[D66] Het killervirus Jair Bolsonaro (Wuhan Coronavirus 2019-nCoV #642)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sat Apr 17 12:03:03 CEST 2021

Bron:   De Groene Amsterdammer #15
Datum:  14 april 2021
Auteur: Marjon van Royen

Het killervirus Jair Bolsonaro: Corona? 'Iets voor homo's, steek
in je reet'

Het extreem-rechtse macho-bewind van Brazilie lacht de coronapandemie
vanaf de eerste dag volledig weg. Met sadistisch genoegen laat president
Bolsonaro het volk sterven. Gevolg: Brazilie bedreigt nu de hele wereld.

'Opeens begonnen overal de machines te piepen. Alarmen gingen af. Het
was chaos. We beseften onmiddellijk dat dit groter was dan wij. De
mensen stikten! Uit alle macht begonnen we ze te beademen. Handmatig.
Verplegers, dokters, schoonmakers, iedereen. Proberen mensen te redden.'

Achter de videoverbinding zit Bruno Enoch (31). Hij is zo bleek als zijn
verplegersmuts. Zachte, wijd opengesperde ogen. Zijn masker op zijn kin
getrokken. Tussen twee lange diensten in vertelt hij over die dag, eind
augustus. Hoe in de Braziliaanse Amazone-stad Manaus de hel losbrak. Al
dagen overspoelden zwaar zieke corona-patienten de ziekenhuizen. Opeens
was de zuurstof op. Dokters en verplegers, in paniek voor de camera:
'Alsjeblieft. Heb mededogen. Breng alle zuurstof die je kunt vinden!' In
het hart van de Amazone lagen de mensen te stikken. In de gangen van de
eerste hulp, op de grond. Lange rijen voor de ziekenhuizen. Bruno was
erbij. 'Mensen happen naar lucht die ze niet kunnen krijgen', beschrijft
hij de lijdensweg. 'Ze spartelen en kronkelen. Het ziet eruit als visjes
op het droge. Mensen voelen zich alsof ze verdrinken.'

Hier en daar werden restjes zuurstof gedeeld. Drie minuten de ene, drie
minuten de andere patient. Bruno vertelt over de 'indrukwekkende
solidariteit' tussen hen die stikten. Maar ook over familieleden die
uren in de tropenzon stonden bij bedrijven die nog zuurstof verkochten.
Er werden schandalige prijzen gevraagd. 'Als die mensen dan een cilinder
voor hun familielid hadden bemachtigd, werd het moeilijk.' Bruno
aarzelt. 'Die families wilden de zuurstof natuurlijk voor hun eigen
mensen houden. Maar heeft alleen wie het geld ervoor heeft een kans van
leven?'

Wekenlang hield het drama aan. 'Covid-hel' noemden de bewoners hun stad.
Al tijdens de eerste golf in juni was Manaus de 'coronahoofdstad' van
Brazilie. Gebrek aan doodskisten. Massagraven. Meer dan zeventig procent
van de bevolking raakte besmet. Nu, eind december, stroomden de mensen
'als uit het niets' opnieuw de ziekenhuizen binnen. De meesten jong en
voor de tweede keer besmet. Tijdens de eerste golf was Manaus de enige
plek ter wereld met 'kudde-immuniteit'. Maar dat hielp dus niet. Wat was
hier aan de hand?

Generaal Eduardo Pazuello werd ingevlogen. Inmiddels de derde minister
van Gezondheid. De bonkige paratroeper weet niets van gezondheid. 'Geen
idee', gaf Pazuello bij zijn aantreden toe. Wel heeft hij verstand van
troepenverplaatsingen. Dus was hij 'geknipt voor de logistiek'.

Helaas. Zijn 'logistieke capaciteiten' maakten niet alleen dat Manaus
zonder zuurstof kwam te zitten, hij ontkende ook er verantwoordelijk
voor te zijn. 'Wat heb ik te maken met de productie en de logistiek van
zuurstof?' riep de minister tijdens een bezoek aan de stikkende stad.
'Vraag dat jezelf maar eens af', zei hij en vloog weer weg.

