[D66] [JD: 115] Meer vaxx ellende | limburger.nl

R.O. juggoto at gmail.com
Thu Jun 17 07:22:57 CEST 2021

limburger.nl:

bijwerkingen

  Angst voor de tweede prik

Nare bijwerkingen na de eerste Covid-vaccinatie doen mensen twijfelen
over een tweede prik. „Ik was compleet van de leg. Dat voedt de
onzekerheid.”

Door wierd duk

Samantha Boelens (48) uit het Groningse Noordbroek is voorstander van
vaccinatie tegen Covid-19, maar ze schrok wel nadat zij was ingeënt met
het Pfizer-vaccin: „Ik leek wel dronken, zo gedesoriënteerd was ik.
Daarbij kreeg ik puntbloedingen en megahoofdpijn.” De huisarts liet
bloedonderzoek uitvoeren. „Mijn immuunsysteem bleek op hol geslagen.
Volgens de dokter heb ik waarschijnlijk eerder Covid gehad zonder
klachten. Dan kun je na vaccinatie dit soort reacties krijgen.” Boelens
was bijna tien dagen ‘van de leg’. „De tweede prik hebben we, in overleg
met de huisarts, uitgesteld. Ik ben toch wel flink geschrokken.”

Besmet

Net als Boelens twijfelen meer Nederlanders over een tweede
Covid-vaccinatie omdat zij na de eerste te maken kregen met onverwacht
ernstige bijwerkingen. Pauline de Keizer (57) uit Rotterdam werd ‘flink
door de mangel gehaald’ toen ze eind oktober corona kreeg en haar longen
volliepen. Zowel zij als – een dag later – haar partner Marc werd met de
ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Twee weken na terugkeer uit het
ziekenhuis kreeg Pauline longembolieën. „Een bekende complicatie. Enorme
druk op de borst, happen naar lucht.” Uiteindelijk moest ze twee weken
thuis stilzitten ‘aan de bloedverdunners’. „Al met al een enorm angstige
situatie. Zoiets wil ik nooit meer meemaken.” Dus liet Pauline de Keizer
zich vaccineren met het Moderna-vaccin. „In die hal kreeg ik het weer
benauwd. ‘Mevrouw, u wordt helemaal wit en uw mondkapje gaat enorm heen
en weer’, zei een GGD-medewerker. Ik voelde me precies als toen ik
corona kreeg!” „Die vaccinatie is nu veertien dagen geleden en ik ben
nog steeds niet de oude. Ze zeggen wel: hoe zwaarder je corona hebt
gehad, hoe meer last je hebt van het vaccin.” Tóch gaat ze binnenkort de
tweede prik halen. „Dan ben ik er tenminste helemaal vanaf.”

Mul zand

Het gezin van Tycho Schipper (59) uit Doetinchem heeft een zoon in
Oostenrijk. „We willen hem deze zomer bezoeken. Dat is de reden dat we
besloten hebben om ook de tweede prik te nemen.” Schipper kreeg drie
weken geleden een eerste prik met het Pfizer-vaccin. Sindsdien is hij
vermoeid en gaat het nadenken langzaam. „Het is alsof ik door mul zand
loop. De duizeligheid ging na een paar dagen over, maar ik houd die
vermoeidheid. Hoewel die nu geleidelijk aan afneemt. Natuurlijk weet je
niet zeker of dit door het vaccin komt, maar als we niet naar Oostenrijk
zouden gaan, hadden we gezegd: we kijken het even aan, laat die tweede
prik maar aan ons voorbijgaan.”

Vermoeidheid en hoofdpijn na een Covid-vaccinatie zijn veelvoorkomende
bijwerkingen, zegt Agnes Kant (foto) van Bijwerkingencentrum Lareb. „Die
duren meestal slechts enkele dagen. Of voorkomt dat ze ook langdurig
aanhouden, moet nog worden onderzocht.”

Lusteloos

„Ik heb nu al weken ’s avonds nergens meer energie voor”, zegt John
(44), een ondernemer uit de Hoeksche Waard die niet met achternaam in de
krant wil. „Ik zit maar lusteloos op de bank, terwijl ik normaal
gesproken ’s avonds altijd bezig ben: sporten, in de tuin werken. Het
kaarsje gaat veel sneller uit.” Om die reden ziet John erg op tegen de
tweede prik. „Ik ga wel omdat ik denk: even doorzetten nu. Maar ik begin
me zorgen te maken. Ik heb een bedrijf te runnen en moet dus wel
opknappen. Die vermoeidheid kan niet blijven duren, dan had ik liever
afgezien van vaccinatie.”

Petra Koster (51) uit Utrecht heeft ‘spijt als haren op m’n hoofd’ van
de inenting. „Op 31 mei kreeg ik na de vaccinatie met Moderna in de
GGD-locatie een hevige allergische reactie. M’n keel werd dik, ik kreeg
het benauwd en m’n stem viel weg. Ik heb twee uur op die locatie moeten
blijven eer ik naar huis kon.” Een tweede prik raadt de huisarts af. „Ik
ben nog steeds erg moe, heb hoofdpijn en keelpijn en enorme pijn in mijn
ribben.” Hoe komt dit? Koster: „Dat weten we niet. Als zoiets spontaan
ontstaat, is dat natuurlijk heel gek. Ik twijfelde al wel omdat we
bloedziektes in de familie hebben. De voornaamste reden om mij toch te
laten vaccineren is dat ik met m’n kinderen van 17 en 15 naar Frankrijk
ga deze zomer en daar niet met Covid in het ziekenhuis wil belanden.” Ze
zit met veel vragen. Hoe wordt er straks omgegaan met mensen als zij,
vraagt Koster zich af. „Krijgen wij een speciaal certificaat, of moeten
we ons voor elke reis laten testen? Het is allemaal zo onduidelijk en
rommelig.”

[...]