[D66] Busreis oud-parlementariers blijkt brandhaard corona (Wuhan Coronavirus 2019-nCoV #804)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Thu Nov 11 17:54:56 CET 2021

Bron:   Telegraaf
Datum:  11 november 2021
Auteur: Niels Rigter

Busreis oud-parlementariers blijkt brandhaard corona

DEN HAAG - Een uitje naar de Peel van de Vereniging van
oud-Parlementariers (VOP) is een brandhaard gebleken voor de
verspreiding van het coronavirus. Tijdens de reis in een slecht
geventileerde bus zijn van de ongeveer vijftig deelnemers er
waarschijnlijk veertien besmet geraakt.

Het is inderdaad nogal sneu, beaamt secretaris Arie de Jong,
oud-Kamerlid van de PvdA. 'Dit uitje zou eigenlijk al een jaar geleden
plaatsvinden, maar is steeds uitgesteld vanwege corona.' En dan is het
bij de eerste gelegenheid dat het wel kan, meteen raak.

Zelf was hij een van de aanstichters, zogezegd. 'Ik was vermoedelijk al
besmet voordat ik die bus in stapte. Er waren er, bleek achteraf, nog
twee die kennelijk toen al besmettelijk waren, maar zonder klachten.
Da's het vervelende: iedereen was volledig gevaccineerd, ik heb niemand
zien zoenen. Ik heb geen handen geschud. Toch kun je het virus dan
verspreiden.'

Achteraf begonnen deelnemers klachten te krijgen. 'Typische
griepverschijnselen', zegt De Jong. 'Gelukkig is het bij niemand
ernstig.'

'Wat kan hebben bijgedragen is de busreis naar De Peel', zo meldt de
nieuwsbrief van de vereniging voor oud-parlementariers, waarin VVD'er
Monique de Vries, PvdA'er Jacques Wallage en CDA'er Pieter Jan
Biesheuvel actief zijn. 'De bus bleek slecht geventileerd. Achteraf
gezien kan dit hebben bijgedragen aan de verspreiding van het
coronavirus.'

'Ongemakkelijke opgave'

De voorzorgsmaatregelen zijn zoveel mogelijk in acht genomen. 'Maar
afstand bewaren is bij een VOP-bijeenkomst een ongemakkelijke opgave.
Het bestuur betreurt dat dit zo is gelopen. Een vervelende smet op de
dag.'

De Vereniging van oud-parlementariers bestaat uit voormalig leden van de
Eerste en Tweede Kamer en van het Europees Parlement, en is bedoeld om
de banden die de volksvertegenwoordigers tijdens hun lidmaatschap hebben
opgebouwd 'te behouden en te versterken'. Normaal gesproken organiseert
de VOP een paar maal per jaar een bijeenkomst, waaronder het
najaarsuitje.

--------
(c) 2021 Mediahuis