[D66] Tweede Kamer ziet niets in opnemen EU-lidmaatschap in Grondwet

edebets1 at euronet.nl edebets1 at euronet.nl
Sun Feb 14 13:01:27 CET 2021

Dr. Marc-Alexander Fluks:

>Ik vind dat de Raad van State en de Eerste Kamer hun tijd gehad hebben (weg ermee) en dat de Tweede Kamer enerzijds meer macht moet hebben t.o.v. de regering (zelf begrotingen maken) en anderzijds minder t.o.v.
>de burger (referenda). Beetje richting het Zwitserse model.

Staan we in gedeeltelijk wel op 1 lijn wat staatkundige inrichting betreft:

- Afschaffen 1e kamer (ik zou toevoegen: dan meteen Raad van State ombouwen tot constitutioneel hof รก la Bundesverfassungsgericht)
- Referendum naar Zwitsers model. (Maar dan wel hoofdelijk stemmen op het dorpsplein van Lutjebroek zoals ze dat in Appenzell en Glarus doen ๐Ÿ˜Š)

Wat voor mij persoonlijk wel vaststaat is dat Nederland in de EU moet blijven. Zij het dat de EU meer hervormd moet worden terug naar de basis zoals Schuman en Monnet het voor ogen hadden (wel met behoud open grenzen en Euro). Dat moet je
Van binnen uit doen en niet zoals de Engelsen er uit stappen met alle gevolgen van dien voor je eigen economie.