[D66] [JD: 131] Quo Vadis, Aida? (Srebrenica)

R.O. juggoto at gmail.com
Sun Jul 4 00:12:08 CEST 2021

trouw.nl <https://www.trouw.nl/nieuws/hoofdrolspelers-srebrenica~bd31cbc7/>

  Hoofdrolspelers Srebrenica

6-8 minutes

Thom Karremans (20-12-48). Er zullen niet veel mensen zijn in Nederland
die zo ongenadig veel kritiek over zich heen hebben gekregen als de
commandant van het laatste Dutchbat-bataljon dat in Srebrenica zat. De
kern van de meeste verwijten is dat hij als VN-commandant geen verzet
bood tegen de Servische aanvallers én dat hij te weinig heeft gedaan om
de moslims te redden. Na zijn berucht geworden persconferentie op 22
juli 1995 in Zagreb houdt hij zich min of meer schuil. Hij schreef een
boek ('Srebrenica, who cares?', 1998). Daarin pleitte hij zichzelf en
Dutchbat vrij. Ophef veroorzaakte ook zijn bevordering tot kolonel. Hij
verblijft voornamelijk in het buitenland, eerst in de VS en nu als
stafofficier op het Navo-hoofdkwartier in Heidelberg.

Rob Franken (24-08-50). Doordat Karremans ziek was, had plaatsvervangend
commandant majoor Franken de feitelijke leiding over Dutchbat toen
Srebrenica werd ingenomen. In die hoedanigheid stuurde hij 500
moslimmannen van de compound in Srebrenica, waarvan de meesten sindsdien
worden vermist. Zijn relatie met Karremans liet te wensen over. Na zijn
bevordering tot overste werkt hij nu als hoofd crisisoperatiën bij de
eerste divisie in Apeldoorn.

Cees Nicolai (29-10-47). De brigade-generaal was tijdens de val van de
enclave chef-staf van de VN-vredesmacht Unprofor in Sarajevo, onder
commandant Smith. Alle verzoeken voor luchtaanvallen van Karremans
passeerden zijn bureau. Onduidelijk is of hij verantwoordelijk kan
worden gehouden voor het uitblijven van luchtsteun. Smith was tijdens de
cruciale Servische aanval op vakantie. Nicolai is later bevorderd tot
generaal-majoor en momenteel commandant van het commando opleidingen bij
de Koninklijke Landmacht.

Ad van Baal (15-01-47). Minister De Grave nam een risico door Van Baal
twee jaar geleden tot bevelhebber van de Koninklijke Landmacht te
benoemen. Als plaatsvervangend bevelhebber werd hij door critici
verantwoordelijk gehouden voor het doorgeven van een veel te rooskleurig
beeld van de situatie in Srebrenica naar de politieke leiding. Ook zou
hij onwelgevallige zaken in de doofpot hebben gestopt, hetgeen volgens
de commissie-Van Kemenade niet het geval was. Van Baal bevorderde
Karremans tot kolonel. Minister Voorhoeve reageerde destijds woedend,
omdat hij vond dat hij had moeten worden geraadpleegd. Het Niod-rapport
kan helderheid verschaffen over zijn inzet.

Hans Couzy (23-09-40). Landmachtbevelhebber Couzy was geen groot
voorstander van de missie naar Srebrenica. Toch ging hij akkoord onder
druk van de politiek en ondergeschikten, die de uitzending wel zagen
zitten. Toen Dutchbat op 21 juli uit Srebrenica terugkeerde naar Zagreb
wachte hij ze op en gaf ze een feestelijk onthaal. Hij ontkende toen dat
er sprake was van genocide. Met Van Baal wekte hij de indruk zich vooral
te hebben bekommerd om de blauwhelmen uit de enclave te krijgen. Zijn
relatie met Voorhoeve was uiterst koel, ook door zijn boek 'Mijn jaren
als bevelhebber'. Hij is met pensioen.