[D66] Nederlandse corona-aanpak is cynisch tot de laatste snik (Wuhan Coronavirus 2019-nCoV #713)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sat Jul 10 14:25:37 CEST 2021

Bron:   Volkskrant
Datum:  9 juli 2021
Auteur: Kustaw Bessems <k.bessems at volkskrant.nl>

De Nederlandse corona-aanpak is cynisch tot de laatste snik

Minstens twee keer heb ik ernaast gezeten over de corona-aanpak. Beide
keren gaf ik het kabinet het voordeel van de twijfel.

De eerste keer was van de winter. Ik kon me niet voorstellen dat niet
alles klaarstond voor de vaccinatiecampagne waar we zo lang reikhalzend
naar uit hadden gekeken. Toch was dat zo en het inenten kwam weken te
laat op gang. De propaganda luidde vervolgens: snel starten maakt niet
uit, het gaat om het moment waarop je de eindstreep haalt. Maar met
vaccineren telt elke dag. Het kabinet vermorste toen voor de zoveelste
keer mensenlevens.

Mijn tweede misser was drie weken geleden, toen het kabinet bekendmaakte
dat het de samenleving in een klap ging opengooien, terwijl net de
superbesmettelijke deltavariant oprukte. Ik zag wel dat het kabinet het
onnodig krap nam. Ik begreep niet waarom je in de zomer grote
binnenactiviteiten zou houden of al een eind zou maken aan thuiswerken.
Maar waar anderen moord en brand schreeuwden, dacht ik: dit gaat net
goed, want het overgrote deel van de ouderen en kwetsbaren is beschermd.

Als nog maar weinig mensen erg ziek worden van corona, is er wat mij
betreft namelijk geen grond meer voor vergaande vrijheidsbeperkingen. Er
is een wereld voor de vaccins en erna. Voor de vaccins was de enige
juiste keuze geweest om het aantal besmettingen heel laag te houden en
ik vind het een historische schande dat het kabinet dat niet heeft
gedaan. Na de vaccins zullen sommigen langdurige klachten overhouden aan
een coronabesmetting. En anderen zullen de pech hebben dat het vaccin
bij hen niet goed werkt. Maar hoe dramatisch ook als dat lot je treft,
dat hoort bij de vele soorten medische ellende die je, helaas, in het
leven nu eenmaal kunnen toevallen.

Mijn optimisme werd al moeilijker vol te houden toen bleek dat je
toegangtests voor het uitgaansleven tot veertig uur van tevoren mocht
laten doen. Met een levensgrote kans dat je in de tussentijd iets
opliep. Roekeloos was dat De Jonge jongeren aanmoedigde om meteen na een
prik met het Janssen-vaccin te gaan feesten, ook al werkt die pas twee
weken later. En krankzinnig dat hij dat recht praatte door te zeggen dat
op die manier lekker veel jongeren verleid zouden zijn om een vaccin te
halen.

Toen begon De Jonge zorgen uit te spreken over het snel oplopende aantal
besmettingen. Hoezo? Dit kon toch geen verrassing zijn? De aap kwam uit
de mouw: buitenlandse vakanties liepen gevaar als Nederland rood kleurde
op de Europese coronakaart. Dat zou mensen boos maken en politieke
schade opleveren. Dus kwamen ze al snel op het idee om de uitgaanswereld
en festivals maar weer in te snoeren. Feestende jongeren zijn de ideale
zondebok.

In de aanloop naar dat besluit, de laatste dagen, hoorde je het kabinet
ineens over gezondheidsrisico's voor jongeren, over die soms lang
aanhoudende coronaklachten. Nooit eerder liet het zich daar iets aan
gelegen liggen. Maar nu had zelfs Grapperhaus van Justitie,
oppercheerleader bij de hoge Nederlandse infectiegraad, het over 'long
covid'. Waarom? Omdat het genant is dat versoepelingen alweer moeten
worden teruggedraaid, na de zoveelste verkeerde inschatting. Het kabinet
heeft in zo'n geval graag een OMT-advies als schaamlap, maar het OMT had
niet veel te bieden. Voorzitter Van Dissel had al laten weten dat er
afgemeten aan de officiele beleidscriteria - druk op de zorg, gevaar
voor kwetsbaren - weinig aan de hand was. En dus was daar plots de
bekommernis om ons aller gezondheid.

Het kabinet is in de corona-aanpak cynisch tot de laatste snik.

--------
(c) 2021 DPG Media B.V.