Tegen de klippen op bleef Bruno voor zijn patienten zorgen. Het schokte
hem hoe jong ze waren. 'Tijdens de eerste uitbraak intubeerde ik vooral
oude mensen.' Nu lagen daar jongeren. Dertig, twintig, soms zestien jaar
oud. 'Je kunt niet lang stilstaan bij de doden. Je wilt huilen. Maar
binnen de minuut ligt er in datzelfde bed alweer een ander.' Toch is er
die ene patient die hij zich altijd herinnert. Een jongen van zijn
leeftijd. Atletisch. Kerngezond. In paniek kwam hij de ic op. 'Dus ik
stel hem gerust, leg mijn hand op zijn arm en zeg dat het goedkomt. Maar
hij ging achteruit en achteruit. We konden hem niet redden.' Bruno
zwijgt even. Hij ademt diep in. 'Terwijl ik hem gezegd had: alles komt
goed.'

'De Manaus-variant is meer dan twee keer zo besmettelijk als het
oorspronkelijke virus. Twee keer zo dodelijk voor dertigers tot
vijftigers en drie keer zo dodelijk voor twintigers. Dat is wat wij hier
in de Amazone hebben geproduceerd.' Met gebalde vuist zit Jesem Orellana
voor de Skype-camera. 'En dat weten we nu pas, he! Niet omdat Brazilie
zijn eigen mutaties bestudeert. Nee, omdat wij de rest van de wereld aan
het besmetten zijn.'

Orellana is epidemioloog in Manaus voor de stichting Fiocruz, het
gerenommeerde Braziliaanse onderzoeksinstituut voor besmettingsziekten.
Hij vertelt hoe half januari een paar Japanse toeristen thuiskwamen van
een vakantie in de Amazone. Na een test bleken ze een gemuteerd virus
bij zich te dragen. 'Dat was er dus al die tijd hier in Manaus aan de
hand', zegt Orellana. 'Maar ze moesten het in Japan ontdekken.'

De Manaus- of P1-variant blijkt ook gevaarlijker dan de Engelse en
Zuid-Afrikaanse varianten. Het virus heeft namelijk nog een extra
mutatie, waardoor het makkelijker 'ontsnapt' aan vaccinatie, legt
Orellana uit. Onderzoek daarnaar is nu in het buitenland op gang.
'Intussen zijn wij hier een groot openlucht laboratorium waarin het
virus zich ongestoord blijft verspreiden en verder en verder muteert.'
Zo heeft de P1-variant er alweer zeventien nieuwe mutaties bij. Ook zijn
er al twee nieuwe, mogelijk nog gevaarlijker varianten gevonden. 'Het is
volledig uit controle.'

Al sinds januari luiden Orellana en andere wetenschappers de noodklok.
De 'logistieke oplossing' van generaal Pazuella voor het zuurstoftekort
was het op transport zetten van coronapatienten uit Manaus naar de rest
van het land. Zo raakte heel Brazilie met het zich razendsnel
verspreidende P1-virus besmet. Er brak een golf uit met een grimmigheid
en omvang als nergens ter wereld.

Sinds februari breekt Brazilie nu dagelijks een macaber record. In maart
liep het dodental van duizend op tot meer dan drieduizend per dag. Op 6
april sprong het naar 4211 coronadoden per dag. Alsof er achttien
Boeings 737 tegelijk neerstorten. En elke dag neemt het aantal
sterfgevallen toe. De ramp dendert door. De gezondheidszorg is volledig
ingestort. Op de gangen liggen mensen te sterven, er zijn lange
wachtlijsten voor de ic's, elke dag is weer erger dan de vorige. Bijna
veertig procent van alle coronadoden op de wereld is nu Braziliaans.
Terwijl hier slechts 2,7 procent van de wereldbevolking woont.

'Brazilie vormt een gevaar voor de hele mensheid', zegt Orellana. Hoe
langer het virus hier vrij circuleert, hoe meer mutaties het kan
aanmaken. 'Hoe meer kans hij dus heeft om onder de vaccins door te
duiken', legt hij uit. Een wereldramp in wording. 'Wat heeft het voor
zin om de pandemie in de VS en Europa te beteugelen als Brazilie de
broedplaats is?'

Hoe heeft het zo ver kunnen komen? Waarom is nog geen vier procent van
de Brazilianen ingeent? Waarom is hier nog steeds niet de lockdown waar
alle expert om smeken? Orellana haalt een hand over zijn ogen en zucht.
'Het antwoord luidt helaas: de president van dit land.'

