[D66] Fwd: [CONTR_SPF]Re: Welkom bij D66 – bedankt voor je steun! (KMM2908981V3260L0KM)

R.O. juggoto at gmail.com
Sat May 1 17:37:30 CEST 2021

-------- Forwarded Message --------
Subject: 	Re: [CONTR_SPF]Re: Welkom bij D66 – bedankt voor je steun!
(KMM2908981V3260L0KM)
Date: 	Sat, 1 May 2021 17:31:11 +0200

KAN D66 NOG IETS VOOR MENEER SERTKAYA BETEKENEN, OF IS NEDERLAND
IMMIDDELS TOTAAL VVD-VERROT?

  Sabri (42) zonder benen en arm moet vier hoog naar boven kruipen in
  complex zonder lift: ‘Waarom helpen ze mij niet?’

VideoSabri Sertkaya (42) mist twee benen en één arm. De Hagenaar kruipt
min of meer over de grond. Toch woont hij al jaren noodgedwongen in een
appartementje op vier hoog zonder lift, waar hij dagelijks 55 treden
omhoog moet klimmen. Voor een woning op de begane grond komt hij niet in
aanmerking omdat zijn situatie ‘niet urgent genoeg’ is. ,,Waarom helpen
ze mij niet?’’

Ilah Rubio 1 mei 2021

  * <https://www.facebook.com/sharer/sharer.php?u=https%3A%2F%2Fwww.ad.nl%2Fdossier-dit-zijn-onze-topverhalen%2Fsabri-42-zonder-benen-en-arm-moet-vier-hoog-naar-boven-kruipen-in-complex-zonder-lift-waarom-helpen-ze-mij-niet%7Ea82c39bd%2F%3Futm_source%3Dfacebook%26utm_medium%3Dsocial%26utm_campaign%3Dsocialsharing_web>

  *

Sertkaya woont nu al 16 jaar in Nederland, maar heeft ondanks zijn
handicap (‘Ik ben zo geboren’) nog nooit op de begane grond gewoond.
,,Altijd minimaal tweede etage’’, vertelt hij.

Toen hij jong was, was dat volgens hem niet zo'n probleem. Met zijn ene
linkerarm kon hij zich aardig omhoog slepen op de trap. Maar nu hij wat
ouder is en zijn gewicht is toegenomen, gaat dat steeds lastiger. ,,Ik
woog vroeger 55 kilo en nu 74, dus het is moeilijk’’, legt hij uit. Om
boven te komen, is er veel kracht nodig. ,,Ik doe het rustig aan. Bij
iedere verdieping rust ik even uit. Alles bij elkaar ben ik zo’n 15
minuten bezig om boven te komen.’’

    Scootmobiel

Een zelfstandige woning heeft hij nooit gehad. De Hagenaar woont nu al
jaren in bij zijn broer in Den Haag Zuid, in een van de armste gebieden
van de hofstad. Het oude appartement, dat echt aan renovatie toe is,
heeft geen lift. Alleen een stenen trap met heel veel treden. Even naar
buiten gaan, wat Sertkaya graag deed, is er dan ook niet meer bij. En
als hij dan eenmaal op straat is, moet hij kruipend verder. Want en
scootmobiel krijgt hij ook niet van de gemeente omdat hij dan eerst een
geschikte woning moet hebben, krijgt hij te horen.

Sabri Sertkaya heeft een aangeboren afwijking en moet twee benen en een
arm missen. Ondanks deze zware handicap woont hij op vier hoog zonder
speciale voorzieningen en zelfs geen lift. Hij komt dan ook steeds
minder buiten.
<https://www.ad.nl/binnenland/sabri-42-zonder-benen-en-arm-moet-vier-hoog-naar-boven-kruipen-in-complex-zonder-lift-waarom-helpen-ze-mij-niet~a82c39bd/202376461/>

Sabri Sertkaya heeft een aangeboren afwijking en moet twee benen en e

  KRUIP MAAR LEKKER NAAR DE VVD!

en arm missen. Ondanks deze zware handicap woont hij op vier hoog zonder
speciale voorzieningen en zelfs geen lift. Hij komt dan ook steeds
minder buiten.© Frank Jansen

Sertkaya is dan ook ten einde raad. Eigenlijk heeft hij de hoop, na al
die jaren proberen, min of meer opgegeven. Ondertussen gaat zijn
gezondheid snel achteruit. ,,Mijn lichaam verdraagt het niet. Zelfs als
ik slaap, heb ik nu spierpijn. Eigenlijk mag ik mijn arm niet
overbelasten van de dokter. Ik moet er ook aan worden geopereerd, maar
dat wil ik niet omdat ik dan lang moet herstellen. Dan kan ik mijn arm
al die tijd niet gebruiken, maar ik doe daar alles mee.’’ Hij gaat
daarom steeds minder naar buiten.

    Duwen

En dat leidt tot mentale problemen. Sertkaya ziet nu alleen zijn broer,
maar die werkt elke dag. ,,Ik kan gewoon niet zo vaak naar buiten. Als
ik een scootmobiel zou hebben, zou ik dat wel doen.’’ Maar die krijgt
hij dus niet. De Turkse Hagenaar heeft wel een rolstoel gekregen, maar
daar kan hij niet zoveel mee. ,,Met één arm is dat lastig. Iemand moet
mij dan duwen.’’

