[D66] Nederlands techmiljardair schenkt miljoen aan campagne D66

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Thu Mar 4 10:10:19 CET 2021

Bron:   Trouw
Datum:  4 maart 2021
Auteur: Wilma Kieskamp

Nederlands techmiljardair schenkt miljoen aan campagne D66, en tonnen
aan PvdD

Een jonge Nederlandse miljardair geeft meer dan een miljoen aan de
verkiezingscampagne. D66 is de blijde ontvanger en ook de Partij voor de
Dieren profiteert.

Nederlandse verkiezingscampagnes waren jarenlang de goedkoopste ter
wereld. Die dynamiek is in deze verkiezingscampagne aan het veranderen,
door een opvallende gebeurtenis. Een gulle donateur breng in een klap de
campagnekas bij D66 en de Partij voor de Dieren op oorlogssterkte.

Vooral D66 vaart daar wel bij. Die partij heeft een donatie van 1
miljoen euro ontvangen van softwareondernemer en miljardair Steven
Schuurman (45). Hij geeft daarnaast 350.000 euro aan de Partij voor de
Dieren. Schuurman wil met dat geld de klimaatplannen van die partijen
steunen. 'Als je meer geld hebt dan je zelf nodig hebt, is dit een
manier om iets terug te doen voor de wereld', zegt hij in een interview
in Trouw.

Een gift van 1 miljoen euro is ongekend voor Nederlandse begrippen. Als
individuele kiezers doneren aan de campagne, gaat het tot nu toe om
maximaal enkele tienduizenden euro's. Bij D66 was bij de vorige Tweede
Kamerverkiezingen de grootste openbare gift van een sympathisant 25.000
euro. Partijen zijn verplicht alle giften boven de 4500 openbaar te
maken. Bij de kleine Partij voor de Dieren betekent de gift, die deze
week binnenkwam, dat de partij op het laatste moment nog grote
advertenties kan inkopen bij op radio, tv en in kranten. 'Wij zijn er
heel blij mee', aldus campagneleider Lieke Keller.

Beursgang

Schuurman benaderde vorig jaar D66 met zijn wens om de
verkiezingscampagne een grote injectie te geven. Hij is met een geschat
privevermogen van 1,4 miljard euro een van de vermogendste Nederlanders.
Lid van een partij is hij niet. Schuurman dankt zijn vermogen aan de
beursgang van het internationaal actieve softwarebedrijf Elastic,
waarvan hij een van de oprichters is. Elastic helpt bedrijven eigen
databestanden te doorzoeken en heeft onder andere Facebook, Uber en
TicketMaster als klant. Actief is hij zelf niet meer in het bedrijf. Met
zijn eigen goededoelenfonds, The Dreamery Foundation, zet hij zich in
voor het klimaat en behoud van biodiversiteit.

D66 nam de gift na diverse gesprekken aan. Dat is gebruikelijk bij alle
grotere giften, zegt de partij. 'Wij willen zeker zijn dat de gever de
juiste bedoelingen heeft. Het mag nooit leiden tot tegenprestaties. Het
geld moet eerlijk verdiend zijn', aldus Sander Bus van het partijbureau
D66. De partij schakelde dit keer ook nog een bedrijfsrecherchebureau in
om onderzoek te doen naar de donateur en de herkomst van diens geld. Die
werkte daar ruimhartig aan mee, aldus D66.

D66 zegt geen enkele twijfel te hebben over de gift. 'Zijn motivatie is
heel duidelijk. Hij wil de klimaatplannen van D66 steunen. Dat vatten
wij op als een groot compliment', aldus Bus. Het geld is geinvesteerd in
de verkiezingscampagne.

Andere route

Grote donaties zijn in Nederland tot nu toe alleen bekend langs een
andere route, via de partijen zelf. De VVD ontving bij de vorige Tweede
Kamerverkiezingen ook een megagift, van 890.000 euro. Het geld kwam
binnen via een stichting die op hetzelfde adres zetelt als het
VVD-partijkantoor. Of daar particuliere donateurs achter steken, werd
niet bekendgemaakt. Politieke partijen zijn niet verplicht de naam van
grote donateurs te publiceren. De SP is al jaren veruit de grootste
ontvanger van giften. Via de verplichte afdrachtregeling voor gekozen
SP'ers had die bij de vorige verkiezingen 20 miljoen euro in kas, bleek
uit jaarverslagen achteraf.

Dat een rijke Nederlander politieke partijen zijn royale steun aanbiedt,
is nieuw. De hoogte van het bedrag maakt het gevoelig, zeker bij deze
verkiezingen. Bijna alle partijen wijzen in hun campagnes op de grote
inkomens- en vermogensverschillen in het land. D66 heeft dat tot een
centraal punt van zorg uitgeroepen, terwijl het dankzij een miljardair
nu de eigen campagne een zwengel kan geven.

Wat de gift ook gevoelig maakt is dat D66 - net als de Partij voor de
Dieren - zeer kritisch is op de macht van grote techbedrijven, vanwege
hun omgang met de privacy van gebruikers. D66 zegt dat er geen enkele
aanwijzing is dat het bedrijf Elastic omstreden werkwijzen hanteert.
Elastic maakt zoekmachinetechnologie die data inzichtelijk maakt van
bedrijven, voor bedrijven.

De Partij voor de Dieren noemt megadonaties 'een zaak van eigen
afwegingen van de gever'. De partij maakt zich geen zorgen dat voortaan
een megadonatie het verschil kan maken voor een partij, waarmee het
vullen van de campagnekas een loterij kan worden. Vijftien jaar geleden
ontving de PvdD ook een keer een bedrag van een paar ton. 'Wij bungelen
als kleine partij altijd onderaan. Alles is welkom', aldus
campagneleider Keller.

--------
(c) 2021 DPG Media B.V.

Bron:   Trouw