Het is 20 oktober 2020 en het wordt een spannende dag. Op de agenda
staat een Zoom-vergadering tussen minister Pazuello van Gezondheid en de
gouverneurs van het land. Wekenlang is er in het geheim gewerkt aan een
contract voor de aankoop van 45 miljoen vaccins. Al te leveren in
december. Geproduceerd bovendien door een eigen Braziliaans
overheidsinstituut. Het 'geheime' aan de operatie is dat ze achter de
rug van president Jair Bolsonaro wordt uitgevoerd. 'Ik smeek je, hou je
mond', drukt generaal Pazuello een van de gouverneurs uit het complot op
zijn hart. 'Als de kapitein hier achter komt ben ik verneukt.'

De extreem-rechtse Bolsonaro is een covid-ontkenner. Tijdens de pandemie
evolueerde hij van 'gewoon een griepje' tot: 'Nou en? Iedereen gaat een
keer dood!' Gel, mondkapjes, afstand houden? 'Iets voor homo's, dus
steek in je reet.' Sinds in februari het dodental opliep tot een kwart
miljoen, bestrijdt hij de smeekbedes van de experts om het volk te
adviseren thuis te blijven met het motto: 'Een echte vent sterft voor
zijn vrijheid.' Gouverneurs die beschermingsmaatregelen afkondigen noemt
hij 'tirannen'. Hij dreigt: 'Ik stuur mijn leger op ze af.'

De verbetenheid waarmee hij zich tegen vaccinatie keert is
verbijsterend. Vanaf het moment dat de eerste vaccins werden aangeboden,
saboteert Bolsonaro de aankoop. Zo benaderde de Amerikaanse farmaceut
Pfizer de regering vorig jaar juli al met een aanbod van zeventig
miljoen vaccins. Te leveren in december. Vanwege de grote vraag in de
wereld wilden ze echter snel antwoord. Tot drie keer toe deed Pfizer een
aanbod, drie keer weigerde Bolsonaro. 'Ik neem geen prik', houdt hij de
bevolking voor. 'Wil je soms veranderen in een krokodil? Vrouwen die een
baard krijgen. Mannen met hoge stemmetjes, verdomme. Ik geef er geen
cent van jullie belastinggeld aan uit!'

Bolsonaro draait de wet van vraag en aanbod om: 'Wij hebben hier een
enorme bevolking van 220 miljoen mensen. De hele wereld wil aan ons
verkopen. We wachten gewoon tot de prijzen dalen.' Zo boycotte hij ook
het speciaal voor arme landen opgezette Covax-programma van de WHO. 'Te
duur.' Had hij ja gezegd, dan was er nu voor de helft van de
Braziliaanse bevolking een goedkope Covax-inenting geweest.

Uit wanhoop gaan de gouverneurs begin oktober zelf de markt op. Maar de
arme deelstaten hebben niet genoeg geld. Een aantal rijkere staten
krijgt nul op het rekest. Leveranciers krijgen telefoontjes van het
Braziliaanse ministerie van gezondheid: 'Als je aan die gouverneurs
verkoopt, krijg je nooit meer een contract met ons.' De gouverneurs zijn
woedend. Ze zetten Pazuello onder druk. Hij, als verantwoordelijk
minister voor de Gezondheid, moet vaccins aankopen. Het roemrijke
Butantan Instituut van Sao Paulo heeft samen met een Chinees bedrijf het
vaccin CoronaVac ontwikkeld. Butantan produceert het in zijn eigen
laboratoria. Al in december kan het instituut 45 miljoen doses CoronaVac
leveren.

Pazuello verzet zich. 'Je weet hoe de kapitein is...' Net als andere
paleisbewoners kent de generaal de presidentiele woedeaanvallen als het
woord CoronaVac valt. 'China-vac', roept Bolsonaro met een gek stemmetje
tegen zijn aanhangers. Hij trekt zijn ogen tot spleetjes: 'Wie wil er
een Chinees in zijn aderen? Rot toch op!'

De werkelijke reden dat Bolsonaro het vaccin saboteert is echter
politiek. Het Butantan Instituut met zijn imponerende gebouwen en
slangentuinen is eigendom van de deelstaat Sao Paulo. De gouverneur is
een aartsvijand van Bolsonaro. Toen de peilingen in september uitwezen
dat tachtig procent van de bevolking voor vaccineren is, sloegen bij
Bolsonaro de stoppen door. Tot elke prijs moet worden voorkomen dat de
gouverneur van Sao Paulo straks gaat pronken met een 'eigen' vaccin.
'China-vac komt nooit op de markt', droeg hij zijn ministers op. Uit
voorzorg had Bolsonaro op het Braziliaanse RIVM alvast zijn eigen mensen
neergezet. Zij blokkeren als ze willen elk vaccin.

