[D66] Vaccinatieblues: Hoe voordringen verwerd tot een recht (Wuhan Coronavirus 2019-nCoV #548)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sun Feb 14 14:17:02 CET 2021

[Opnieuw zitten VWS/OMT/RIVM eigengereid chaos te creeeren]

Bron:  RTL Nieuws
Datum: 14 februari 2021

Zorgorganisaties vaccineerden iedereen tegen de regels in: Van
administrateur tot kok

Zeker negen grote zorgorganisaties in Zuid-Holland hebben vorige maand
tegen de afspraken in alle verpleeghuismedewerkers uitgenodigd voor een
vaccinatie. Alleen zorgverleners die direct in contact komen met
bewoners mogen met voorrang worden gevaccineerd. Een van de
organisaties, Argos Zorggroep, vaccineerde zelfs thuiswerkers die geen
zorgtaken hebben, blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws.

Onder de medewerkers die van Argos een uitnodiging kregen voor een
vaccinatie zijn bijvoorbeeld koks, medewerkers van de
salarisadministratie, data-analisten en inkoopmedewerkers. Veel van hen
werken thuis en zien geen clienten.

Dat dit gebeurde komt niet door een interpretatiefout, maar door bewust
beleid. Het gaat ook niet om vaccins die na het prikken van bewoners
over waren: medewerkers konden bij GGD een vaccinatie halen, nog voor
bewoners er een kregen.

Geen registratie

Bij Argos werken zo'n 2300 mensen. De organisatie heeft elf
verpleeghuizen, maar biedt ook zorg bij ouderen thuis. Hoeveel
medewerkers de prik hebben geaccepteerd, is niet bekend. Werkgevers
mogen niet registreren of een medewerker is gevaccineerd. Het is ook
niet bekend hoeveel vaccins naar medewerkers zijn gegaan, die daar
eigenlijk niet voor in aanmerking mochten komen.

Of ook de leden van de Raad van Bestuur een uitnodiging voor vaccinatie
kregen, wil een woordvoerder van Argos niet zeggen. Bestuurder Edwin
Wulff reageerde ook niet op vragen van RTL Nieuws hierover.

Begin januari begon het vaccineren van medewerkers in ziekenhuizen en in
de verpleeghuiszorg. Vooraf is bepaald welke zorgmedewerkers precies in
aanmerking komen voor zo'n vervroegde vaccinatie.

Standaard uitnodiging

Voor de verpleeghuiszorg zijn dat volgens die regels medewerkers die in
direct contact staan met bewoners. Dat benadrukten niet alleen de
Rijksoverheid en GGD-GHOR, maar ook brancheorganisatie Actiz. Die heeft
zorgorganisaties hier in december al over geinformeerd.

Daarnaast verspreidde Actiz onder haar leden een sjabloonbrief waarmee
werkgevers hun medewerkers konden uitnodigen voor een vaccinatie. Daarin
stond heel duidelijk vermeld dat de vaccinatie bedoeld is voor
medewerkers 'die direct contact hebben met clienten'. Veel
verpleeghuismedewerkers kregen een brief met deze strekking,
https://www.rtlnieuws.nl/sites/default/files/content/images/2021/02/13/cropT_20210213203458.jpg

Op haar website heeft Actiz ook expliciet benoemd dat het gaat om een
specifieke groep zorgmedewerkers. 'Hieronder vallen niet: faciliterende
en ondersteunende medewerkers. Zoals schoonmakers en medewerkers die
maaltijden serveren, vrijwilligers en mantelzorgers.'

'Alle mensen nodig'

Desondanks blijft Argos achter haar beleid staan. 'Als we hier straks
code rood hebben, worden medewerkers van de administratie ook ingezet op
andere taken binnen de zorg, zoals het inschenken van koffie. Wij hebben
mensen nodig om de zorg te kunnen bieden. Je moet soms alle zeilen bij
zetten.' Volgens Argos is dit tijdens de eerste en tweede coronagolf ook
gebeurd.

Niet alleen Argos ging ruimhartig om met vaccinaties. Alle acht andere
grote zorgorganisaties die zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband
Conforte in Zuid-Holland hebben ruimer gevaccineerd dan de bedoeling is.

'Indirect ook in contact'

'Alle medewerkers die werken in de verpleeghuizen hebben een uitnodiging
gehad. Niet alleen zorgmedewerkers die direct in contact staan, maar ook
medewerkers die indirect in contact staan met bewoners', zegt een
woordvoerster.

Volgens Conforte gaat het dan bijvoorbeeld om receptionisten en koks die
de maaltijden bereiden. 'Die komen indirect toch ook in contact met
bewoners. Zij staan namelijk in contact met medewerkers die weer direct
in contact staan met de bewoners.'

Minister Hugo de Jonge keurt de ruimhartige toekenning van vaccinaties
af. 'Het is niet de tijd om de toffe peer uit te hangen en te denken: ik
nodig mijn hele personeelsbestand uit. Elk vaccin dat wordt toegediend
bij iemand die het niet hard nodig heeft, gaat ten koste van iemand die
het veel harder nodig heeft. Dan dring je gewoon voor. We moeten zuinig
zijn.'

'De groeten. Zo werkt het niet'

Voor het verweer van Argos dat iedereen noodzakelijk is in de zorg,
heeft de minister geen begrip. 'De groeten. Zo werkt het niet. De
afspraak is heel erg goed gemaakt met werkgevers en iedereen weet
daarvan.'  De minister zegt contact op te nemen met de zorgorganisaties
waarvan bekend is dat zij ruimhartiger vaccineren.

Ook ruimhartig met avondklokvrijstelling

Conforte stelt in een reactie dat Argos Zorggroep als enige binnen het
samenwerkingsverband alle medewerkers voor vaccinatie heeft uitgenodigd.
Argos heeft ook alle medewerkers voorzien van een werkgeversverklaring
voor de avondklok. Ook de mensen die thuiswerken.

Branchevereniging Actiz zegt dat hun communicatie naar zorginstellingen
duidelijk was. 'We hebben te maken met schaarste aan vaccins. Het is
zaak dat zorginstellingen zorgvuldig omgaan met het inzetten van
vaccins.' Actiz stelt dat zij geen signalen heeft dat op grote schaal
misbruik is gemaakt van voorrang bij vaccinatie.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Box: Voordringen bij vaccinaties maakt wachtenden boos

Nicole Tromp wacht met smart op een vaccin. Ze valt binnen de groep
18-60-jarigen met een medische indicatie, omdat ze de spierziekte SMA
heeft. 'Ik word hier heel erg boos van. Je moet nu wachten op gezonde
mensen die gevaccineerd worden. Ik zou juist eerst mensen beschermen die
er aan kunnen overlijden. Ik word 24 uur per dag beademd en zou, als ik
een luchtweginfectie krijg via het virus, hoe dan ook op een ic
belanden. Je weet nooit hoe je dan daar dan uit komt.'

Ook Annelies Hilgersom wacht nog op een vaccinatie-uitnodiging. Zij valt
na een transplantatie aan haar nier binnen de hoogrisico-groep. Dat
anderen voordringen, maakt haar boos. 'Dit is vreselijk. Ik zit al een
jaar thuis met mijn gezin. Als ik corona zou krijgen, is de kans een op
vijf dat ik overlijdt. En als ik het overleef, is de kans groot dat ik
niet meer kan functioneren.'

--------
(c) 2021 RTL Nieuws