[D66] RIVM moet nog 170.000 prikuitnodigingen kwetsbare groep versturen (Wuhan Coronavirus 2019-nCoV #672)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Thu May 20 10:20:38 CEST 2021

Bron:   Algemeen Dagblad
Datum:  20 mei 2021
Auteur: Annemieke van Dongen

RIVM moet nog 170.000 prikuitnodigingen versturen:
'Het voelt zo oneerlijk'

Omdat te weinig mensen met een medische indicatie een prikafspraak
hebben gemaakt, zijn gezonde vijftigers deze week versneld uitgenodigd
voor vaccinatie. Nu blijkt dat een aanzienlijk deel van de medisch
kwetsbare groep de vereiste uitnodigingsbrief niet heeft gehad: zo'n
170.000 brieven waren begin deze week nog niet bezorgd.

Dat bevestigt Rene den Otter van DMDR, het bedrijf dat de uitnodigingen
namens het RIVM verstuurt. 'De laatste 10 procent van de 1,64 miljoen
brieven wordt deze week verwerkt en zal uiterlijk zaterdag worden
bezorgd. Daarna volgt nog een veegronde van de nazendingen die de
huisartsen hebben doorgegeven, maximaal tienduizend. Die worden maandag
aangeboden bij PostNL en dinsdag bezorgd.'

Veel 60-minners met bijvoorbeeld astma of diabetes zitten al weken met
smart op hun vaccinatie-uitnodiging te wachten. Omdat zij vanwege hun
kwetsbare gezondheid een groter risico lopen bij corona, zouden ze voor
de gezonde vijftigers worden ingeent. Om de GGD niet te overbelasten,
zouden de brieven vanaf 6 mei gefaseerd worden verstuurd. Uiterlijk
afgelopen zaterdag hadden ze volgens minister Hugo de Jonge van
Volksgezondheid bij iedereen op de mat moeten liggen.

Stilvallen

Maandag bleek dat nog niet de helft van de mensen met een medische
indicatie een prikafspraak heeft geboekt. Om te voorkomen dat de GGD's
stilvallen met vaccineren, werden mensen tussen de 56 en 59 daarom
versneld uitgenodigd. Het RIVM sprak toen nog tegen dat veel medisch
kwetsbaren geen afspraak hadden kunnen maken, omdat ze de vereiste brief
nog niet hadden ontvangen. Slechts de patienten van 'een handjevol
huisartsenpraktijken en wat nazendingen' zouden nog op de brief wachten.
Het RIVM weet de lage opkomst onder meer aan de meivakantie en het feit
dat sommige mensen uit de groep al zijn ingeent, omdat ze bijvoorbeeld
in de zorg werken.

Nu blijkt een deel dus nog geen uitnodiging te hebben ontvangen. 'Het
aantal mensen met medische indicatie bleek aanzienlijk groter dan
verwacht', stelt een woordvoerder van minister De Jonge. 'Het versturen
van de brieven is daarom een enorme operatie.'

Vervelend

Huisartsenorganisatie LHV baalt van de situatie. 'Wij hebben de gegevens
van de patienten 6 mei al bij het RIVM aangeleverd. Nu worden we veel
gebeld door patienten die vragen: waar blijft mijn brief? Wij weten dat
ook niet.'

'Het is heel vervelend dat deze mensen nog steeds wachten', aldus het
ministerie. 'Voor deze groep worden bij de GGD's tijdsloten
opengehouden. In individuele gevallen kunnen huisartsen ook zelf de
uitnodigingsbrief verstrekken aan de te vaccineren persoon.'

Astmapatiente

Meerdere keren heeft Sharida Hosli-Dhonre bij haar huisarts gecheckt of
ze toch echt wel op de vaccinatielijst staat: jawel. Maar haar
felbegeerde uitnodiging voor een prikafspraak heeft de astmapatiente nog
steeds niet ontvangen.

Knuffelen

Sharida Hosli-Dhonre (49) uit Tilburg weet inmiddels precies welke ronde
de postbode in haar wijk maakt. Al twee weken staat ze op de uitkijk.
'Gisteren ben ik geen boodschappen gaan doen, zodat ik de brief meteen
uit de bus zou kunnen vissen en een prikafspraak kon maken. Maar hij
kwam weer niet.'

Als astmapatient is Hosli-Dhonre extra bang om Covid-19 op te lopen. 'Ik
knuffel mijn studerende dochter niet, spreek amper af met familie. Die
zeggen dan: joh, het is maar een virusje. Dan denk ik: ja, voor jullie
misschien. Maar ik sta al te hijgen als ik de trap oploop. Mijn tante,
die ook zware astma heeft, is een week voor ze gevaccineerd zou worden
met corona opgenomen op de ic. Opgelopen via haar fysiotherapeut. Zij
vecht nu voor haar leven in het Erasmus MC. Dat zit in mijn achterhoofd,
ik wil nu geen enkel risico meer lopen. Heb er zelfs een controle in het
ziekenhuis voor afgezegd. Ik houd liever nog even afstand.'

Extra kwetsbaar

Hosli-Dhonre was erg opgelucht toen 20 april bekend werd dat 60-minners
uit de 'griepprikgroep' met voorrang zouden worden gevaccineerd. 'Ik
krijg al twintig jaar de griepprik. Bovendien heb ik borstkanker gehad,
zes weken geleden ben ik geopereerd. Daarom volg ik nu een hormoonkuur,
waardoor ik de prednison die ik normaal vanwege mijn astma slik niet kan
nemen. Ik voel me dus extra kwetsbaar.'

Toen de vaccinatie-uitnodigingsbrief maar niet kwam, belde ze haar
huisarts om te checken of ze haar niet vergeten waren. Nee, verzekerde
die: haar gegevens zijn drie weken geleden al bij het RIVM aangeleverd.
Minister De Jonge stelde dat de brief uiterlijk afgelopen zaterdag bij
iedereen met een medische indicatie op de mat zou liggen. Dat bleek wel
het geval bij tal van mensen die niets of amper iets mankeren, maar niet
bij Hosli-Dhonre.

Oneerlijk

Toen ze maandag hoorde dat er zo weinig prikafspraken waren gemaakt dat
gezonde vijftigers alvast werden uitgenodigd, brak haar klomp. 'Het
voelt zo oneerlijk. We worden door het RIVM afgeschilderd als mensen die
niet komen opdagen vanwege de meivakantie. Nou, als ik mag komen, kom ik
vandaag nog.'

Gisteren heeft Hosli-Dhonre de GGD gebeld om een vaccinatieafspraak in
te plannen, ook al heeft ze de brief nog niet. 'Pas op 8 juni mag ik
komen. Eerder was er in heel Brabant geen plek. Ik mag hopen dat de
brief er tegen die tijd is.'

-------
(c) 2021 DPG Media B.V.