Wat Bolsonaro niet wist, was dat zijn trouwe paratroeper van Gezondheid
voor de Zoom-vergadering van vandaag zwaar was bewerkt. De gouverneurs
hadden Pazuello geen keus gelaten: we houden het geheim voor je baas,
maar het Butantan-vaccin komt er. Anders krijg je een opstand. De
voorzitter van de rekenkamer bewerkte Pazuello al eerder. Hij praatte de
generaal uit zijn hoofd dat het vaccin een 'defensierisico' vormt 'omdat
het uit China komt'.

Daar staat hij dan voor de Zoom-camera. Gedrongen, nerveus in zijn te
strakke pak. 'Ik heb begrepen dat China en covid nooit ver van elkaar
weg zijn', zegt hij met een flauw lachje. Dat is het dan. Het contract
met Butantan en Sao Paulo is getekend. Helaas zijn het maar 45 miljoen
vaccins op een bevolking van 220 miljoen. Maar voor 22,5 miljoen mensen
is er nu tenminste een vaccin binnen.

Die nacht dreunen de decibels tegen de presidentiele muren. Nog voor het
ochtendgloren stuurt Bolsonaro zijn eerste woedende tweet: 'HET VACCIN
WORDT NIET AANGEKOCHT!!! Alles wat besproken wordt zonder mijn
toestemming is VERRAAD!' Ter herinnering: 'IK BEN DE PRESIDENT! Wat ik
beveel GEBEURT.'

Bolsonaro geeft Pazuello opdracht het contract 'NU' te verscheuren.
Alleen: de generaal heeft covid. Zwaar ziek is hij die nacht opgenomen
in een militair hospitaal. Bolsonaro besluit hem daar op te zoeken.
Iedereen houdt zijn adem in. Dat wordt ontslag en erger.

Op de sociale media van de president verschijnen de beelden. Bolsonaro
naast een pipse Pazuello: 'Heb je jezelf wel preventief behandeld?'
Pazuello: 'Ja, ja. Ik heb mijn chloroquine genomen.' Tegen alle
wetenschappelijke bewijzen in is dit malariamedicijn voor Bolsonaro het
wondermiddel: 'Ik geloof niet in vaccins. Alleen in chloroquine.' Hij
heeft militaire laboratoria miljoenen pillen laten maken. Tot de dag van
vandaag worden de openbare gezondheidscentra gedwongen ze voor te
schrijven.

'Mooi zo', zegt Bolsonaro tegen zijn doodzieke minister en geeft de
generaal een berenklap op zijn rug. 'Volgende week sta je dus weer aan
het front.' Pazuello: 'Ja, dat zeggen ze he? Maar ik sta achter u,
president.' Bolsonaro: 'Goed zo. Haha. En dan beweren ze dat wij ruzie
hebben? Bij ons militairen gaat dat anders. Toch, generaal?' Pazuello:
'Zeker, zeker, president: de een beveelt, de ander gehoorzaamt.'

Het duurt nog weken voordat de generaal opkrabbelt. Maar na deze
publieke vernedering mag hij aanblijven. Tot half december.

Want plotseling ziet het ernaar uit dat de gouverneur van Sao Paulo de
show gaat stelen. 'De illustere kapitein zal niet blij met me zijn',
kondigt hij stralend aan. 'Op 7 januari begint Sao Paulo met het
vaccineren van Brazilie.'

Opnieuw dreunt het presidentiele paleis van woede. Bolsonaro ontbiedt
Pazuello. 'Koop dat China-vaccin!' beveelt hij. 'En alle andere vaccins
waar je de hand op kunt leggen!' Uit een bureaulade diept generaal
Pazuello het nooit verscheurde contract met Butantan op. In no time
keurt het Braziliaanse RIVM het vaccin goed. Vervolgens stapt Bolsonaro
naar de rechter om af te dwingen dat de gouverneur alle Butantan-vaccins
aan de regering afstaat. Maar het mag niet baten. Op 17 januari, de dag
dat de teller in Brazilie op 209.847 doden staat, wordt in Sao Paulo de
eerste prik gezet. 'Dit is een dag van hoop, van leven', glimt de
gouverneur naast de oude zwarte verpleegster die wordt ingespoten.
'Butantan vaccineert Brazilie!'

