De Republikeinse gouverneur van
Alabama klaagde dat het 'tijd begint te worden de ongevaccineerde lui de
schuld te geven'. Tegelijkertijd heeft haar staat 'vaccinpaspoorten' per
wet verboden. Haar ambtgenoot in Mississippi noemt vaccins veilig en
effectief, maar sprak een reporter met mondkapje aan op vermeend virtue
signalling (opzichtig willen deugen).

Internist Admire noemt 'ons maatschappelijk klimaat verontrustend, met
alle onwaarheden die rondgaan op sociale media. Of is het een politiek
ding? Ik weet het niet. Maar sinds wanneer keert de mensheid de
wetenschap en geneeskunde de rug toe?'

Duizend dollar voor een prik

De politieke polarisatie blijkt tijdens een prikevenement dat een lokale
Toyota-dealer heeft opgezet in Daphne, een plaatsje met 25.000 inwoners
aan de Baai van Mobile, in Alabama . De eigenaar van de autoshowroom, de
prominente Iraans-Amerikaanse zakenman Shawn Esfahani, verloot tien
weken op rij elke week tien keer duizend dollar onder mensen die zich
laten vaccineren. Hij stelt die ton prijzengeld beschikbaar omdat hij
zelf in december ternauwernood Covid-19 overleefde. En in zijn
geboorteland Iran zijn vaccins zo schaars 'dat mensen er wel tienduizend
dollar voor zouden willen betalen', zegt hij telefonisch.

Zijn initiatief levert Esfahani's bedrijf de nodige haatberichten en
enkele dreigementen op, maar hij vindt dat hij niet anders kan. 'Dit
virus en de problemen die het ons land oplevert, zijn niet politiek
gemotiveerd. De politici willen dat er van maken, maar het is een
kwestie van leven en dood.'

Op de laatste dinsdag van augustus zijn Wendy Phillips, haar
veertienjarige dochter Meredith en een schoolvriendin op de prikloterij
afgekomen. Moeder liet zich pas vorige maand vaccineren, nu komt ze voor
de tweede prik. Ze was druk, werkt toch vanuit huis en haar puberdochter
zei dat vaccineren iets 'links' was. Phillips: 'Terwijl het helemaal
niet met politiek te maken heeft.' Op de vraag waarom ze aanvankelijk
toch naar haar dochter luisterde, stelt ze lachend: 'O, dat is gewoon
mijn disfunctionele gezin.'

Dan komt Meredith erbij staan, die net haar eerste prik heeft gehaald.
Waarom vond zij vaccineren iets voor liberals? 'Omdat het voelt alsof
iedereen je veroordeelt als je het doet. Mijn vrienden en zo. De
regering dwingt je het vaccin te nemen, met alles wat ze zeggen.' Haar
moeder: 'Dus? Wat maakt dat nog uit als je dood bent?'

Meredith heeft besloten het vaccin te nemen nadat ze zag dat andere
delen van het land met een hoge prikgraad veel minder zieken hebben.
Toch maakte ze geen selfie van haar inenting om te delen op Snapchat of
Instagram. 'Ik ben geen Canadees.' Enkele dagen later poseert het
drietal wel op de Facebook-pagina van de autodealer met de cheque van
duizend dollar die ze hebben gewonnen.

Ruzie op Facebook

Vaccineren levert in meer families debat op, zoals op 25 augustus op de
Facebook-pagina van Margaret Meyers. De gepensioneerde internist uit het
naburige Fairhope, in Alabama, plaatste op haar profiel het recentste
aantal lokale ziekenhuisopnames: zoveel mensen met Covid-klachten,
zoveel op de IC, zoveel procent ongevaccineerd. Meyers (70) plaatst die
cijfers bijna dagelijks. Toen ze er eind juli mee begon, waren deze nog
voor intern gebruik; de ziekenhuisleiding tikte haar op de vingers toen
de lokale nieuwszender ze al snel oppikte. 'Ik vind dat deze informatie
openbaar moet zijn. Anders begrijpen mensen niet hoe ernstig de situatie
hier is', vertelt Meyers bij haar thuis.

Haar schoonzoon Patrick reageerde op het bericht met een vraag: 'Waa[r]
zijn de griepstatistieken???' Als hij vervolgens ook het nut van vaccins
in twijfel trekt, ontspint zich een discussie. Een met Meyers bevriende
arts schrijft: 'Ik ben hier niet om met je in discussie te gaan om iets
te bewijzen wat ik al weet. Het raakt me niet. Jij raakt me niet tot je
bij mij op de IC ligt. We spreken elkaar dan wel.'

Een kleine week na dit online geruzie is Patrick Wagner bereid zijn
visie te geven op de Amerikaanse corona-aanpak. Hij wil afspreken in de
studio van WABF, het radiostadion van Fairhope: hij vertrouwt
journalisten en massamedia niet en wil graag een eigen opname van zijn
gesprek met NRC hebben. De 56-jarige Wagner is een joviale man, eigenaar
van een koelinstallatiebedrijf en groot Trump-fan. 'Het beste wat ons
land is overkomen. Een president die precies deed wat hij zei.'

