[D66] Sigrid Kaag naar politierechter in strafzaak over doodsbedreiging

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Fri Oct 8 15:51:06 CEST 2021

Bron:  ANP
Datum: 8 oktober 2021

Sigrid Kaag naar politierechter in strafzaak over doodsbedreiging

DEN HAAG (ANP) - D66-leider Sigrid Kaag wil dinsdag hoogstpersoonlijk
een strafzaak bij de politierechter in Den Haag bijwonen, waar een man
terechtstaat die ervan wordt verdacht haar met de dood te hebben
bedreigd. Kaag wil tijdens de zitting gebruikmaken van haar spreekrecht.

De komst van Kaag naar de rechtbank wordt bevestigd door haar
woordvoerder. Ook de rechtbank zegt met haar komst rekening te houden.
Tijdens de politierechterzitting staat een 43-jarige man terecht die
niet alleen Kaag, maar ook demissionair minister van Volksgezondheid
Hugo de Jonge met de dood zou hebben bedreigd.

De man zou de dreigende teksten hebben geplaatst op Facebook, op de
openbare Facebookgroep van D66 in Noord-Brabant en de Facebookpagina van
De Jonge. 'Bij deze geef ik u de melding dat ik voor vanavond 24.00 uur
Sigrid Kaag ga aanvallen en zo ga verwonden dat ze of dood is, of nooit
meer haar functie kan uitvoeren', zou de verdachte onder de profielnaam
X op 30 september hebben geschreven.

Geen vaste woon- of verblijfplaats

Twee weken eerder zou de man Hugo de Jonge hebben bedreigd. 'Vanaf
morgen kunt u gerust elke seconde om u heen kijken. Ik betaal de eerste,
tweede en ook de laatste kogel voor u! Ik zal er alles aan doen om dit
Om dit Duits gedrag te stoppen. Heel Nederland knikt maar ja. Vanaf nu
ben ik gestopt met knikken en onderneem ik actie!'

De in Spanje woonachtige man is vorig weekend aangehouden en afgelopen
maandag voorgeleid aan de rechter-commissaris, zegt zijn advocaat. Dat
hij al snel terechtstaat zou ermee te maken kunnen hebben dat hij geen
vaste woon- of verblijfplaats in Nederland heeft, oppert ze.

Rechtszaken over bedreigingen aan het adres van politici zijn er
regelmatig, vooral in coronatijd, maar zelden maken de slachtoffers
gebruik van hun spreekrecht. Deze week deed burgemeester Sharon Dijksma
van Utrecht nog aangifte vanwege een afbeelding op een muur waarop zij
aan een galg hangt. Eerder deze week deed minister De Jonge ook aangifte
van bedreiging na een tweet waarin werd gesuggereerd dat een galg voor
hem klaarstond.

--------
(c) 2021 ANP