[D66] Coronascepticus Engel verliest rechtzaak; 22.500 aangiften tegen Engel (Wuhan Coronavirus 2019-nCoV #842)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Thu Dec 9 12:59:02 CET 2021

Bron:   Algemeen Dagblad
Datum:  9 december 2021
Auteur: Sebastiaan Quekel

Topviroloog wil schadevergoeding Willem Engel aan goed doel
schenken, coronascepticus in hoger beroep

Viruswaarheid-voorman Willem Engel heeft ook een tweede rechtszaak tegen
de bekende Belgische viroloog Marc Van Ranst verloren. De rechtbank in
Mechelen sprak Van Ranst vanochtend vrij van laster. Engel moet de
uitgesproken hoogleraar bovendien duizenden euro's schadevergoeding
betalen. Het geld gaat naar een goed doel, zegt Van Ranst tegen deze
site. 'Mogelijk vaccinatiegericht, maar daar moet ik nog goed over
nadenken.' Engel laat desgevraagd weten in hoger beroep te gaan en dat
van enige betaling voorlopig geen sprake is.

Engel en Van Ranst bestoken elkaar al lange tijd op Twitter, maar de
coronascepticus heeft de woordenstrijd naar de rechtszaal verlegd. Hij
probeert de viroloog veroordeeld te krijgen voor laster en smaad. Van
Ranst zou Engel onder meer opnieuw hebben uitgemaakt voor virusontkenner
en dat pikt de tegenstander van coronavaccins en -maatregelen niet.
'Elke kritische stem tegen het beleid valt hij meteen aan', stelde de
Rotterdammer. 'Misschien moet er wel eens een deskundige worden
aangesteld om te bepalen of hij geestelijk in orde is. De manier waarop
hij soms tekeer gaat is gewoon echt hallucinant.'

'Maandenlange lastercampagne'

Van Ranst stelt dat Engel er enkel op uit is om aandacht te trekken en
hem het leven zuur te maken. De viroloog, die steevast zichzelf
verdedigt, is er veel tijd aan kwijt die hij liever aan belangrijker
dingen zou besteden. 'Ik ben het slachtoffer van een maandenlange
lastercampagne vanuit de hoek van Viruswaarheid en extreemrechts. Ik heb
400 uur in dit proces gestoken en ben dus opnieuw veel tijd kwijt. Tijd
is voor mij een kostbaar goed.'

Engel sleept Van Ranst inderdaad te lichtzinnig voor de rechter, vindt
de rechtbank. De Nederlander moet de professor, opiniemaker en
corona-adviseur van de Belgische regering 4000 euro betalen.

Roekeloos en tergend

In een eerste reactie op het vonnis reageert de professor-viroloog
opgelucht. 'Ik ben blij dat de rechtbank mijn beargumentatie heeft
gevolgd en ingegaan is op de toekenning van mijn gevraagde
schadevergoeding in verband met het roekeloos en tergend geding', aldus
Van Ranst. 'Engel maakt zich schuldig aan misbruik van procesrecht. Je
kunt niet zomaar proces na proces aanspannen, het moet een doel dienen.
Dit is pure diefstal van mijn tijd geweest.'

Het toekennen van zulke schadevergoeding door de rechtbank gebeurt niet
zo heel vaak. Van Ranst, een van de belangrijkste corona-adviseurs van
de Belgische regering, hoopt hiermee nu ook dat de dagvaardingen ten
einde zullen komen. Of dat nu effectief zo zal zijn, is afwachten. De
dansleraar kan nog steeds in beroep gaan tegen het vonnis. 'Als dat
gebeurt, dan volgt mogelijk een nog hogere schadevergoeding. Ik wacht
rustig af', zegt Van Ranst.

Inmiddels heeft Engel laten weten in hoger beroep te gaan. 'Ik heb een
Belgische advocaat gevraagd om het uit te zoeken. Naar onze mening kan
er in een strafrechterlijke dagvaarding geen sprake zijn van een tergend
en roekeloos geding. We gaan nog barre tijden tegemoet voor het beter
wordt.' Voor een eerder proces dat onontvankelijk werd verklaard, ging
Engel alvast wel in hoger beroep. Deze zaak zal pas ten vroegste in 2023
worden behandeld.

Beledigd

Engel verloor in september al eens een soortgelijke zaak tegen Van
Ranst. Omdat de Belg zich ditmaal voor een televisiecamera had
uitgesproken en niet in de krant, zag Engel een kans het opnieuw te
proberen. De vorige poging liep stuk omdat voor het bestraffen van
uitlatingen in de krant de regels in Belgie veel strenger zijn. Maar ook
ditmaal is volgens de rechter van laster en smaad geen sprake. Van Ranst
heeft Engel in het gewraakte televisie-interview hooguit beledigd,
stelde het Openbaar Ministerie eerder al.

Talloze rechtszaken

Viruswaarheid heeft sinds de uitbraak van het coronavirus talloze
rechtszaken aangespannen tegen het coronabeleid van de overheid. In
slechts een zaak kreeg de groep aanvankelijk gelijk, wat leidde tot een
verbod op de avondklok, maar die uitspraak werd in hoger beroep
teruggedraaid.

Tegen Engel is de afgelopen weken door 22.500 mensen aangifte gedaan.
Volgens de initiatiefnemers van de aangifte maakt Engel zich schuldig
aan opruiing, verspreiding van medische desinformatie, oplichting en
uitingen met een terroristisch oogmerk. Initiatiefnemer Norbert
Dikkeboom van de massa-aangifte verzamelde de afgelopen maanden tal van
uitspraken van Engel, die volgens hem ronduit strafbaar zijn. 'Hij
levert op geen enkele, maar dan ook geen enkele manier een bijdrage in
het debat, maar veroorzaakt met zijn leugens destabilisatie en
polarisatie in de samenleving', aldus Dikkeboom.

De uitspraken staan verzameld in de openbare aangifte, die mensen kunnen
ondertekenen via http://aangiftewillemengel.nl. Dikkeboom verwacht dat
de website nog de komende week in de lucht zal zijn. Daarna zal hij de
aangifte overhandigen aan het Openbaar Ministerie. Er is gekozen voor
een collectieve aangifte, zegt Dikkeboom, om politiebureaus niet te
overspoelen met individuele aangiftes.

Engel is op de hoogte van de aangifte. Volgens de Viruswaarheid-voorman
staan er in de aangifte geen strafbare feiten, hij noemt deze dan ook
vals.

--------
(c) 2021 DPG Media B.V.