Drie dagen later ontvangt longarts en Fiocruz-onderzoeker Margareth
Dalcolmo, grand old lady van de Braziliaanse wetenschap, een prijs voor
haar inzet tegen corona. Tijdens haar toespraak gooit ze haar speech aan
de kant. 'Ik moet u mededelen dat wij ons vaccin niet kunnen afmaken.'
Ze heeft tranen van woede in haar ogen. 'Wat rechtvaardigt dit? Niets!
Er is niets, helemaal niets wat de absolute onmenselijkheid van deze
regering rechtvaardigt!'

Bolsonaro had iets ontdekt wat altijd al openbaar was: een van de
bestanddelen van het door Fiocruz geproduceerde vaccin wordt geleverd
door China. Sinds augustus lag er een contract. De leveringsdatum was
vastgesteld op 21 januari. Maar Bolsonaro's minister van Buitenlandse
Zaken heeft nu een diplomatieke crisis ontketend die zo hoog oploopt dat
China de hele levering annuleert.

'Hoeveel mensen hebben wij al helpen sterven?' vraagt Dalcolmo de zaal
vol dokters en wetenschappers. 'Terwijl die persoon niemand meer ziet,
behalve onze ogen achter brillen en maskers. Hoeveel families hebben wij
het verscheurende nieuws al verteld? Wat rechtvaardigt dan dat een
regering de enige oplossing die er voor Covid-19 is, van zijn bevolking
afneemt?'

10 maart in de ochtend. De hoofdstraat van Copacabana ruikt naar afval
en uitlaatgassen. Het is er minstens even druk als voor de pandemie.
Toch is alles anders. Overal zitten en liggen nu groepen daklozen. Met
zeiltjes en karton beschermen ze zich tegen de hete nazomerzon. 'Tante,
tante.' Een straatkind tikt op mijn arm. 'Twee real?' Ze wil dat ik haar
snoepjes koop. Jarenlang heb ik zo'n straatkind in Rio niet meer gezien.
De kauwgomverkopers, de schoenpoetsertjes - sinds Bolsonaro op 1 januari
de noodhulp van omgerekend honderd euro per maand staakte, zijn ze weer
massaal terug. De straathandel is geexplodeerd. Tussen de traditionele
bikini- en slipperverkopers zit de stoep nu tjokvol mensen die wat
sinaasappels, dweilen of een oude lampenkap verkopen. Afstand houden is
er niet bij. Veel mondkapjes zitten onder de kin. Sinds het kapje in Rio
verplicht werd is er nooit een boete uitgeschreven. Bij de bushalte
wringen mensen zich massaal naar binnen. Als haringen in een ton. Voor
de halte zit een vrouw van rond de vijftig. Op haar kleedje heeft ze een
paar herenschoenen uitgestald, een gebruikte magnetron en een oude
collectie grammofoonplaten. 'De passie van mijn man', knikt ze naar de
platen. Hij is overleden, ja, in januari. Aan corona inderdaad. Nu komt
ze elke dag met de bus hier naartoe om spullen uit haar huis te
verkopen. 'Zodat ik de huur kan betalen.' Ze weet niet hoelang het nog
duurt. Hoever kun je gaan? De pannen? De lakens? Het bed?

Verderop staat een lange rij voor de gezondheidspost. Vandaag zijn de
77-jarigen aan de beurt voor vaccinatie. Er is deining. Eerst waren er
geen, toen weer wel, nu weer geen vaccins. 'Ze zijn in aantocht, maar
zitten vast in de opstopping in de tunnel', is het laatste gerucht. Een
uur later begint het vaccineren. Een vrouw komt naar buiten. Het watje
stevig tegen haar bovenarm geklemd. 'Ik vond het wel heel weinig vaccin
hoor', zegt ze. Haar achterdocht heeft een reden. Twee weken geleden
betrapten familieleden op deze post een verpleegster die oude mensen met
lucht inspoot. Het vaccin drukte ze achterover om het op de zwarte markt
te verkopen.

'Hoeveel cc moet er in een vaccin zitten?' vraagt de vrouw aan een van
de gezondheidswerkers. De man haalt zijn schouders op. Door zijn
walkietalkie krijgt hij het bericht door dat het vaccin alweer op is.
'Nou ja', zegt de vrouw terwijl we allemaal worden weggejaagd. 'Het is
hier tenminste niet zo erg als in Caxias. Heb je dat gezien op tv?'

