[D66] Interview: Rouvvoet (Wuhan Coronavirus 2019-nCoV #860)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Wed Dec 22 12:35:26 CET 2021

Bron:   NRC Handelsblad
Datum:  21 december 2021
Auteur: Pim van den Dool, Rik Wassens

GGD-voorzitter Andre Rouvoet: 'Wat we nu gaan doen, is nog
nooit vertoond'

Het boosteroffensief gaat het uiterste vragen van de GGD's. Sneller kan
niet en niet alles kan tegelijkertijd, zegt GGD GHOR-voorzitter Andre
Rouvoet.

Het boosteroffensief is een ongekende 'monsteroperatie' die het uiterste
van de GGD's zal vragen. Niet alles kan tegelijkertijd, waarschuwt GGD
GHOR-voorzitter Andre Rouvoet in een gesprek met NRC. Het boosteren, het
vaccineren van kinderen, een eventuele oplopende testvraag vanwege de
Omikronvariant en 'fijnmazig' vaccineren in achterstandswijken dreigen
elkaar te gaan kannibaliseren. 'Er zijn grenzen aan wat je kan doen.'

De GGD moet binnen veertig dagen negen miljoen prikken zetten, zegt
Rouvoet. Half november, memoreert hij, gingen de GGD's er nog vanuit dat
de boostercampagne zou lopen tot eind mei volgend jaar. Nu moet de
campagne voor eind januari klaar zijn. Het gaat lukken, denkt Rouvoet.
'Als ik kijk naar de capaciteit, de locaties en het personeel - het
echte knelpunt waar voortdurend aan gewerkt moet worden - is mijn
verwachting dat die aantallen haalbaar zijn.'

U zegt: het personeelstekort is het grote probleem. Waarom lopen
initiatieven van huisartsen die willen helpen stuk?

'Ik waardeer al het meedenken, zeker van de huisartsen. Heel veel
huisartsen worden al ingezet. Wij hebben gezegd: zet huisartsen nu in
voor taken die de GGD's niet goed kunnen doen, zoals het boosteren van
de niet-mobiele thuiswonende ouderen of de 50-plussers die nog steeds
geen eerste of tweede prik hebben gehad. De huisarts kent die mensen.

Huisartsen die daarbuiten tijd over hebben, roep ik op om zich zo veel
mogelijk in te zetten op GGD-locaties. Daar zijn nog steeds mensen nodig
in hun eigen regio, daar prikken we duizenden mensen per dag. Bij een
operatie als deze gaat het om massa en snelheid. Prikken in de eigen
praktijk kan, maar daar lopen ze tegen een paar knelpunten aan zoals de
vijftien minuten wachttijd. Zolang die geldt, vormt die een obstakel om
in een kleine praktijk veel mensen te prikken. Een ander knelpunt is dat
veel huisartsensystemen lang niet allemaal de mogelijkheid bieden om die
booster te registreren.'

Moet we niet zeggen: de urgentie is zo hoog, we knippen die rode tape
door?

'Dat is niet aan ons, maar aan de minister. Terecht zegt [demissionair
minister van Volksgezondheid] De Jonge dat registratie cruciaal is. Je
wil er ook niet aan denken dat mensen straks boos zijn omdat ze geen
QR-code kunnen krijgen en wel naar het buitenland willen.'

Het boosteroffensief gaat ten koste van het 'gewone' werk van de GGD's.
Moeten we het anders organiseren, ook al is het crisis?

'Het domste dat je tijdens een crisis kan doen, is om tafel te gaan en
kijken of iemand anders het de komende maanden beter kan doen. Als je
vaart wil maken bij het boosteren, moet je gebruikmaken van de kennis en
infrastructuur van de GGD's.

'Wat niet kan is en het testen opschalen en de boostercampagne
versnellen van eind mei naar eind januari en tegelijk blijven inzetten
op alle reguliere taken en het fijnmazig vaccineren. De kinderen van
vijf tot en met elf jaar gaan we ook vaccineren, ook in dezelfde
periode. Er zijn grenzen aan wat je kan doen, het is een uitdaging om
ervoor te zorgen dat we niet gaan kannibaliseren en de ene noodzakelijk
actie ten koste gaat van de andere.

We houden er rekening mee dat de testvraag in januari op zal lopen door
Omikron. We zijn in gesprek met commerciele testpartijen, betrokken bij
het toegangstesten, en met defensie om te kijken of zij kunnen
bijspringen als dat nodig is. Wat we ook al zien is dat door die enorme
druk op de booster het fijnmazig vaccineren in de wijk hier en daar
wordt afgeschaald, maar lang niet overal. Gelukkig maar, want het blijft
van belang om die eerste en tweede prik te zetten.'

De druk op de GGD om in korte tijd de boostercampagne tot een goed einde
te brengen is enorm hoog. Had eerder beginnen niet kunnen schelen?

