[D66] Even naar Frankrijk voor een prik (Wuhan Coronavirus 2019-nCoV #839)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Tue Dec 7 11:25:07 CET 2021

Bron:   NRC Handelsblad
Datum:  6 december 2021
Auteur: Majda Ouhajji

Even naar Frankrijk voor een prik
---------------------------------
Nederlanders die niet zo lang willen wachten, halen hun derde inenting
tegen corona in Frankrijk. 'Het was een warm bad.'

'Vous etes Nederlands, oui?' Afgelopen weekend was Marlies Karman (49)
in Frankrijk om een boosterprik te halen. 'Toen ze dat tegen me zei,
wist ik: dit komt helemaal goed.'

De boostercampagne in Nederland komt maar langzaam op gang, terwijl in
omringende landen al veel meer prikken zijn gezet. Het leidt ertoe dat
sommige Nederlanders besluiten een prik in het buitenland te halen.
Zoals Marlies Karman, die cystic fibrosis (taaislijmziekte) heeft, maar
in Nederland niet in een risicocategorie wordt geplaatst. Ze krijgt
daarom niet met voorrang een prik en voelde zich gedwongen zelf actie te
ondernemen. Want op het tempo waarmee de vaccinatiecampagne nu gaat, zou
ze pas in februari aan de beurt zijn, schat ze in. Daar durft ze niet op
te wachten.

Haar zoon van 16 heeft veertien maanden in isolatie gezeten, tot Karman
gevaccineerd was. 'We merkten dat hij de neiging had nu weer thuis te
blijven, omdat hij me niet wilde aansteken. Dat wilden we niet. Hij is
16, hij moet naar school.'

Op Twitter las Karman dat het mogelijk is in Frankrijk een prik te
halen. Het bleek vrij simpel, vertelt ze. Ze maakte online een afspraak
en is samen met haar man naar Noord-Frankrijk gereden. Ze vond het best
spannend, zegt ze. Van verschillende mensen had ze gehoord dat in
Frankrijk niet moeilijk gedaan wordt, maar het was toch maar afwachten
of het wel klopte. 'Het was een warm bad. Het was voor de Fransen meteen
duidelijk dat we geen Fransen zijn, maar dat was geen enkel probleem.'

Ze had haar gele boekje meegenomen en de bewijzen van de GGD dat ze al
twee keer gevaccineerd is. Die gegevens zijn in het Franse systeem gezet
en daarna kreeg Karman de prik, zonder kosten. Karman worstelt er mee,
geeft ze toe. 'Ik vind het erg dat ik hiervoor naar Frankrijk moest. Ook
omdat ik weet dat er veel mensen zijn die het nodig hebben, maar de
middelen niet hebben om hetzelfde te doen.' Van bekenden krijgt ze veel
vragen over de QR-code, maar die was voor haar bijzaak. 'Het ging ons om
de bescherming.'

Door afspraken binnen de Europese Unie is het mogelijk om een prik die
is gezet in een lidstaat op de Nederlandse Corona-app toe te voegen,
zegt een woordvoerder van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en
Sport. Het is aan Frankrijk om ervoor te zorgen dat Nederlanders de
juiste code krijgen, waarmee de Nederlandse app geupdatet kan worden.

Ergernis

De app werkt in ieder geval voor Hillie Molenaar (76) die dit weekend
ook een boosterprik heeft gehaald. Haar ergernis over het verloop van de
boostercampagne in Nederland is groot. 'Het geklungel van Hugo de Jonge,
Mark Rutte, het OMT en al het gebekvecht. Holy moly, zeg. Ik word daar
steeds kwader om. Ik ben het type dat graag iets doet, maar ik kan niks
doen. Er is een middel, maar ik word behandeld als een oud vrouwtje dat
binnen moet zitten tot ik aan de beurt ben.'

Dus toog ze samen met een kennis naar Le Nouvion-en-Thierache. De
afspraak regelde ze donderdag online, vrijdag kon ze al terecht. Het was
rotweer en de reis verliep langs allemaal landweggetjes. maar Molenaar
genoot er stiekem ook van: 'Ik was al zo lang niet in het buitenland
geweest.'

De Fransen vonden het wel grappig, vertelt ze. 'Het is echt zo'n dorp
waar niet veel Nederlanders komen.' De procedure verliep net als bij
Karman geruisloos: alle benodigde informatie is in het systeem gezet en
daarna is Molenaar geprikt. 'Bij het weggaan, zeiden ze nog: tot de
volgende prik.' Ze is blij dat ze is geweest. 'Ik heb nu rust.'

De dreiging van code zwart in de ziekenhuizen was voor Marlies Karman
ook een reden waarom ze het fijn vindt dat ze nu extra beschermd is.
'Wat nu als de zorg moet kiezen en ze liever iemand helpen die
kerngezond is en meer kans heeft beter te worden? Misschien komt het
zover, dat weet je niet.'

--------
(c) 2021 Mediahuis