[D66] Korporaal Orwell

R.O. jugg at ziggo.nl
Wed Feb 10 16:08:04 CET 2021

Ik lees net in "Waarom ik Schrijf" van George Orwell dat hij van het
type 'befehl ist befehl' was. Hij was zelfs een keer politieagent in
India. Hij stuurde zonder blikken of blozen tijdens de Spaanse
burgeroorlog iemand naar een post dat onder vijandelijk vuur lag. Hij
werd door soldaten van het Republikeinse leger daarop voor fascist
uitgemaakt.

Mijn achting voor Orwell is diep gekelderd, ook omdat hij Trotski als
een fascist wegzet.

Hij was al net zo anti-intellectueel als de 007 op deze lijst. Nee,
vergeet die Orwell maar snel. Die man deugde voor geen meter.

R.O.