Toch was Wagner een van de rallybezoekers die de ex-president vorige
maand uitjouwden in Alabama, toen hij daar voorzichtig opriep tot
inenting. Wagner wantrouwt eigenlijk de hele coronacrisis. 'Ik denk dat
het allemaal onderdeel is van een poging een stembusgang te stelen.'
Door een pandemie te laten uitbreken in verkiezingsjaar 2020 spanden
Democraten, Biden en gezondheidsdienst CDC volgens hem samen met China
om Trump te laten verliezen. 'De verkiezingen van november zijn de
grootste misdaad ooit gepleegd in de VS. Misschien wel in de wereld.'

In het jaar dat het land door corona op slot ging, gaf Wagner veel
feestjes. Hij nodigde tijdens de lockdowns werkloze bands uit om
concerten bij hem thuis te geven. 'We leefden. We gingen niet in angst
leven of sterven. We lieten ons geen vrees aanpraten door de media. We
leefden. En we leven nog steeds.'

De vaccins trekt hij om allerlei redenen in twijfel. Hij vindt ze te
snel in gebruik genomen en stelt dat de langetermijnrisico's nog maar
moeten blijken. In goed gevaccineerde staten liggen amper nog mensen met
Covid-19 in het ziekenhuis, maar Wagner vraagt zich af 'hoe gezond ze
daar over een paar jaar nog zijn'.

Hij wijt de opkomst van nieuwe besmettelijke varianten aan vaccins. Die
zouden een wapenwedloop met het virus hebben ontketend, waardoor dit tot
steeds gevaarlijkere versies muteert. 'Bovendien verspreiden de
gevaccineerde mensen nog steeds virusdeeltjes als een malle.'

Hij vertrouwt Big Pharma, de grote farmaceutische bedrijven, sowieso
niet, na medicijnen die ze eerder van de markt hebben moeten halen, of
de verslavende opiaten die ze aan de Amerikaanse bevolking sleten. Mocht
hij ziek worden dan neemt hij ivermectine, een ontwormingsmiddel dat bij
vaccinsceptici snel aan populariteit wint als (onbewezen) medicijn tegen
Covid-19.

Dan mengt Wagners vrouw Julie zich in het gesprek. Zij twijfelt of ze
een prik zal halen. Haar meeste kinderen zijn gevaccineerd, ook haar
dochter die in verwachting is van hun eerste kleinkind. Als dat in
november geboren wordt, wil ze veilig op kraambezoek kunnen. Ze denkt
dat het vaccin werkt en 'voor de meeste mensen veilig en effectief is.
Maar ja, wat Patrick zegt: is het dat over vijf jaar ook nog? Het kan zo
zijn, misschien ook niet. Er zijn eerder zoveel foute medicijnen door de
[medicijnwaakhond] FDA goedgekeurd.'

Julie Wagner maakt zich zorgen over de verdeeldheid over vaccins. 'Ik
denk dat de haat waarmee ongevaccineerde mensen benaderd worden, ook
maakt dat zij zeggen: ik hoef je vaccin niet, want je valt me met zoveel
gemeenheid en onvriendelijkheid aan...' Ze ziet het onder meer op
Facebook. 'Artsen die zeggen: ik ga jou niet op mijn IC toelaten omdat
je ongevaccineerd bent.'

Toch kan Julies moeder Margaret, de gepensioneerde internist, zich wel
voorstellen dat vaccinatiestatus deze winter een rol gaat spelen als de
ziekenhuizen echt overlopen. Dat het een van de variabelen wordt waar
artsen bij triage naar kijken, naast leeftijd en onderliggende klachten.
'Het is uiteindelijk gewoon darwinistisch. In de evolutie overleven
soorten die zich het best kunnen aanpassen aan veranderende
omstandigheden. Covid-19 gaat de stommeriken die het vaccin niet willen
het hardst treffen.'

Wegrennend zorgpersoneel

Volgens Lee Bond III, topman van de ziekenhuisgroep Singing River in
Mississippi, kunnen mensen het beste met empathie benaderd worden als je
wilt dat ze alsnog de prik nemen. 'Sommigen ga je nooit overtuigen, maar
op de anderen moet je juist niet te hard inpraten', zegt hij in zijn
kantoor in Ocean Springs. Zo kan hij totdat Bidens verplichting van
kracht wordt ook zijn personeel niet dwingen de prik te halen. Dat rent
al weg van de Covid-afdeling om elders aan de slag te gaan, of naar
andere, beter betalende of gezondere staten te vertrekken. Hij kampt al
met groeiende personeelstekorten.

Bond sluit niet uit dat vaccinstatus een factor gaat spelen bij triage.
'Ik denk dat dit de komende twaalf maanden wel ergens in het nieuws gaat
komen.' Maar niet in zijn ziekenhuizen. Hoe vol die ook liggen, in
Mississippi zijn gewoon te veel mensen niet gevaccineerd om hen te
kunnen weigeren. 'Wij zullen voor iedereen moeten zorgen.'

De coronapiek die de Golfkust en de rest van het Zuiden - na een paar
maanden bedrieglijke rust - nu te verstouwen krijgen, had lang niet zo
hoog hoeven zijn. Zijn uitgeputte verplegers worden hier dagelijks aan
herinnerd, zegt Bond: 'We maken meermaals mee dat mensen op hun sterfbed
zeggen: 'Alsjeblieft, zeg mijn familie dat ze niet naar die kwakzalver
op Facebook moeten luisteren. Ik wou dat ik niet had geluisterd naar
mijn vrienden voor wie alles politiek is. Alsjeblieft, zeg mijn familie
dat ze zich laten vaccineren'.'

--------
(c) 2021 Mediahuis