[D66] Interview: De Jonge (Wuhan Coronavirus 2019-nCoV #710)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sat Jul 3 10:01:55 CEST 2021

Bron:    Nu.nl
Datum:  3 juli 2021
Auteur: Edo van der Goot

Interview De Jonge: 'Het heeft iets decadents om vaccin te weigeren'

Hugo de Jonge gaat nog niet helemaal zonder zorgen op vakantie. Het
risico bestaat dat het coronavirus weer opleeft, bijvoorbeeld doordat er
een variant opduikt waar de vaccins geen vat op hebben. 'We moeten niet
denken dat we er al zijn', waarschuwt de demissionair minister van
Volksgezondheid. NU.nl sprak met hem over hoe de komende maanden
eruitzien en over zijn dagelijkse dilemma hoe hij het best op mensen met
complottheorieen kan reageren. 'Ik heb een heleboel tweets niet
verstuurd.'

Wat voor een zomer wordt dit?

'Ik hoop dat er een aantal weken vakantie in zit en dat iedereen geniet
van alle mogelijkheden die we weer hebben. Er is heel veel om dankbaar
voor te zijn als je kijkt naar waar we nu staan vergeleken met een paar
maanden geleden. Tegelijkertijd moeten we waakzaam zijn, want we hebben
van vorig jaar geleerd dat je paraat moet blijven staan voor een nieuwe
opleving van het virus. Ook al weet je niet wat voor een opleving.'

Als het virus oplaait, maar het aantal ziekenhuisopnames is niet
alarmerend groot, is er dan toch weer een lockdown nodig?

'Nee. Als de ziekenhuiscijfers laag blijven, zou dat fantastisch zijn.'

Wat doet het demissionaire kabinet dan wel als er toch brandhaarden
ontstaan?

'Wij moeten een dijk bouwen om de volgende golf te weren, die uit vier
lagen bestaat.' (De Jonge begint op een leeg A4'tje een dijk met vier
lagen te tekenen). Dat begint met goede monitoring zoals analyses van
het rioolwater. Dan gaan we testen en traceren, de tweede laag. Dat
gebeurt al en daar gaan we nog intensiever mee aan de slag. Zorg ervoor
dat je je laat testen als je terugkomt van vakantie. We rollen de rode
loper naar de teststraat uit voor jongeren. Ook stellen we zoveel
mogelijk zelftests beschikbaar. Vervolgens moeten we zorgen voor een zo
hoog mogelijke vaccinatiegraad, bij iedere doelgroep en in iedere wijk.
Daarbovenop, als vierde laag, komen eventuele maatregelen.'

Er komen geen strenge, nationale maatregelen meer?

'In mindere mate. Het is beter zo lokaal mogelijk in te grijpen.'

Lokaal optreden bleek lastig.

'Daar hebben we met z'n allen van geleerd. Je moet het anders vormgeven.
Op tijd en ferm genoeg.'

Gaat dan bijvoorbeeld een gemeente of een provincie op slot als daar
mensen besmet zijn?

'Bijvoorbeeld. Of meer lokaal, op de plek waar de uitbraak is. Stel: de
uitbraak is in een slachthuis waar allemaal niet-gevaccineerde
arbeidsmigranten werken. Dan ga je natuurlijk niet alle cafes in
Amsterdam op slot gooien. Je gooit het slachthuis op slot, spoort die
arbeidsmigranten op, zet ze in quarantaine en biedt ze het liefst ter
plekke een vaccin aan. Als we in staat zijn door met testen en traceren
lokale uitbraakjes te isoleren en ervoor zorgen dat het uitbraakjes
blijven, doen we het goed.'

Dat zou dan toch kunnen betekenen dat lokaal de kroegen dichtgaan?

'Dat kan. Maar laten we alles doen wat mogelijk is om dat te voorkomen.'

Niemand wil dat, maar is het mogelijk?

'Ik kan niet op alle what-ifs ingaan. Maar we zullen boven op nieuwe
besmettingen springen. Met die dijk.' (De Jonge laat het A4'tje weer
zien) Je houdt altijd een deel dat niet beschermd is. Met een gemiddelde
vaccinatiegraad van 85 procent die we hopen te bereiken, is nog steeds
15 procent niet gevaccineerd. Ook werkt het vaccin niet bij iedereen. Je
hebt dan zeker 20 procent van de mensen die het risico lopen op een
infectie en in het ziekenhuis kunnen belanden. Tegen mensen die zich
niet willen laten vaccineren, kun je zeggen: eigen schuld. Maar zo werkt
het niet. Ook zij kunnen ernstig ziek worden, een ziekenhuisbed bezet
houden en zorgen voor uitstel van een operatie van iemand anders. En
voor maatregelen die we dan moeten nemen, waar we juist zo tabak van
hebben. Dat levert nieuwe spanningen op in het najaar. We moeten niet
denken dat we er al zijn.'

Een infectieziekte kun je niet uitroeien, zeggen wetenschappers. Hoe
ziet het leven met corona eruit?

'Ik blijf het herhalen: jezelf wapenen via vaccinatie. Dat is ook zo -
hoe zal ik het zeggen - onbegrijpelijk aan de discussies over
vaccineren. Mensen die zich niet willen laten prikken, willen ook niet
terug naar de maatregelen. Maar zij maken de weg uit de crisis, het
vaccineren, wel verdacht. Dat is heel raar. Het kan niet allebei. Het
heeft iets decadents om te denken dat je kunt bedanken voor het enige
middel dat ons uit deze crisis helpt, maar tegelijkertijd kunt rekenen
op de solidariteit en de bescherming van anderen die zich wel laten
vaccineren.'