In een brief aan Sertkaya schrijft de gemeente dat hij niet in
aanmerking komt voor een urgentieverklaring. Zijn situatie zou niet
urgent genoeg zijn. Mohammed Arslan van de thuisorganisatie Haag-Zorg,
die Sertkaya sinds vorig jaar verzorgt, heeft nog nooit zoiets
meegemaakt. Hij begrijpt niet waarom zijn cliënt geen hulp krijgt van de
gemeente en andere instanties. ,,Vooral met zo’n zichtbare handicap. Je
hebt hier geen uitleg nodig. Wij hebben mensen met veel simpelere
aandoeningen die alles krijgen, terwijl zijn situatie veel complexer is.’’

    Hij moet nu ook kruipend over straat. Iedereen kijkt naar hem

    Sultan

Hij vindt het zo erg voor Sertkaya dat hij de man, samen met een
collega, in zijn vrije tijd helpt met een zoektocht naar een woning en
scootmobiel. Maar dat is verschrikkelijk moeilijk, heeft hij ervaren. De
casemanager van de gemeente weigert volgens hem mee te werken aan een
oplossing. ,,Sabri heeft alle hoop verloren. Maar wij gaan gewoon door.
We laten hem niet in de steek’’, zegt Arslans vrouwelijke collega Sultan
vastberaden.

Zij vindt de situatie van Sertkaya mensonterend. Ze vertelt dat hij ook
jarenlang op een matrasje op de grond moest slapen omdat hij niet in een
gewoon bed kon klimmen. Inmiddels is dat gelukkig wel opgelost met een
speciaal verlaagd bed. Maar dat de gemeente weigert hem een socootmobiel
te geven, is volgens haar absurd. ,,Hij moet nu kruipend over straat.
Iedereen kijkt naar hem. Zelfs ik vind dat erg.’’

Als hij na veel moeite beneden is, moet Sabri het doen zonder
scootmobiel. Hij komt daar namelijk niet voor in aanmerking omdat hij
geen eigen woning heeft. Probleem is echter dat hij die ook niet krijgt.
<https://www.ad.nl/binnenland/sabri-42-zonder-benen-en-arm-moet-vier-hoog-naar-boven-kruipen-in-complex-zonder-lift-waarom-helpen-ze-mij-niet~a82c39bd/202376465/>

[...]

krijgt.© Frank Jansen

Directeur Jozefine Hoft van Woonnet Haaglanden, een samenwerkingsverband
van woningcorporaties, vreest dat een urgentieverklaring niet meteen dé
oplossing is voor Sertkaya. ,,Het lastige is dat er niet meteen een
pasklare woning is voor deze mijnheer. Zo’n woning moet ook worden
aangepast. Dat duurt even.’’ In dit geval is echt ‘supermaatwerk’ nodig,
denkt ze.

,,Bij een woning op de begane grond kan je ook niet één twee drie met je
rolstoel de badkamer in rollen.’’ De vraag is volgens haar dan ook of
Sertkaya met een urgentieverklaring wel geholpen is. ,,Want als hij die
verzilvert voor een woning die later niet geschikt blijkt te zijn, kom
je daar niet zo snel meer weg.’’ Hoft roept de Hagenaar op om contact op
te zoeken met de seniorenmakelaar van Woonnet, die woningzoekenden met
complexe situaties helpt met het vinden van een geschikte woning.

    Menselijke kant

Volgens Abdoel Haryouli van Denk Den Haag, die probeert Sabri te helpen,
beroept de gemeente zich op het feit dat Sabri geen zelfstandige woning
huurt, maar inwonend is. Deze afwijzingsgrond - die in 2019 in de
huisvestingsverordening en beleidsregel urgentieverklaringen is
opgenomen - valt zeer onrechtvaardig uit voor mensen zoals Sabri, aldus
Haryouli. ,,De gemeente had hier ook naar de menselijke kant moeten
kijken.’’

Hij vindt het ook opvallend dat de gemeente geen advies heeft gevraagd
aan een medisch of sociaal adviseur. Dat was wel in lijn met de
beleidsregels omdat er overduidelijk sprake is van ‘levensontwrichtende
omstandigheden waarbij de aanvrager niet meer in staat is zelfstandig te
functioneren.’ Ook is onduidelijk waarom Sabri niet in aanmerking is
gekomen voor de hardheidsclausule. Denk roept het stadsbestuur op om met
een passende oplossing te komen en te inventariseren hoeveel mensen in
soortgelijke situaties verkeren.

Volgens een woordvoerder van Den Haag heeft de gemeente altijd oog voor
schrijnende situaties. ,,Zeker waar individuele inwoners door algemeen
geldend beleid tussen wal en schip dreigen te vallen. Het is goed dat
media en gemeenteraadsleden deze signalen aan ons doorgeven. Wij zullen
ook dit signaal serieus nemen”.

# <http://twitter.com/share?text=Sabri+%2842%29+zonder+benen+en+arm+moet+vier+hoog+naar+boven+kruipen+in+complex+zonder+lift%3A+%E2%80%98Waarom+helpen+ze+mij+niet%3F%E2%80%99&url=https%3A%2F%2Fwww.ad.nl%2Fdossier-dit-zijn-onze-topverhalen%2Fsabri-42-zonder-benen-en-arm-moet-vier-hoog-naar-boven-kruipen-in-complex-zonder-lift-waarom-helpen-ze-mij-niet%7Ea82c39bd%2F%3Futm_source%3Dtwitter%26utm_medium%3Dsocial%26utm_campaign%3Dsocialsharing_web>

#