[D66] Verkennersgate: Stiltewandelingen voor Omtzigt

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sun Mar 28 09:50:30 CEST 2021

Bron:  Algemeen Dagblad
Datum: 27 maart 2021

Steunmars voor Pieter Omtzigt: 'Er is iets aan de hand in onze
samenleving'
Als steuntje in de rug van Pieter Omtzigt worden er vandaag rond het
middaguur rondjes gelopen bij het gemeentehuis in Enschede, de stad waar
de CDA'er woont.

De steunmars die om 11.55 uur (vijf voor twaalf) begint is een idee van
de Veenendaalse Harold van Garderen. Hij noemt het geen demonstratie of
manifestatie. 'Zonder spandoek en zonder leuzen. Gewoon wandelen en
praten over wat er aan de hand is.'

Maar wat is er dan aan de hand? 'Iedereen voelt volgens mij wel dat
Pieter Omtzigt iets te pakken heeft', zegt Van Garderen. De
gebeurtenissen van afgelopen week zijn voor hem de druppel. Kajsa
Ollongren, verkenner van de kabinetsformatie, werd op het Binnenhof
gefotografeerd met aantekeningen waarop de zin 'positie Omtzigt, functie
elders' te zien was.

En dat terwijl Omtzigt volgens Van Garderen juist zo betekenisvol is
geweest. 'Ik heb zelf het gevoel dat onze volksvertegenwoordigers er
niet meer namens ons zitten. Kijk naar wat er gebeurt bij de
Belastingdienst. Het lijkt of de overheid meer tegen je is dan voor.'
Dus besloot de Veenendaler als signaal te gaan wandelen. 'En waar kan je
dat beter doen dan in Enschede, de stad van Omtzigt?'

Wandelaars komen van ver

Van Garderen kondigde zijn wandeling aan via social media. Hij denkt op
dit moment dat er zo'n dertig mensen mee gaan wandelen. 'Zelfs uit de
kop van Noord-Holland heb ik een reactie, ze komen overal vandaan. Er is
iemand met een melkbus, waar mensen een brief aan Omtzigt in kunnen
doen', zegt de Veenendaler. 'Iedereen heeft een eigen reden om mee te
lopen. Daar gaan we onderweg over praten. Maar er is iets aan de hand in
onze samenleving.'

Onder de hashtag #walkasilentmile worden via social media andere
stiltewandelingen in andere steden gemeld. Van Garderen heeft onder meer
vanuit Eindhoven en Lemmer als zulke signalen gekregen.

--------
(c) 2021 DPG Media B.V.