[D66] Columns: Politici weigeren om iets te doen (Wuhan Coronavirus 2019-nCoV #818)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Wed Nov 24 10:04:57 CET 2021

[Toch nog 5% van de Nederlanders steunt het corona-wanbeleid van De
Jonge]

Bron:   HP / De Tijd
Datum:  23 november 2021
Auteur: Jan Kuitenbrouwer

Code zwart voorkomen is niet in Ruttes belang

Waarom doet de overheid geen moeite om vaccinatie-weigeraars te
overtuigen? Mark Rutte is veel te bang dat hij daardoor kiezers
verliest, schrijft Jan Kuitenbrouwer. Wopke Hoekstra en Gert-Jan Segers
willen de religieuze antivaxers niet te hard tegen het hoofd stoten.
Weer een golf onnodige zieken en onnodige doden nemen ze op de koop toe.

Daniela Hooghiemstra schreef in de Volkskrant een uitstekende column
over iets waar ik me ook over verbaasde, en, nu ik het begrijp, kwaad
over maak: de weigering van het kabinet om te proberen de
vaccinatiegraad omhoog te krijgen. 'Je zou denken dat de overheid alles
doet om de weigeraars te overtuigen,' schreef zij. 'Maar de goede
werking van het vaccin lijkt haast wel staatsgeheim. Op zijn laatste
persconferentie begon premier Rutte over het ventileren van huiskamers,
zonder de werking van het echte middel tegen corona ook maar te noemen.'

Mensen die tijdens een pandemie weigeren zich te laten vaccineren lopen
de kans serieus ziek te worden, maar zij claimen ook het recht om
anderen te besmetten. Ik zie vaccinatie tijdens een pandemie als een
soort dienstplicht. Het is niet leuk, het is niet zonder persoonlijk
risico, maar het moet gebeuren voor het behoud van de soort. De
dienstplicht, het woord zegt het al, is een plicht, met ruimte voor
uitzonderingen. Voor wanneer je niet fit bent bijvoorbeeld, of als je
last hebt van gewetensbezwaren. Maar die bezwaren moeten serieus en
plausibel zijn. 'Ik heb geen zin', of: 'in het leger doen ze een chip je
hoofd', kwalificeren niet. Een plicht tot vaccinatie is grondwettelijk
niet haalbaar, maar gezien het belang dat ermee gemoeid is, neem alleen
al de immense schade van de pandemie tot nu toe, lijkt enige aandrang me
alleszins verdedigbaar.

--------
(c) 2021 HP/De Tijd

Bron:   Volkskrant