[D66] Politieke correctheid maakt ons dom

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Mon Apr 19 13:25:51 CEST 2021

Bron:   Trouw
Datum:  16 april 2021
Auteur: Lodewijk Dros

Interview Sebastien Valkenberg: 'Politieke correctheid maakt ons dom'

In zijn boek 'Policor in de polder' verzamelde Sebastien Valkenberg
tientallen binnenlandse en buitenlandse voorbeelden van politiek correct
denken. 'Dat Amerikaanse gedoe steekt de oceaan over.'

Filosoof en publicist Sebastien Valkenberg omschrijft het belangrijkste
begrip uit de titel van zijn boek 'Policor in de polder' kernachtig:
'Het is een klamme deken van conformisme en denkdwang'. Dat stemt de
filosoof 'mismoedig'. Toch wil hij er niet 'apocalyptisch' over doen en
kiest hij voor een lichte toon in zijn boek.

[...]

Laten we bij de lichtheid beginnen. U verzamelde tientallen
policor-­casussen. Om welke schoot u in de lach?

'Niet bij een voorbeeld uit de polder, maar uit de VS. Daar lezen
sensitivity readers schoolboeken voordat ze de markt op mogen. De
proeflezers waren gevallen over een blinde die een berg bedwingt. Daar
ging de rode viltstift doorheen: die blinde bergbeklimmer, dat kon niet,
want het suggereerde dat je als je blind bent, gehandicapt bent. En de
viltstift kraste nog eens: de stof zou scholieren bevoordelen die in een
bergachtige omgeving wonen. Dat is je reinste Monty Python. Helaas lag
mijn boek al bij de drukker toen er rumoer ontstond over de vertaling
van Amanda Gorman door Marieke Lucas Rijneveld. Toen verging me het
lachen, want ik zag opnieuw: dat Amerikaanse gedoe steekt de oceaan
over.'

In zijn nieuwste boek betoogt Valkenberg dat dat 'gedoe' in Nederland al
langer weerklank vindt. Waar politieke correctheid toe leidt,
illustreert hij aan een kwestie van dit voorjaar: in een nieuwe
Nederlandse vertaling van Dante's De Hel werd Mohammed weggeretoucheerd,
om tere moslimzielen te sparen. 'Mohammed is uit de hel gered', zegt
Valkenberg cynisch, 'maar de pausen branden nog. De pausen verdienden
die plek, maar Mohammed, die voor een hele religie stond, is gered. Wat
een redenering. Dat is de doorwerking van de fatwa (islamitische
veroordeling, red.) die Rushie in 1989 getroffen heeft. De uitgever van
Dante anticipeert op bedreigingen door moslims. Het kromzwaard hangt
erboven.'

U schrijft ergens dat 'islamisten de redactie van Charlie Hebdo
­uitmoordden. De literatuur mist ambassadeurs die zo assertief voor haar
opkomen. Dat vergemakkelijkt oproepen om haar te kuisen.' Dient de
literatuur het kromzwaard te heffen?

'​Integendeel. Ik pleit er zeker niet voor dat de letteren ook gaan
dreigen met geweld. Wat ik wil is dat we teksten, bronnen juist geen
geweld aandoen. Er geen modern moralisme en intolerantie op loslaten.'

Waar gebeurt dat wel?

'Dante is een voorbeeld en je houdt je hart vast als de Verenigde Staten
ons voorland zijn. De Multicultural Affairs ­Advisory Board van de
Universiteit van ­Columbia wil studenten niet confronteren met de
Metamorfosen van de Romeinse dichter Ovidius, die schreef over
verkrachtingen van ­mythologische figuren, want dat geeft een onveilig
gevoel. Er zijn nog meer titels die het te verduren krijgen, ­zoals
Gullivers reizen uit 1726, daar komen geslachtsdelen in voor, en John
Bunyan zegt in zijn 'Christenreize naar de eeuwigheid' uit 1678 iets
onaardigs over katholieken.'

En in ons land?

'Hier ligt Jan Wolkers onder vuur, wegens vrouwonvriendelijkheid. Zijn
Turks Fruit (1969) is dus af, bij filmwetenschappen in Utrecht ­bekijken
ze de verfilming niet meer klassikaal, u weet wel, de best bezochte
bioscoopfilm ooit in Nederland. Te confronterend.'

Ach, dan kijk je toch naar een andere film? Bovendien, ik ken veel
mensen die Turks Fruit niet hebben gelezen, daar word je toch niet dom
van?

'Toch wel. Zo onthoud je studenten de mogelijkheid om te leren hoe ze om
moeten gaan met confronterende teksten of beelden. Ze worden ­afgesneden
van wat onze cultuur heeft gemaakt. De uitingen daarvan beoordeel je
niet meer op hun kwaliteit, maar op basis van een benepen moralisme of
op de mate waarin ze bijdragen aan progressieve idealen. Zo kun je veel
films en boeken van voor 1975 wel afvoeren. Het is intolerant - policor
dus.'

Valkenberg heeft het voorzien op een trio dat volgens hem samen ­optrekt
en elkaar versterkt: veiligheidsmaatregelen - zie het afserveren van
Wolkers - diversiteitsbeleid en identiteitspolitiek.