In de arme voorstad van Rio liggen mensen vanaf de vorige avond in de
rij, de hele risicogroep, hutjemutje op elkaar. De burgemeester van
Caxias had het lumineuze idee opgevat om op een dag 'iedereen boven de
zestig' voor een prik op te roepen. Het draaide uit op een gevaarlijke
chaos waarbij oude mensen elkaar onder de voet liepen. Zelfs toen zag de
burgemeester niet in wat er verkeerd aan was om in een keer 86.000
mensen op te roepen, terwijl er maar zesduizend doses zijn. Met de
mondkap op zijn kin liep hij huggend tussen de boze en wanhopige mensen.
'Mijn operatie is honderd procent geslaagd', zei de burgemeester trots
in de tv-camera. 'Kijk nou. Mensen ontvluchten de dood. Het vaccin
representeert het leven. Dit is gewoon de wet van vraag en aanbod.'

Als ik thuiskom hoor ik dat vandaag voorlopig de laatste dag was dat er
in Rio wordt ingeent. De regering heeft geen enkel plan. Vaccins die
voor het grote Manaus bedoeld zijn worden naar het kleine Maceo
gevlogen, allebei met een M. In een week tijd stelde minister Pazuello
vijf keer de beloofde doses bij: aflopend van 46 naar 20 miljoen. Hoe
raakt deze bevolking ooit ingeent?

Op 16 maart wordt de noodklok geluid. Eerste-hulpposten en ziekenhuizen
melden dat ze nog voor drie weken zuurstof hebben. Dan is het op. Heel
Brazilie dreigt nu de 'hel van Manaus' te worden. Ze raken ook door hun
voorraden pijnstillers, spierverslappers en narcose heen en door hun
medicijnen die nodig zijn om patienten te intuberen. 'Je kunt niet eens
een tandenborstel in de keel van iemand stoppen zonder dat hij stikkend
van zich af slaat', beschreef verpleger Bruno in Manaus het scenario.
'Hoe moet het dan zijn om zonder spierverslapper en zonder verdoving een
hele buis door de luchtpijp in iemands longen te duwen?'

De nationale gezondheidsraad schrijft: 'Het is niet redelijk dat
tienduizenden Braziliaanse burgers een dood door verstikking moeten
sterven. Het is onaanvaardbaar dat zij vastgebonden het traumatische
proces van intubatie moeten ingaan om lange tijd bij bewustzijn aan de
beademingsmachine te liggen.'

Een dokter uit het grote openbare ziekenhuis in de zuidelijke stad Porto
Alegre vertelt dat zijn zuurstof al op is. 'Het is hier een slagveld.'
Op kamers die voor twaalf patienten bedoeld zijn, liggen nu 21 mensen.
De mensen die er het ergst aan toe zijn probeert hij elders onder te
brengen. 'Maar het is overal vol.' Het beetje zuurstof dat hij nog
heeft, verdeelt hij onder de rest. En soms zelfs dat niet. 'We nemen
onze beslissingen op basis van overlevingskansen', vertelt hij tegen de
krant O Globo. Dat betekent jongeren eerst. 'Bij elke beslissing weet je
dat je inhakt op de levens van anderen. Je beslist over de kans op leven
van mensen en over de dood van anderen. Allemaal mensen met kinderen,
ouders, families.' Tien tot twintig keer per dag moet hij nu dit soort
beslissingen nemen. 'Het zal me de rest van mijn leven blijven
achtervolgen.'

Intussen is minister Pazuello afgezet. Op 15 maart, na 290.000
coronadoden, benoemt president Bolsonaro zijn vierde minister van
Gezondheid. Marcelo Queiroga is de familiedokter van de Bolsonaro's.
Vanaf het eerste moment maakt hij duidelijk: 'De president beslist, ik
voer alleen uit.'

De eerste vergadering met de gouverneurs over de dreigende tekorten
belegt hij pas op 21 maart. Maar een secretaresse 'vergeet' de
uitnodiging te sturen. Op 30 maart, met een nieuw record van vierduizend
doden, roept de senaat de minister ter verantwoording. Hij legt de
senaat zijn 'noodplan' voor. 'Er wordt veel te veel zuurstof gebruikt',
zegt Queiroga. 'Bijna iedereen krijgt zuurstof als ze in het ziekenhuis
komen. Ook wie het niet nodig heeft.' Zijn plan bestaat uit het
opstellen van een 'protocol' voor dokters en verplegers om deze
'verspilling' tegen te gaan. De reactie van Fiocruz-coryfee en longarts
Margareth Dalcomo is kort maar krachtig: 'Snel zuurstof toedienen
voorkomt vaak dat mensen geintubeerd moeten worden en verlicht de druk
op de ic's.'