'Er komen vast momenten om uitgebreid terug te kijken. Ik heb daar
eigenlijk op dit moment amper ruimte voor. Zo'n vraag - 'we hadden het
toch kunnen zien aankomen?' - komt heel vaak vanuit een terugblik en
wordt nooit vooraf gesteld. Dat was bij het testen zo en nu ook bij de
boostercampagne. Toen wij half oktober onze roadmap voor het laatste
kwartaal naar de Tweede Kamer stuurden, stond daarin dat wij ons conform
de afspraken voorbereidden op een mogelijke boostercampagne in 2022.
Niemand die toen zei: nee, je moet over een maand klaarstaan.'

De Gezondheidsraad zei half september al: anticipeer op een
boostercampagne.

'De voorbereidingen voor de boostercampagne zijn deze zomer begonnen. Ik
ga me niet achter het advies van de Gezondheidsraad verschuilen, maar
uiteindelijk is de operatie erg afhankelijk van de doelgroepen, de
volgorde en de urgentie die daarin aangegeven wordt. Dus ja, er was veel
voorbereid, maar we gingen er conform het Gezondheidsraad-advies in
september ('het is nog niet nodig') vanuit dat de boostercampagne in het
nieuwe jaar zou plaatsvinden.'

Waarom konden de GGD's een dag na het advies niet starten? Andere landen
slaagden daar wel in.

'Dat zit 'm deels in de uitnodigingen van het RIVM, die registratie is
van belang. De toebedeling van de vaccins naar de goede plekken moet op
orde zijn, je moet je systeem aanpassen op de doelgroepen. Je moet je
capaciteit verdelen, de verspreiding van de vaccins naar de locaties
regelen - dat is ook een hele operatie.

Bovendien hadden we te maken met complicatie van de griepprikcampagne.
Tussen die prik en een coronavaccinatie moeten twee weken zitten van het
RIVM. Binnen die omstandigheden denk ik dat betrokken partijen - niet
alleen de GGD's - naar het beste vermogen zo snel mogelijk hebben
geacteerd. En dan vind ik het een hele prestatie dat wij in plaats van
begin januari op 18 november de eerste boosterprik hebben gezet.'

Waarom zijn de GGD's zo afhankelijk van de 'gezondheidspolder'?

'De GGD's zijn uitvoerende partijen. Wij bepalen het beleid niet. We
zijn ook niet verantwoordelijk als het misgaat door het gevolgde beleid.
Dat zijn de wetenschappers, die het kabinet adviseren waarna het kabinet
een besluit neemt. Vervolgens moeten wij dat uitvoeren. Ik hou van
rolvastheid. Ik voel niet de behoefte om de hele zware taak van de
Gezondheidsraad en de minister over te nemen en commentaar van de
zijlijn te leveren. Ik ben geen recensent van het beleid, ik ben
uitvoerder en binnen het beleid en de opdracht die wij krijgen kun je op
de GGD rekenen. Dat de GGD daar in de samenleving op aan wordt
gesproken: dat is all in the game. Ik heb de overtuiging dat als je
terugblikt op wat de GGD's gedaan hebben, wij ons nergens voor hoeven te
generen.'

Zou het 'boosteren' nog sneller kunnen?

'Ik denk dat we aan de grens zitten, als je kijkt naar alle assistentie
die we nu krijgen van defensie, het Rode Kruis, van ziekenhuizen, van
studenten, enzovoort. Prikken kan op zichzelf altijd sneller, maar
vaccineren is meer dan alleen prikken, die registratie is ook van
belang.

Je moet je realiseren: wat we nu gaan doen is negen miljoen prikken
zetten in veertig dagen. Dat is echt nog nooit vertoond. Ik zal in mijn
handen knijpen als we dat redden. We zetten alles op alles. Maar dan zit
je wel aan de grenzen van wat kan.

Vierentwintig uur per dag, zeven dagen per week prikken is allemaal
denkbaar en het staat de GGD-regio's vrij om de prikcapaciteit naar
eigen inzicht in te vullen: met extra locaties, een hele grote locatie
of met ruimere openingstijden - dat laatste heeft bijna iedere regio.
Als het nodig is en er zijn mensen in de regio beschikbaar, dan kan het
boosteren zo nodig 24 uur per dag doorgaan. De vraag is of je dan 's
nachts ook genoeg mensen krijgt om te prikken.'

Het woord 'GGD' komt niet een keer voor in het regeerakkoord. U pleitte
voor een structurele investering van 600 miljoen euro in de publieke
gezondheid. In het akkoord staat: 300 miljoen voor 'pandemische
paraatheid'.

'Ik ben bang dat het nieuwe kabinet zich vooral richt op de volgende
crisis en de volgende pandemie. Ons pleidooi is fundamenteler en dat
vind ik nog te weinig doorklinken in het coalitieakkoord. De les van
deze pandemie is dat we de publieke gezondheid jarenlang hebben
verwaarloosd door erop te bezuinigen, waardoor we onvoldoende weerbaar
waren. Daarin moet je investeren, naast pandemische paraatheid. Anders
heb je bij de volgende gezondheidscrisis wel een crisisorganisatie, maar
nog steeds heel veel ongezonde Nederlanders en een basisgezondheidszorg
die net als nu onvoldoende toegerust is. Daarvoor zie ik in het
regeerakkoord eigenlijk geen oog.'

--------
(c) 2021 Mediahuis