Die vergroten niet de beleden ­gelijkheid, meent Valkenberg. 'Een
Indiase docente internationaal recht in Tilburg kreeg in de evaluatie te
horen dat ze slecht Engels sprak. Ze zei niet: ik ga mijn Cambridge
certificate C1 (advanced level) halen. Nee, haar matige Engels was het
product van haar culturele achtergrond en haar national origins. Ze
voelde zich gediscrimineerd en respectloos bejegend. Zet dat eens af
tegen de docent in Delft die in zijn college sprak van the carrot of
two, steenkolenengels voor 'de wortel van twee'. Van hem verlangen we
dat hij iets aan zijn ­Engels gaat doen, hij kan zich niet verschuilen
achter zijn Hollandse culturele achtergrond. En terecht.'

De Hollandse docent hoorde niet bij een ondervertegenwoordigde
­categorie, de Indiase wel.

'Dat vind ik een riskante redenering. Wie mag aanspraak maken op de
status van minderheid? Ik denk dat je deze weg niet moet inslaan, het is
een glibberig pad. Je zou namelijk ook het omgekeerde kunnen ­betogen:
met zijn 17 miljoenen zijn we een piepklein landje, dus van een
Nederlandse docent vragen om zich te bekwamen in de wereldtaal ­Engels
is van een minderheid ver­langen haar eigenheid op te geven.'

U werkt aan de Vrije Universiteit, misschien wel de meest kleurrijke
universiteit van Nederland. Daarvan is het personeelsbestand geen
afspiegeling. Dan is het toch niet zo gek dat de verkleuring daarvan een
zetje in de rug krijgt?

Valkenberg kijkt zorgelijk. 'Uw aanname is dat deze ongelijkheid het
­gevolg is van ongelijke behandeling. En dat deze gecorrigeerd dient te
worden. Dat noem ik blauwdrukdenken. Laten we niet te snel grijpen naar
vergaande maatregelen als positieve discriminatie; dikwijls is er ook
een prozaische verklaring voor maatschappelijke verschillen. Zo komen de
ouders van veel studenten uit Turkije en Marokko, ze zijn hier om
economische redenen neergestreken. Geef ze eens ongelijk. Het ­motief
voor de studie van hun kinderen past daarbij, ze worden liefst econoom
of dokter. Bij mijn vakgebied, de filosofie, zie je ze niet, het idee is
toch: daar verdien je straks je brood niet mee. Een begrijpelijke keus,
laat individuen hun eigen ­afweging maken. Zo is bij sommige studies of
in het personeelsbestand de ene groep meer vertegenwoordigd dan de
andere. Door een assertief diversiteitsbeleid gaat iemands achtergrond
een te grote rol spelen. Ik meende toch dat de wetenschap juist probeert
te abstraheren van de toevallige persoonskenmerken. En juist die worden
belangrijker, soms doorslaggevend. Dat is ­bedenkelijk. Als je de juiste
achtergrond ontbeert, brokkelt je gezag af, heb je die wel, dan verwerf
je ­extra spreekrecht.'

'Dat zag je bij hoogleraar Nederlands Lotte Jensen. Ze diende een
voorstel in voor een Europees congres over milieugeschiedenis, ze weet
veel van watersnoden en dijkdoorbraken in de literatuur. Bij dat
voorstel moest ze invullen wie ze was: haar gender, ras, beperking of
een andere beschermde eigenschap. Wist u dat er een verband bestaat
tussen geaardheid en watermanagement?'

Het thema identiteitspolitiek zit Valkenberg persoonlijk dwars, vertelt
hij. Toen hij er in 2019 voor een studentenvereniging een lezing over
gaf en er aanvankelijk geen studentes reageerden, kreeg hij de wind van
voren: hij was een witte man, was hij zich daar wel van bewust? 'Ik
vroeg daarop: waarom hebben jullie, studentes, nog niet het woord
genomen? Die vraag viel helemaal verkeerd. Ik had een morele grens
overschreden.'

Ook om een andere reden bestrijdt u het moderne identiteitsdenken.
Waarheid is 'gesitueerd', aldus de ­invloedrijke filosofe Donna
­Haraway, dat maakt van alle kennis een maaksel…

'....en dan zet ze 'waar' tussen aanhalingstekens. Wat ik bij m'n lezing
in 2019 verontrustend vond, was dat de waarheid werd gereduceerd tot
mijn perspectief, 'een waarheid'. Zo verliest niet alleen de canon zijn
­bestaansrecht, maar ook de wetenschap. Zoals ik het zie, is die gericht
op het vinden van de waarheid.' 'Kent u de Amerikaanse filosoof ­Allan
Bloom? Die schrijft dat het ­relativisme overal is doorgedrongen. En
bijna alle eerstejaars studenten - atheist of gelovig, links of rechts -
geloven dat waarheid relatief is.'

Waarom is dat erg?

'Behalve de intellectuele crisis die deze denktrant veroorzaakt?
Daarnaast is het geopolitiek gevaarlijk. Laatst vertelde Jonathan
Holslag, de Vlaamse politicoloog en China-kenner, hoe zijn studenten een
essay schreven over het optreden van China tegen de Oeigoeren. In het
Nederlandse parlement is uitgesproken dat dat genocide is, maar zijn
studenten durfden dat niet op te schrijven. Want ze zijn als de dood dat
ze voor westers koloniaal worden uitgemaakt. En iedereen heeft toch zijn
eigen waarheid - dus ook de Chinese staat? En de onze is anders, maar
niet beter dan die van hen. Dit is ­relativisme op zijn allerslechtst:
daardoor kunnen we genocide niet meer veroordelen.'

Policor in de polder - hoe politieke correctheid Nederland dom maakt.
Sebastien Valkenberg, Ambo|Anthos 224 blz., EU 21,99

--------
(c) 2021 DPG Media B.V.