Verder wil de minister dat priveziekenhuizen patienten met een
verzekering 'weghalen' uit de openbare zorg. Maar hoe? Dokter Anna
Mauricio lacht schamper aan de andere kant van de WhatsApp-verbinding.
'Wie met een verzekering gaat er nu naar een openbaar ziekenhuis?' Al
zes jaar werkt de jonge arts op de openbare eerste-hulppost van Caxias,
de stad van de burgemeester met zijn 'wet van vraag en aanbod'. Ze
probeert een weerbarstige lok terug te duwen in haar wild opgestoken
haar. 'Die burgemeester is een crimineel die berecht moeten worden',
zegt de arts. 'Een typisch voorbeeld van het archaische Brazilie waarin
we terecht zijn gekomen. Potentaten zonder verantwoording, zonder
compassie...' Ze is compleet uitgeput, staat op de rand van instorten,
vertelt ze. De eerste golf heeft haar bijna gebroken. En nu dit. 'Wat
als er straks geen zuurstof meer is, er geen medicijnen meer zijn? Moet
ik dan over de ethische limieten van mijn beroep heen stappen?'

Het duurde lang voor ik Anna Mauricio te spreken kreeg. Normaal heb ik
in het praatgrage Brazilie nooit moeite om mensen te vinden. Deze keer
benaderde ik twaalf gezondheidswerkers. Tien ervan zegden af. De een
moest een begrafenis van een familielid regelen. De ander had
paniekaanvallen. Een derde was bang dat het bedrijf waardoor hij werd
uitbesteed hem zelfs anoniem zou herkennen. 'De druk is immens',
vertelde ook Bruno Enoch in Manaus. Hij draait diensten van 36 tot 48
uur. 'Veel collega's zijn afgehaakt. Burn-out, depressie.' Zo wordt de
druk op wie overblijft steeds groter. 'Mijn opleiding als ic-verpleger
kostte me jaren', zegt hij. 'Waar haal je ineens nieuw personeel
vandaan?'

Volgens een recente studie gaat hier tachtig procent van de mensen die
op de ic van een openbaar ziekenhuis belandt dood - tegen 25 procent in
priveklinieken zoals die in Nederland. Te wijten aan de lange
wachtlijsten, maar ook aan oververmoeid en ongekwalificeerd personeel,
stelt professor Luciano Azevedo. Als doodsoorzaak noteerde hij: kapotte
luchtpijpen tijdens de intubatie, inwendige bloedingen door slecht
ingebrachte katheters, infecties en geperforeerde organen.

Anna Mauricio wil er niet meer aan meedoen. Ze schroefde haar diensten
op de eerste hulp drastisch terug en ging in het openbare
kankerziekenhuis werken. 'Daar kan ik mijn werk nog verantwoord doen.'
Twee keer per week komt ze nu nog op de eerste-hulppost. Ze beschrijft
de chaos. Covid- en andere patienten, door elkaar heen zittend en
liggend op de grond. Een deel van de post is een provisorische ic. 'Maar
dan zonder de middelen.' Drie weken of langer blijven mensen daar
liggen, als ze al niet dood zijn gegaan. 'De onverantwoordelijkheid is
om gek van te worden.' Die avond stuurt ze me een foto. Een plein vol
mensen. Overal eetstalletjes. 'Recht voor mijn eerste-hulppost',
schrijft ze eronder.

Op haar knieen zit ze voor het graf. Haar handen reiken naar de kist.
'Maak open. Alsjeblieft. Laat me hem nog een keer zien.' De doodgravers
in hun witte pakken scheppen stoicijns door. Plok. Plok. Steeds meer
aarde op de kist. Plok. Alleen het zachte huilen van de vrouw is
hoorbaar. In nog geen drie minuten is het voorbij. Kruisje erop. Klaar.
Geen naam maar een nummer, met druipende verf op het kruisje
geschilderd. Het openbare kerkhof Caju in Rio is een lopende band. Bij
de ingang hangt de vertrouwde lijken-geur. Maar de meeste rouwkamers
zijn leeg. Covid-slachtoffers mogen niet worden opgebaard. Ze verdwijnen
in verzegelde zakken en kisten. 'Het is mensonwaardig wat hier gebeurt',
zegt de voorzitter van de bond van uitvaartondernemingen. 'Brazilie
dumpt lichamen. Het begraaft geen mensen meer.'

