[D66] [JD: 28] Epistemologische zekerheid en ironie

R.O. jugg at ziggo.nl
Mon Mar 22 06:29:36 CET 2021

(Ironie kan op den duur ook niet goed gaan als je er in blijft hangen.
Een weekje van appartement wisselen? Je weet me vast te vinden.:-P gr. R.O.)

Akkerman/Trouw 22-3:

[...]

'En hoe was het bij Grunberg?'

Die was naar het Zen Centrum Amsterdam gekomen voor een publiek gesprek
met zenleraar Nico Tydeman. Aanleiding was dat Grunberg had gezegd - in
een interview dat ik met hem had voor Trouw - dat hij 'een ironische
mysticus' was.

'Oh, wat zei hij daarover?'

Dat de mystiek raakt aan de onredelijkheid, dat wat voorbij de ratio
ligt, het niet-weten. En dat je je visioenen niet letterlijk moet nemen.
Precies daar dient de ironie voor, die onderstreept de absurditeit van
alles. Wie zijn visioenen letterlijk neemt, valt voor de verleiding van
het zeker weten, dat kan nooit goed gaan. Hij zei ook, met het oog op
het joodse onderricht dat hij kreeg, dat God huist in de taal. En dat
hij als veertienjarige jongen de synagoge moest verlaten om de wereld te
gaan leren kennen, om te gaan leven.

[...]