[D66] Europa vaccineert 'onacceptabel traag', zegt WHO (Wuhan Coronavirus 2019-nCoV #604, addendum)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Fri Apr 2 13:06:31 CEST 2021

Bron:   NRC Handelsblad
Datum:  1 april 2021
Auteur: Frederiek Weeda

Huisartsen vinden vaccinatie veel te stroperig gaan
Onder huisartsen klinken klachten over bureaucratie bij de verstrekking
van vaccins. 'Vaccineer de hele mikmak boven de 60.'

'Tot nu toe hebben de zestigers en de meeste zeventigers in mijn regio
niet een prik gehad', zegt huisarts Hans Gimbel in Heerhugowaard. 'De
strategie die wij dagelijks aan patienten die bellen mogen uitleggen is:
de GGD prikt van oud naar jong en is gevorderd tot de 75- tot
80-jarigen. De 65-tot 75-jarigen zijn nog niet aan de beurt.' Wel
beginnen we met de 63- en 64-jarigen, zegt Gimbel. 'Voor zover deze
mensen wonen in een provincie die al van AstraZeneca-vaccins wordt
voorzien. Volgt u het?'

Het vaccineren van 60-plussers kan volgens veel huisartsen efficienter
en dus sneller dan het nu gaat. Vaccineer gewoon 'de hele mikmak' van
boven de 60 jaar, zeggen zij. Zonder telkens subgroepen te bedenken. En
zonder bureaucratie. Huisarts Reis Kurt in Rotterdam: 'Niet bellen,
mailen, vinkjes zetten. Ik zou onze patienten een brief sturen: 'u moet
morgen om 16.00 komen voor de prik'. Punt. En reken maar dat ze komen.'

Ze ergeren zich aan de regeltjes die zijn opgelegd door het RIVM. Kurt
moest bijvoorbeeld 24 uur bellen en mailen om een extra doosje
AstraZeneca-vaccins te krijgen. 'We hebben een grote praktijk. We hebben
vierhonderd 63- en 64-jarige en morbide obese patienten die we morgen,
zaterdag, mogen inenten. Volgens de computer hebben we recht op drie
doosjes vaccin. Maar ik heb vier doosjes nodig.' In elk doosje zitten
110 vaccins.

Normaal gesproken, tijdens de jaarlijkse griepprikronde, hebben de
huisartsen goede ervaringen met de Stichting Nationaal Programma
Grieppreventie (SNPG). Kurt: 'Maar nu belde ik steeds voor dat extra
doosje. Toen ik eindelijk iemand bereikte, wist die niks.'

De SNPG valt onder het RIVM, dat laat weten de klachten van deze
huisarts niet te herkennen.

Popelen om te prikken

De Landelijke Huisartsen Vereniging krijgt wel geregeld vragen van
huisartsen over patienten die dan weer wel en dan weer niet ingeent
mogen worden. 'Ze hadden liever dat het vlot en grootschalig verliep,
zoals ze het elk jaar doen met de griepprik', zegt een woordvoerder.
'Maar de huisartsen in Brabant, Limburg en Zeeland zijn klaar met hun
eerste ronde prikken. Gelderland bijna, Utrecht en Flevoland zijn
bezig.'

Reis Kurt: 'Wij staan te popelen om te prikken. We willen onze patienten
beschermen tegen het virus. Sommigen zitten al een jaar bang thuis. Ik
schrok gisteren toen ik las dat nog maar 15 procent van de 75-tot
80-jarigen in Nederland is ingeent.'

Volgens Gimbel in Heerhugowaard komt de traagheid door 'de Nederlandse
gewoonte rechtvaardigheid tot het uiterste te willen doorvoeren, in het
geval van vaccinatie betekent dit: niemand ten onrechte overslaan en
niemand ten onrechte voor zijn beurt laten gaan.'

'Overdreven zorgvuldigheid'

En er is 'overdreven' zorgvuldigheid, vindt de Alkmaarse huisarts Bart
Huber, voorzitter van de 350 huisartsen in Noord-Holland-Noord. Hij
schreef er een brief over aan het RIVM. Vooral het feit dat iedereen
vijftien minuten op een stoel moet wachten na de prik, omdat ze
misschien een heftige allergische reactie (anafylaxie) krijgen, vindt
hij zinloos. 'De kans op zo'n reactie is 1 op 83.000. Alleen de kans dat
je door honden wordt aangevallen is kleiner: 1 op 119.000. Dat
kwartiertje zitten, houdt de boel enorm op. Je mag maar dertig mensen in
een ruimte hebben, dus als iedereen een kwartier moet wachten, zit het
al snel vol.' Beter, vindt Huber, zou het zijn als hij gewoon 112 belt
wanneer iemand een heftige allergische reactie krijgt.

Britse huisartsen - in het Verenigd Koninkrijk zijn al dertig miljoen
volwassenen gevaccineerd - hebben het kwartier wachten afgeschaft. Het
RIVM antwoordde Huber maandag in een e-mail: 'De experts van de
vaccinatiewerkgroep zijn op de hoogte van het beleid van de Engelse
collega's, maar zien nog onvoldoende grond om het huidige beleid voor
observatie na vaccinatie aan te passen en een uitzonderingsbeleid voor 1
specifiek vaccin [AZ, red.] door te voeren. (..) Een gemiste anafylaxie
zonder de genomen voorzorgsmaatregelen kan onder het huidige
vergrootglas vervelende effecten hebben, waaronder op de
vaccinatiebereidheid.'

--------
(c) 2021 Mediahuis