[D66] Sywert van Lienden sluisde 9 miljoen euro naar persoonlijke holding (Wuhan Coronavirus 2019-nCoV #686, addendum 6)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sat Jun 12 12:47:57 CEST 2021

Bron:   Volkskrant
Datum:  12 juni 2021
Auteur: Frank Hendrickx en Tom Kreling

Ex-partners Van Lienden worstelen met erfenis mondkapjesaffaire

Bedrijven en personen die belangeloos hielpen bij de non-profitstichting
van Sywert Van Lienden, beraden zich op vervolgstappen nu blijkt dat de
mediapersoonlijkheid achter hun rug miljoenen verdiende. Een bedrijf als
Coolblue heeft ruim 400 duizend euro aan voorschotten verloren.

Ze konden het eerst niet geloven, de bedrijven en personen die nauw
betrokken waren bij Hulptroepen Alliantie. Daarna kwam de woede en
verbijstering. Al die tijd hadden zij belangeloos tijd en geld gestoken
in het initiatief om tijdens de coronapandemie mondkapjes naar Nederland
te halen voor zorgverleners. Ondertussen werden de initiatiefnemers
Sywert van Lienden, Camille van Gestel en Bernd Damme in het geheim
miljonair.

Pieter Zwart, topman van e-commercie bedrijf Coolblue, nam vorige zomer
nog met een voldaan gevoel afscheid van de Hulptroepen Alliantie.
Medewerkers van zijn bedrijf hadden meegewerkt om een webshop op te
zetten waar zorgverleners beschermingsmiddelen konden bestellen. Ook nam
Coolblue de orderverwerking en de verzending voor zijn rekening. 'Als je
die diensten zou moeten inkopen, gaat het om een enorm bedrag', zegt een
direct betrokkene.

Zwart, die zelf Van Lienden benaderde om te helpen, schoot ook nog een
half miljoen euro voor om de stichting op gang te helpen. De bedoeling
was aanvankelijk dat het geld zou terugkomen, maar uiteindelijk is 400
duizend euro afgeschreven door Coolblue.

'Het is nooit in me opgekomen dat ze het geld konden terugbetalen', zegt
Zwart. 'Ik dacht: die jongens hebben hun baan opgezegd om iets moois op
te bouwen, dan wil ik ze niet gaan plukken. Ik had me erbij neergelegd
dat we dat geld moesten afschrijven. We wilden iets goeds doen, onze
maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen, maar dan blijkt een jaar
later dat er buiten ons om een deal met de overheid is gekookt via een
commerciele bv. Dat moest ik lezen in de Volkskrant. Ik kon het niet
geloven. Mij is nooit, nooit, nooit iets verteld. Onze strikte
voorwaarde was juist dat alles op non-profitbasis moest gebeuren.'

Commerciele deal

Zwart sluit niet uit dat Van Lienden, Damme en Van Gestel de commerciele
deal mede konden binnenslepen dankzij de hulp die Coolblue heeft
gegeven. 'Er is voor mijn gevoel op schandalige wijze misbruik gemaakt
van onze naam en vooral ons vertrouwen. Het ergste vind ik het voor mijn
mensen die hard hebben gewerkt aan dit project. De boosheid en emoties
die ik voel, hebben zij ook.

Bedrijven moeten in een tijd van crisis hun maatschappelijke
verantwoordelijkheid nemen, vindt Zwart. 'Maar door dit soort fratsen
kan de drempel om te helpen hoger worden. Daarom is het zo ontzettend
kut wat deze gasten hebben gedaan. Toch heb ik afgelopen woensdag tegen
mijn mensen gezegd: ik heb allerlei drieletterwoorden paraat voor deze
ervaring, maar de volgende keer dat Coolblue tijdens een crisis kan
helpen, doe ik het weer. Dan pak ik die verantwoordelijkheid toch weer.'

Zwart sluit nog niet helemaal uit dat hij stappen gaat ondernemen tegen
Van Lienden en zijn twee compagnons, maar Coolblue worstelt met
hetzelfde dilemma als andere bedrijven die betrokken waren bij de
non-profitstichting. 'Bij wie haal ik het geld dan? En moet dat geld
niet ergens anders naartoe?'

Randstad

Dat zijn ook de vragen die ondernemer Omar Kbiri van het bedrijf Maak
zich stelt. Hij was een van de initiatiefnemers van de Hulptroepen
Alliantie en werkte in de opstartfase onbezoldigd mee aan het
initiatief, onder andere bij het ontwikkelen van de
communicatiestrategie. 'Ik moet de mensen die mij vertrouwden nu
vertellen dat het heel anders is gelopen. Dat voelt heel slecht. Ik hoop
nog steeds te horen wat er in godesnaam is gebeurd.'

Onduidelijk is hoeveel geld er nog in de non-profitstichting Hulptroepen
Alliantie zit. Dat weten alleen Van Lienden en Damme, die samen in het
bestuur zitten van de liefdadigheidsorganisatie. Sommige investeerders
hebben hun geld wel teruggekregen. Bestsellerauteur Rick Pastoor schoot
100 duizend euro voor aan de organisatie en kreeg dat geld vorig jaar al
terug, laat hij in een reactie aan de Volkskrant weten. Ook hebben Van
Lienden en Damme inmiddels aan Randstad aangeboden om alsnog te betalen
voor het gratis personeel dat het uitzendbureau ter beschikking stelde
aan Hulptroepen Alliantie. Het bedrijf ziet daar vanaf.

Een paar weken geleden had Randstad bij Van Lienden om opheldering
gevraagd, vertelt een woordvoerder van het bedrijf. 'Onlangs kregen we
een heel kort mailtje van hem terug. Dat we de uren konden factureren. O
ja, dat hij nog wel in gesprek wilde.' Daar gaat Randstad niet op in.
'We zijn nog steeds ontzettend trots dat we ons vorig jaar gratis hebben
ingezet voor het land. Maar die inzet heeft wel een gitzwart randje
gekregen. De mensen die er namens ons hebben gewerkt, zijn echt enorm
teleurgesteld. We hebben nog wel een moreel appel gedaan op Van Lienden
om echt alles wat hij verdiend heeft in een maatschappelijk doel te
steken.'

--------
(c) 2021 DPG Media B.V.