[D66] Mona Keijzer besmet met het coronavirus; Kabinet door de teststraat (Wuhan Coronavirus 2019-nCoV #588)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Mon Mar 22 12:53:46 CET 2021

Bron:  Telegraaf
Datum: 22 maart 2021

Mona Keijzer besmet met het coronavirus
---------------------------------------

DEN HAAG - Demissionair staatssecretaris Mona Keijzer (Economische
Zaken) is besmet met het coronavirus. De CDA-bewindsvrouw werkt daarom
voorlopig vanuit huis.

Dat laat Keijzer via Twitter weten. Ze zegt geen klachten te hebben.
'Geen zorgen; ik voel mij goed', schrijft het Volendamse stemmenkanon.
'Uiteraard zit ik in thuisisolatie en doe ik dus de komende tijd mijn
werk via de digitale weg.'

Keijzer is niet de eerste bewindspersoon die besmet raakt met het
coronavirus. Afgelopen najaar overkwam het ook staatssecretaris Barbara
Visser (Defensie). Daarnaast hebben de nodige ministers - zoals Hugo de
Jonge (Volksgezondheid), Slob (Onderwijs), Van Ark (Medische Zorg) en
Van 't Wout (Economische Zaken) - eerder uit voorzorg in thuisisolatie
gezeten.

--------
(c) 2021 TMG Landelijke Media B.V.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Bron:  Telegraaf
Datum: 22 maart 2921

'Kabinet door de teststraat na besmetting Keijzer'

DEN HAAG - Het advies aan de leden van het demissionaire kabinet is om
zich te laten testen op corona, nu bij staatssecretaris Mona Keijzer een
besmetting is vastgesteld. De regeringsploeg hoeft niet in quarantaine,
zei minister Hugo de Jonge maandag. Keijzer was vrijdag bij de
wekelijkse ministerraad, maandag liet ze weten positief te hebben
getest.

Het RIVM maakt onderscheid tussen drie categorieen, wanneer er in je
omgeving iemand is besmet met corona. 'Als je in dezelfde ruimte
verkeert, dan geldt dat als een categorie-3 contact: overige contacten',
legt De Jonge uit. 'Dan moet je jezelf in de gaten houden. Dan hoef je
niet in quarantaine, maar je moet je klachten in de gaten houden. Het
advies is om te testen op dag vijf na het risicovolle contact. Dat zou
woensdag zijn, dus dat is het advies aan de collega's.'

Het is niet uitgesloten dat er alsnog voor sommige bewindslieden een
quarantaine-advies volgt, als zij bijvoorbeeld een melding krijgen in de
app CoronaMelder. 'Dan is het advies, thuisblijven. Dan ben je wat
dichter bij elkaar geweest', aldus De Jonge.

--------
(c) 2021 TMG Landelijke Media B.V.