[D66] Onderzoek: D66-kiezers geschrokken

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sat Oct 2 13:25:23 CEST 2021

Bron:   Welingelichte Kringen & 1 Vandaag
Datum:  1 oktober 2021
Auteur: Ans Vink
WebTV:  https://www.npostart.nl/eenvandaag/01-10-2021/AT_2159024

Onderzoek: D66-kiezers geschrokken
----------------------------------

Lang niet alle D66-kiezers reageren direct begripvol op de plotse draai
partijleider Sigrid Kaag, blijkt uit onderzoek van EenVandaag. Toch kan
driekwart van hen leven met een doorstart van Rutte III. Op voorwaarde
dat medisch-ethische thema's vrije kwesties worden.

Het onderzoek was onder ruim 3.000 kiezers die in maart op D66 stemden.
In dat onderzoek zeggen D66-kiezers in eerste instantie vooral verrast
te zijn door de verklaring van Sigrid Kaag om toch met de huidige
coalitiepartijen te praten over een kabinet. 54 procent snapt de
beweging van Kaag wel, maar voor een groot deel (41 procent) is die
verrassing onaangenaam.

'Oude politiek'

'Ik voel me belazerd. Zo'n kabinet wordt weer te rechts, te conservatief
en komt niet met echte veranderingen', reageert een kiezer. Veel anderen
denken aan de ouders van de Toeslagenaffaire: 'Wat is dit voor signaal
naar alle mensen die gedupeerd zijn door Rutte III? Zo verandert er niks
aan die bestuurscultuur.'

Ondanks de eerste schrik van kiezers vinden velen dat er nu wel gepraat
moet worden met VVD, CDA en ChristenUnie. Sommige kiezers willen Sigrid
Kaag een heldere boodschap meegeven: 'Ik hoop nu maar dat er in de
onderhandelingen ieder geval voet bij stuk gehouden wordt en dat er
genoeg wordt 'binnengehaald'. Ze moet afhaken als dat niet zo is.'
Klimaat, onderwijs en de nieuwe bestuurscultuur noemen kiezers als
belangrijke punten voor aan de onderhandelingstafel.

--------
(c) 2021 Welingelichte Kringen