Wordt er volgens u te veel aandacht aan die discussie gegeven?

'Dat is een terechte vraag. Er is een soort coronamoeheid ontstaan. Een
soort boosheid uit machteloosheid. Dat kan ik begrijpen. Maar ik kan er
met mijn verstand niet bij dat je geen bijdrage wilt leveren om dat nare
virus terug te dringen door je te laten vaccineren en tegelijkertijd die
maatregelen ook niet wilt.'

Hebt u weleens de neiging om er in discussies met gestrekt been in te
gaan, a la Marc Van Ranst, de Belgische viroloog die wordt bedreigd?

'Ieder zijn stijl. Overigens grote waardering voor Marc Van Ranst.
Mensen die vatbaar zijn voor alternatieve theorieen en in hun
beoordeling van het overheidsbeleid al hun levensverdriet en boosheid
projecteren, gaan soms zo ver dat het leidt tot bedreiging en
intimidatie van de mensen die ons uit deze crisis moeten helpen. Dat zie
je eigenlijk overal. Daar moet je paal en perk aan stellen.
Tegelijkertijd geldt: alles wat aandacht krijgt, groeit. Dus als wij het
er de hele tijd over hebben, dan krijgt het een groot podium met een
spotlight erop. Dat is het laatste wat deze mensen verdienen.'

Daar doet u zelf aan mee.

'Je zou zeggen: negeer het. Aan de andere kant willen we toch niet leven
in een land waar wetenschappers niet vrij hun werk kunnen doen? Het is
onbestaanbaar dat we het onbesproken laten en onbestaanbaar dat we dit
soort feitenvrije onzin die sommige mensen ter berde brengen
onweersproken laten. Je hebt recht op je eigen mening, niet op je eigen
feiten.'

Dus het weerspreken overheerst bij u?

'Voor mij is het iedere dag opnieuw kiezen.'

Is dat iedere keer weer een dilemma?

'Ja. Als sommige idiote ideeen wortel schieten, ondermijnt dat de
volksgezondheid. Ik ben de minister van Volksgezondheid, ik ben niet de
minister van kijk-maar-wat-je-doet. Ga ik erop in en weerspreek ik de
onzin, of negeer ik het om het maar geen podium te geven? Dat is
inderdaad iedere keer weer een dilemma. Ik nam deze week bijvoorbeeld
het besluit dat onze jongeren zich ook mogen laten vaccineren. Veel
vragen die leven hebben hun oorsprong uit complotterige theorieen die
via sociale media worden verspreid. Diezelfde feitenvrije verhalen hoor
je terug in de Tweede Kamer. Dat is niet een of ander donker hoekje op
het internet, maar onze nationale vergaderzaal! Dat is iets om je zorgen
over te maken. Dus ja, soms trek ik een streep en weerspreek ik het.
Maar, ik laat dingen vaak ook onbesproken.'

U hebt heel veel tweetjes niet verstuurd?

'Dat is precies hoe je het zegt. Dat is helemaal waar. Ik zou inmiddels
een stevig kladblok vol hebben als ik die allemaal zou hebben
opgeschreven. Ik heb heel veel tweetjes niet verstuurd. Sterker nog: ik
heb ze ingetypt en toch maar verwijderd. Ook in de Kamer heb ik heel
veel uitspraken niet gedaan.'

Heeft dit soort discussies uw mensbeeld veranderd?

'Nee. Het onderstreept de complexiteit van ons werk. Bij verreweg de
meeste mensen heeft deze crisis het mooiste naar boven gebracht, bij
sommigen precies het tegenovergestelde.'

--------
(c) 2021 Nu.nl

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Bron:  ANP
Datum: 3 juli 2021

De Jonge snapt niet het verzet tegen coronamaatregelen en vaccins

DEN HAAG (ANP) - Demissionair minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid
kan er met zijn verstand niet bij dat sommige mensen die zich verzetten
tegen de coronamaatregelen zich ook niet willen laten inenten. Volgens
de minister is vaccineren namelijk de enige uitweg uit de coronacrisis,
zegt hij in gesprek met NU.nl.

'Mensen die zich niet willen laten prikken, willen ook niet terug naar
de maatregelen. Maar zij maken de weg uit de crisis, het vaccineren, wel
verdacht. Dat is heel raar. Het kan niet allebei', zegt De Jonge tegen
de nieuwssite. 'Het heeft iets decadents om te denken dat je kunt
bedanken voor het enige middel dat ons uit deze crisis helpt, maar
tegelijkertijd kunt rekenen op de solidariteit en de bescherming van
anderen die zich wel laten vaccineren. Er is een soort coronamoeheid
ontstaan. Een soort boosheid uit machteloosheid. Dat kan ik begrijpen',
aldus De Jonge. 'Maar ik kan er met mijn verstand niet bij dat je geen
bijdrage wilt leveren om dat nare virus terug te dringen door je te
laten vaccineren en tegelijkertijd die maatregelen ook niet wilt.'

Complottheorieen

De minister maakt zich zorgen dat de 'complotterige theorieen die via
sociale media worden verspreid' ook in de Tweede Kamer te horen zijn.
Hij moet zich vaak inhouden om daar niet op te reageren. 'Ik heb heel
veel tweetjes niet verstuurd. Sterker nog: ik heb ze ingetypt en toch
maar verwijderd. Ook in de Kamer heb ik heel veel uitspraken niet
gedaan', aldus de coronaminister. 'Ik zou inmiddels een stevig kladblok
vol hebben als ik die allemaal zou hebben opgeschreven', zegt De Jonge.
'Dus ja, soms trek ik een streep en weerspreek ik het. Maar, ik laat
dingen vaak ook onbesproken.'

--------
(c) 2021 ANP