Bij de poort wordt de ene na de andere kist uitgeladen. De families
moeten nummertjes trekken. 'Ik heb geen idee wanneer mijn man aan de
beurt is', zegt een vrouw. Haar nummer is 471. 'Hij heette Julio Cesar',
zegt ze. 'Schrijf zijn naam maar op.' Tranen rollen over haar gele
konijnen-mondkapje.

'Hou toch op met dat gebler en gejengel', blaft Bolsonaro. 'Hoelang
willen jullie blijven janken?' Met bijna sadistisch plezier toont hij
zijn minachting. Sinds de pandemie uit de hand loopt houdt Bolsonaro een
verwoede kruistocht om lockdowns in het land tegen te houden. Een
avondklok noemt hij de 'staat van beleg'. Hoewel maar enkele gouverneurs
een avondklok hebben ingevoerd, scheert hij elke poging om maatregelen
te nemen over een kam. 'Tirannen pakken jullie vrijheden af', hitst hij
de mensen op tegen de gouverneurs. 'Maar jullie kunnen altijd rekenen op
het olijfgroen van mijn leger. Deze president dient het recht van het
volk om te werken.'

Sinds het Hooggerechtshof besliste dat Bolsonaro de gouverneurs niet mag
verbieden maatregelen te nemen, escaleert de kwaadaardigheid. Zijn
advocaat stuurde een foto rond van de slogan 'Arbeit macht frei' op de
poort van concentratiekamp Auschwitz. 'Het is een eer te sterven voor
het recht om te werken', roept Bolsonaro in een stadje in het zuiden
waar de lijken in vleeswagens liggen. 'Alleen lafbekken verstoppen zich
in huis.' Bolsonaro dreigt openlijk met een staatsgreep. 'Als de
gouverneurs niet inbinden moet ik de orde herstellen. Ik ben de
president en alleen God haalt mij van die positie af.'

Op 30 maart komt het opeens heel dichtbij. Bolsonaro ontslaat zijn
minister van Defensie. De nieuwe generaal die hij op die post zet
ontslaat op zijn beurt de commandant van de landmacht, de enige militair
die zich openlijk uitsprak tegen het aanhoudende misbruik dat Bolsonaro
van het leger maakt als zijn persoonlijke garde. 'Politiek hoort niet in
de kazerne thuis', stelde de legerleider. 'Het leger is niet van de
regering.' Uit solidariteit met de landmachtcommandant stappen ook de
commandanten van de marine en de luchtmacht op. Nu is er een vacuum.

De volgende dag vieren Bolsonaro en zijn nieuwe defensieminister de
57ste 'verjaardag' van de militaire coup in 1964. 'De dag dat ons
patriottische leger Brazilie pacificeerde en de democratie garandeerde',
noemen ze het begin van 21 jaar militaire dictatuur. Is dit het moment
van een nieuwe coup? Gelukkig zorgt de druk in de legertop ervoor dat
maar een van de drie nieuwe commandanten van de strijdkrachten een
fervent Bolsonaro-aanhanger zal zijn.

Op paasochtend gaat de telefoon. Aan de lijn is Rosilene, een
verpleegster uit Manaus die ik tevergeefs had proberen te interviewen.
'De mensen moeten het weten', zegt ze nu. 'Niemand weet wat hier gaande
is.' Tijdens de zuurstofcrisis heeft ze haar vader en broer verloren.
Maar als ze over haar werk praat raakt ze zo overstuur dat ze niet meer
is te verstaan. Ze zegt: 'Er moet iets gebeuren. Er moet iets gebeuren.'
Steeds opnieuw.

Maar wat? 'De wereld moet ingrijpen. Voordat het te laat is', zegt
epidemioloog Orellana. Laat de WHO waarnemers sturen, zegt hij. Haal de
mensen-rechtencommissie van de VN erbij, de Europese Unie. Er zijn al
aanklachten ingediend bij het internationaal tribunaal. 'Iedereen moet
hier op de stoep komen staan', zegt Orellana. 'Bolsonaro en zijn
ministers van Gezondheid moeten weg omdat ze een gevaar voor de wereld
vormen.'

Toch weet ook hij dat Bolsonaro nooit zal opstappen. In het parlement
liggen 63 impeachment-aanvragen. Geen van alle is gebruikt. Hier ziet de
toekomst er voorlopig uit zoals longarts Dalcolmo haar beschrijft: 'De
mensen moeten weten dat als ze ziek worden, ze zullen lijden zonder
enige hulp, en waarschijnlijk sterven.'

--------
(c) 2021 De Groene Amsterdammer